ΟΙ ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ «1+1 ΔΩΡΟ» - ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΤΗ... CYBER MONDAY
Ακρίβεια: Πώς «αμύνονται» οι καταναλωτές – Η απόγνωση οδηγεί σε… μικρότερες ποσότητες
Οι καταναλωτές μειώνουν τις ποσότητες, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στον συνεχιζόμενο πληθωρισμό.
Τα ελληνικά νοικοκυριά παραμένουν στη… δίνη της ακρίβειας, αφού το συνεχές «κύμα» ανατιμήσεων σε πληθώρα βασικών αγαθών οδηγούν σε απόγνωση και… λύσεις απελπισίας, όπως περικοπές στην αγορά και κατ’ επέκταση την κατανάλωση. Παράλληλα, στρέφονται στις προσφορές, οι οποίες κρύβουν «παγίδες», τις περισσότερες φορές.
Συγκεκριμένα, οι πολίτες λιγοστεύουν τις ποσότητες ακόμη και στις λαϊκές αγορές ώστε να ανταποκριθούν στο αυξημένο κόστος πολλών προϊόντων. Ακόμη, συγκρίνουν τις αντίστοιχες αγορές τους, πριν από έναν χρόνο, βρίσκοντας πορτοφόλι και καλάθι συνεχώς «ελαφρύτερο».
Οι τιμές στα οπωροκηπευτικά έχουν αυξηθεί ραγδαία μέσα σε διάστημα μόλις μίας εβδομάδας και ειδικότερα, στο μπρόκολο έχει εντοπισθεί άνοδος κατά 64%, 50% στα κουνουπίδια και τις ντομάτες και 33% στις σαλάτες (μαρούλια), σύμφωνα με ρεπορτάζ της ΕΡΤ. Ο αντίστοιχος δείκτης σε σύγκριση με πέρυσι είναι +157% στην τιμή του μπρόκολου, +200 στο κουνουπίδι, +60% στις σαλάτες και +25% στις ντομάτες.
Τα κόλπα με τις προσφορές «1+1 δώρο» στα σούπερ μάρκετ και πότε τελικά συμφέρουν τα «πολλά σε προσφορά»
Αν και κατά κανόνα ο λογαριασμός «συρρικνώνεται» και μάλιστα σημαντικά, από όσους παρακολουθούν τις προσφορές, από την άλλη δεν λείπουν και οι περιπτώσεις που οι προσφορές «1+1» κοστίζουν τελικά όσο… δύο προϊόντα!
Για παράδειγμα, μία σοκολάτα κουβερτούρα των 170 γραμμαρίων έχει σε συσκευασία «1+1 δώρο» 4,46 ευρώ, όμως, σε άλλο σούπερ μάρκετ η ίδια συσκευασία έχει 2,25 ευρώ! Αλεύρι 1 κιλό μονή συσκευασία έχει 1.29 ευρώ. Το ίδιο αλεύρι στο ίδιο σούπερ μάρκετ, τριπλή συσκευασία 2+1 δώρο έχει 4,04 ευρώ, σύμφωνα με ρεπορτάζ του MEGA.
Συμφέρει, λοιπόν, κάποιον να αγοράσει παραπάνω προϊόντα και να πληρώσει παραπάνω λεφτά για να έχει ένα ελάχιστο στην πραγματικότητα κέρδος; Αυτή είναι πάντα η απορία, ειδικά για τους καταναλωτές που δεν θέλουν να «στοκάρουν» προϊόντα και που έχουν έναν «σφιχτό» προϋπολογισμό και ίσα – ίσα τούς επιτρέπει να αγοράσουν τα ψώνια του μήνα.
Cyber Monday: Τι να προσέξετε στις αγορές σας
Σύμφωνα με την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, με αφορμή τη Cyber Monday την ερχόμενη Δευτέρα, οι καταναλωτές πρέπει να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Ακόμη, να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
Πριν από την αγορά, πρέπει να διαβάζουν προσεκτικά όλες τις πληροφορίες που ο νόμος απαιτεί από τους εμπόρους να παρέχουν στο καταναλωτικό κοινό, όπως σαφείς γενικές πληροφορίες για την ταυτότητά του (επωνυμία, γεωγραφική διεύθυνση εγκατάστασης, τυχόν αριθμό εμπορικού μητρώου).
Όταν γίνεται αναφορά στην τιμή ενός προϊόντος ή μίας υπηρεσίας, πρέπει να αναφέρεται η συνολική τιμή, στην οποία πρέπει να συμπεριλαμβάνονται ο φόρος και όλα τα πρόσθετα έξοδα
Ο καταναλωτής μπορεί να ασκήσει το δικαίωμα υπαναχώρησης από την ηλεκτρονική σύμβαση αζημίως μέσα σε προθεσμία δεκατεσσάρων ημερολογιακών ημερών και χωρίς να χρειάζεται να αιτιολογήσει την απόφασή του
Οι ρήτρες και όροι των ηλεκτρονικών συναλλαγών πρέπει να είναι κατά τέτοιο τρόπο διατυπωμένοι ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να τους αναγνώσει πριν από τη σύναψη της σύμβασης.
Αν η υποβολή της διαδικτυακής παραγγελίας από τον καταναλωτή απαιτεί την ενεργοποίηση εικονιδίου επιλογής, σε αυτό πρέπει να αναγράφεται με ευκρίνεια ότι η παραγγελία πραγματοποιείται με υποχρέωση πληρωμής.
Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.
Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς και ιδίως το αν υπάρχουν χρεώσεις (όπως τόκοι).
Κατά την ανακοίνωση μείωσης τιμής, είναι υποχρεωτικό να αναγράφεται ρητά η προγενέστερη τιμή ή τιμή αναφοράς βάσει της οποίας εφαρμόζεται η έκπτωση. Η τιμή αναφοράς είναι η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά την περίοδο των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.
Προσοχή: Στην πιθανή έκπτωση κατά τη Cyber Monday, ως χαμηλότερη τιμή αναφοράς είναι αυτή που εφάρμοσε ο έμπορος τη Black Friday (εφόσον την ημέρα εκείνη μείωσε την τιμή).
Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι' αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής. Αν το προϊόν που θα παραδοθεί έχει ελάττωμα, ο αγοραστής έχει δικαίωμα να ζητήσει διόρθωση ή αντικατάσταση χωρίς δική του επιβάρυνση, ή εναλλακτικά δικαίωμα μείωσης του τιμήματος ή υπαναχώρησης.
Να αποφεύγεται η ολοσχερής εξόφληση των προϊόντων μέσω τραπεζικής κατάθεσης πριν από την παράδοσή τους, εκτός εάν εμπιστευόμαστε απόλυτα το κύρος και την εμπορική φήμη του πωλητή.
Προσέχουμε τις ενδεχόμενες «κρυφές χρεώσεις» όπως το κόστος της εμπορικής εγγύησης που τυχόν παρέχει ο προμηθευτής, το κόστος της μεταφοράς και εγκατάστασης, το κόστος της επιστροφής ελαττωματικού προϊόντος.
Οι καταναλωτές ζητούν… ονόματα
Με τον πληθωρισμό να παραμένει σε υψηλά επίπεδα, οι πολίτες ζητούν να μάθουν ποια είναι τα προϊόντα για τα οποία επεβλήθησαν «βαριά» πρόστιμα για αισχροκέρδεια, ως μία «δικλείδα» ασφαλείας και εμπιστοσύνης, πριν πραγματοποιήσουν τα ψώνια τους.
«Θέλουν να εκμεταλλευθούν τον κόσμο. Ας δώσει το Υπουργείο στη δημοσιότητα αυτά τα προϊόντα», τονίζουν οι καταναλωτές.
Οι τιμές αυξάνονται επτά φορές ταχύτερα σε σύγκριση με τους μισθούς
Οι τιμές των βασικών προϊόντων συνεχίζουν να αυξάνονται έως και επτά φορές ταχύτερα από τους μισθούς, σύμφωνα με έρευνα των ευρωπαϊκών συνδικάτων, τα οποία επισημαίνουν ότι το ίδιο ισχύει και στη χώρα μας.
Συγκρίνοντας τις αυξήσεις του κατώτατου μισθού από το 2020 έως σήμερα και την άνοδο των βασικών ειδών διατροφής την αντίστοιχη περίοδο, παρατηρείται ότι ο κατώτατος μισθός αυξήθηκε την τελευταία τριετία κατά 1.820 ευρώ τον χρόνο.
Παράλληλα, τον Μάρτιο του 2020 δαπανούσαμε 3.312 ευρώ τον χρόνο για την αγορά βασικών ειδών και εφέτος τον Οκτώβριο, χρειαζόμασταν 4.751 ευρώ το χρόνο για τα βασικά είδη.
Τα 7 ευρώ από τα 10 ευρώ της αύξησης του μισθού πηγαίνουν στην αγορά των απαραίτητων ειδών διατροφής. Η αύξηση του κατώτατου μισθού από το 2020 έως σήμερα ήταν 1.820 ευρώ, ενώ, η αύξηση των τιμών στα προϊόντα στα σούπερ μάρκετ την αντίστοιχη περίοδο ήταν 1.440 ευρώ τον χρόνο.
Ο πληθωρισμός «χτυπά» και τα… Χριστούγεννα – Οι τιμές σε δέντρα και στολίδια βρίσκονται στα ύψη
Τα Χριστούγεννα πλησιάζουν και ήδη πολλές οικογένειες έχουν αρχίσει τις αγορές, προκειμένου να στολίσουν τα σπίτια τους. Ωστόσο, ακόμη και αυτή η χαρούμενη στιγμή προκαλεί… πονοκέφαλο στα νοικοκυριά, αφού το «κύμα» ακρίβειας επηρεάζει άμεσα και τα χριστουγεννιάτικη είδη.
Οι έρευνες για το χριστουγεννιάτικο δέντρο έχουν «πάρει φωτιά», αφού ένα έλατο κοστίζει στη λιανική αγορά αναλόγως το ύψος του από 50 ευρώ μέχρι και… 200 ευρώ. Από την άλλη, υπάρχει και η επιλογή του τεχνητού. Οι τιμές σε αυτά εκκινούν από τα 30 ευρώ και φθάνουν δυνητικά εώς τα 150 ευρώ.
Τα λαμπάκια του χριστουγεννιάτικου δέντρου –αναλόγως των μέτρων– αρχίζουν από τα 10 ευρώ και φθάνουν μέχρι τα 75 ευρώ. Φυσικά, υπάρχουν πολλοί καταναλωτές, οι οποίοι κάνουν σταδιακά τις αγορές τους, με σκοπό να διακοσμήσουν το σπίτι τους και να μπουν στο πνεύμα των Χριστουγέννων, μοιράζοντας το κόστος σε δύο μήνες. Οι αγορές, λοιπόν, μπορεί να εκκινήσουν από τον Νοέμβριο και να συνεχισθούν τον Δεκέμβριο.
«Αλμυρά» εφέτος τα γλυκά των εορτών, 16 – 18 ευρώ για ένα κιλό μελομακάρονα
Η τιμή για ένα κιλό μελομακάρονα αναμένεται να κυμανθεί από 16 – 18 ευρώ, ενώ, αυξήσεις παρατηρούνται ήδη και στους κουραμπιέδες, που κοστίζουν 15 – 16 ευρώ το κιλό.
Τα τσουρέκια ανέρχονται στα 12 ευρώ και το μισό κιλό δίπλες στα 6 ευρώ, σύμφωνα με ρεπορτάζ του ACTION24 από φούρνο / ζαχαροπλαστείο της Κυψέλης.