Συνάντηση Σκρέκα με εκπροσώπους σούπερ μάρκετ-Στο επίκεντρο η ακρίβεια και οι πλασματικές προσφορές
Ο Υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας το πρωί της Δευτέρας 27 Νοεμβρίου, θα συναντηθεί με τους εκπροσώπους των σούπερ μάρκετ προκειμένου να συζητήσει για την ακρίβεια και τις πλασματικές προσφορές.
Νωρίτερα σήμερα ο υπουργός μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό ΑΝΤ1 ανέφερε ότι οι έλεγχοι συνεχίζονται σε όλο το εύρος της αγοράς ενώ σημείωσε ότι οι περισσότερες προωθητικές ενέργειες προέρχονται από τους προμηθευτές και όχι από τις εταιρείες των σούπερ μάρκετ.
Ο Κώστας Σκρέκας επανέλαβε ότι σκοπός είναι να γίνονται πραγματικές και όχι παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές και γι' αυτό προωθείται από το υπουργείο Ανάπτυξης και σχετική μεταρρύθμιση. Ταυτόχρονα, όπως είπε, έχει αρχίσει να λειτουργεί η πρωτοβουλία της μόνιμα χαμηλής τιμής καθώς έχουν ενταχθεί, μέχρι σήμερα, 931 προϊόντα από 77 εταιρείες ενώ υπενθύμισε ότι έχουν επιβληθεί, περίπου, 9 εκατ. ευρώ πρόστιμα, εκ των οποίων τα 4 εκατ ευρώ τις τελευταίες 3 με 4 εβδομάδες και από το σύνολο αυτό, το 70% έχει εισπραχθεί ήδη ή έχει βεβαιωθεί στις ΔΟΥ. Επίσης πρόσθεσε ότι, προσφάτως, κατέθεσε στην Βουλή το διπλότυπο είσπραξης προστίμου 1 εκατομμυρίων ευρώ από μία πολυεθνική εταιρεία.
«Τα πρόστιμα είναι αποτελεσματικά γιατί βλέπουμε ότι οι τιμές στα προϊόντα των εταιρειών, στις οποίες επιβάλλονται, μειώνονται τις επόμενες ημέρες. Η πρωτη πολυεθνική μείωσε έως 25% τις τιμές και αν δεν μειώσουν και οι άλλες θα επιβληθεί νέο πρόστιμο», σημείωσε ο κ. Σκρέκας λέγοντας ότι η ελληνική κυβέρνηση κάνει τις μεγαλύτερες παρεμβάσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο για το πρόβλημα της ακρίβειας που αποτελεί διεθνές φαινόμενο, τόσο με μέτρα στήριξης, όσο και μέσω των ελέγχων σε όλη την εμπορική αλυσίδα, ώστε να μειωθούν οι τιμές.
Επιπλέον ο υπουργός τόνισε και τη σημασία της χρήσης της πλατφόρμας eKatanalotis ώστε να γνωρίζει ο καταναλωτής, πριν επισκεφθεί κάποιο κατάστημα, τις ανταγωνιστικές τιμές στα προϊόντα που θέλει να αγοράσει ενώ υπενθύμισε ότι σύντομα θα δοθεί η δυνατότητα και για καταγγελίες, μέσα από την ίδια πλατφόρμα.
Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τις προσφορές
«Σε συνθήκες ακρίβειας ή/και αισχροκέρδειας, η καταναλωτική φρενίτιδα που με εμπορικές τεχνικές δημιουργούν μεγάλοι παράγοντες του εμπορίου, όπως είναι η Cyber Monday έχει ως αποτέλεσμα την υποσυνείδητη άσκηση ψυχολογικής πίεσης στον καταναλωτή, ο οποίος αισθάνεται ότι "πρέπει" να εκμεταλλευτεί τις προσφορές σπεύδοντας στα μαγαζιά. Αντίδοτο στην διαδεδομένη πρακτική, είναι η αυξημένη καταναλωτική συνείδηση, η σύνεση και η περίσκεψη κατά τις αγορές», αυτό σημειώνει η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας με αφορμή ότι τη Δευτέρα 27 Νοεμβρίου 2023 (δηλαδή την πρώτη Δευτέρα μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών που εορτάζεται στις ΗΠΑ), οι καταναλωτές θα έχουν την ευκαιρία για διαδικτυακές αγορές, στο πλαίσιο της Cyber Monday. Κατά την ημέρα αυτή, τα ηλεκτρονικά καταστήματα παράσχουν προσφορές προς το καταναλωτικό κοινό, στο οποίο δίνεται η ευκαιρία να αγοράσει προϊόντα σε τιμές προσφοράς.
Η ένωση υπενθυμίζει πως για υπεύθυνες αγορές οι καταναλωτές πρέπει να λάβουν υπόψη τους τα εξής:
1 Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα
2 Πριν την αγορά, να διαβάζουν προσεκτικά όλες τις πληροφορίες που ο νόμος απαιτεί από τους εμπόρους να παρέχουν στο καταναλωτικό κοινό, όπως σαφείς γενικές πληροφορίες για την ταυτότητά του (επωνυμία, γεωγραφική διεύθυνση εγκατάστασης, τυχόν αριθμό εμπορικού μητρώου)
3 Όταν γίνεται αναφορά στην τιμή ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας, πρέπει να αναφέρεται η συνολική τιμή, στην οποία πρέπει να συμπεριλαμβάνονται ο φόρος και όλα τα πρόσθετα έξοδα
4 Ο καταναλωτής μπορεί να ασκήσει το δικαίωμα υπαναχώρησης από την ηλεκτρονική σύμβαση αζημίως μέσα σε προθεσμία 14 ημερολογιακών ημερών και χωρίς να χρειάζεται να αιτιολογήσει την απόφασή του
5 Οι ρήτρες και όροι των ηλεκτρονικών συναλλαγών πρέπει να είναι κατά τέτοιο τρόπο διατυπωμένοι ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να τους αναγνώσει πριν από τη σύναψη της σύμβασης
6 Αν η υποβολή της διαδικτυακής παραγγελίας από τον καταναλωτή απαιτεί την ενεργοποίηση εικονιδίου επιλογής, σε αυτό πρέπει να αναγράφεται με ευκρίνεια ότι η παραγγελία πραγματοποιείται με υποχρέωση πληρωμής
7 Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες
8 Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς και ιδίως το αν υπάρχουν χρεώσεις όπως π.χ. τόκοι
9 Κατά την ανακοίνωση μείωσης τιμής είναι υποχρεωτικό να αναγράφεται ρητά η προγενέστερη τιμή ή τιμή αναφοράς βάσει της οποίας εφαρμόζεται η έκπτωση. Η τιμή αναφοράς είναι η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά την περίοδο των 30 ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Προσοχή: Στην πιθανή έκπτωση κατά τη Cyber Monday, ως χαμηλότερη τιμή αναφοράς είναι αυτή που εφάρμοσε ο έμπορος τη Black Friday (εφόσον την ημέρα εκείνη μείωσε την τιμή)
10 Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι' αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής
11 Αν το προϊόν που θα παραδοθεί έχει ελάττωμα, ο αγοραστής έχει δικαίωμα να ζητήσει διόρθωση ή αντικατάσταση χωρίς δική του επιβάρυνση, ή εναλλακτικά δικαίωμα μείωσης του τιμήματος ή υπαναχώρησης.
12 Να αποφεύγεται η ολοσχερής εξόφληση των προϊόντων μέσω τραπεζικής κατάθεσης πριν από την παράδοσή τους, εκτός εάν εμπιστευόμαστε απόλυτα το κύρος και την εμπορική φήμη του πωλητή
13 Προσέχουμε τις ενδεχόμενες «κρυφές χρεώσεις» όπως το κόστος της εμπορικής εγγύησης που τυχόν παρέχει ο προμηθευτής, το κόστος της μεταφοράς και εγκατάστασης, το κόστος της επιστροφής ελαττωματικού προϊόντος κλπ.