ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΟΥΝ ΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ
«Βόμβα» Λεχουρίτη στο Newsbomb.gr: «Το ελαιόλαδο θα ξεπεράσει τα 24 ευρώ στο ράφι των σούπερ μάρκετ»
Με την τιμή του ελαιολάδου να βρίσκεται σε συνεχές ανοδικό «ράλι», η αβεβαιότητα σε καταναλωτές και παραγωγούς παραμένει - Σύμφωνα με όσα ανέφερε στο Newsbomb.gr ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), Γιώργος Λεχουρίτης δεν θα αποτελούσε έκπληξη αν τους επόμενους μήνες το ελαιόλαδο έφτανε στο ράφι την τιμή των 24 ευρώ/λίτρο
Μπορεί οι τιμές παραγωγού στο ελαιόλαδο το τελευταίο διάστημα να έχουν σταθεροποιηθεί και να παρουσιάζουν μια έστω και μικρή αποκλιμάκωση όμως κανείς ακόμα δεν ξέρει που θα φτάσουν στο ράφι.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε στο Newsbomb.gr ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), κος Γιώργος Λεχουρίτης, η αύξηση των τιμών που ξεκίνησε από τον Αύγουστο οφείλεται στις βιομηχανίες και όχι στα σούπερ μάρκετ, ενώ προέβλεψε ότι το επόμενο διάστημα το ελαιόλαδο μπορεί να φτάσει στο ράφι ακόμα και τα 24 ευρώ το λίτρο.
«Στην συνάντηση που κάναμε με τον γενικό γραμματέα πριν έρθει ο υπουργός, ο κ. Σκρέκας, ρωτήσαμε πως είναι δυνατό να αγοράζουν σε άλλες χώρες ελληνικά προϊόντα όπως το λάδι και τη φέτα σε χαμηλότερη τιμή από ότι οι Έλληνες. Αυτό που μας απάντησε είναι ότι είναι ότι όσον αφορά την φέτα είναι προωθητικές ενέργειες για να μάθουν οι Γερμανοί για παράδειγμα να τρώνε φέτα. Και απαντάμε δέκα χρόνια κάνουμε προωθητική ενέργεια την οποία πρέπει να την πληρώνει ο Έλληνας;», ανέφερε στο Newsbomb.gr ο πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), κος Γιώργος Λεχουρίτης.
Και πρόσθεσε: «Όσον αφορά το λάδι συγκεκριμένα το κακό ξεκίνησε πριν τον Αύγουστο επειδή έβλεπαν ότι θα είναι μειωμένη η παραγωγή ελαιόλαδου στην Ελλάδα ξεκίνησαν οι βιομηχανίες που είχαν πάρει περσινά λάδια να ανεβάζουν τις τιμές στο ράφι. Η αύξηση της τιμής δεν ξεκίνησε από το σούπερ μάρκετ. Ξεκίνησε από τη βιομηχανία άρα το σούπερ μάρκετ όσο πιο ακριβά αγόραζε λάδι τόσο πιο ακριβά πουλούσε. Σήμερα έφτασε να πωλείται 15 ευρώ το περσινό λάδι. Ακόμα το ελαιόλαδο νέας εσοδείας δεν το έχουμε δει στο ράφι. Πιστεύω ότι θα ξεπεράσει τα 24 ευρώ το λίτρο. Αν κατά μέσο όρο ο παραγωγός θα πουλήσει κατά μέσο όρο 10 ευρώ χονδρική τιμή και υπολογίσουμε επί τρία θα πάει 30 εγώ εκτιμώ ότι θα είναι σίγουρα στα 24 ευρώ. Πρόκειται για παιχνίδι αισχροκέρδειας».
Το «τέχνασμα» για να μην ανιχνεύεται εύκολα η νοθεία
ο Παναγιώτης Κάτσαρης, γεωπόνος και βιοτεχνολόγος στο ΕΛΓΟ «Δήμητρα», ανέφερε ότι «το ελαιόλαδο είναι ένα από τα δυσκολότερα τρόφιμα, γιατί μπορεί εύκολα να αναμειχθεί με άλλα έλαια και να πλασαριστεί στην αγορά σαν εξαιρετικά παρθένο», μιλώντας στο MEGA.
Στη συνέχεια, αποσαφήνισε ότι το χρώμα στο ελαιόλαδο δεν θα πρέπει να θεωρείται ενδεικτικό κριτήριο στο εάν έχει υποστεί επεξεργασία ή όχι.
Ακόμη, ο κ. Κάτσαρης ανέφερε ότι αν το ελαιόλαδο προσμιχθεί με ένα 10% ηλιελαίου, δεν είναι δυνατό να ανιχνευθεί η νοθεία ούτε γευστικά ούτε με την όσφρηση, παρά μόνο με χημικές αναλύσεις.
Καταλήγοντας, σημείωσε ότι «το ελαιόλαδο είναι η μοναδική λιπαρή ύλη που έχει πολυφαινόλες, οπότε μία εύκολη τεχνική ώστε να ανιχνεύσουμε αν είναι εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο, είναι να γίνει ανάλυση σε αυτές».
Νοθεία με φθηνά φυτικά έλαια – Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές
Ο Πρόεδρος του ΕΦΕΤ, καθηγητής του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Αντώνης Ζαμπέλας, σημείωσε τη Δευτέρα (20/11) ότι «το ελαιόλαδο συνήθως οι απατεώνες το νοθεύουν με φθηνότερα φυτικά έλαια, ώστε να έχουν πολύ μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους και το πουλάνε πλέον ως ένα εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο.
Μερικές φορές, επειδή τα σπορέλαια έχουν άλλο χρώμα, το οποίο είναι πιο κιτρινωπό από το ελαιόλαδο, μπορεί να βάζουν και καμία χρωστική, έτσι για να ξεγελάσουν ακόμα περισσότερο τον καταναλωτή και να πάρει και το χρώμα του ελαιόλαδου», τόνισε.
Ακόμη, ανέφερε ότι «εδώ και αρκετές ημέρες, έχουμε εκδόσει και ένα δελτίο Τύπου στον ΕΦΕΤ, όπου αναφέρουμε τι πρέπει να προσέχει ο καταναλωτής και τι πρέπει να προσέχουν οι επιχειρήσεις, οι οποίες προμηθεύονται λάδι.
Το δελτίο Τύπου, που έχει αναρτηθεί και στην ιστοσελίδα μας, αναφέρει ότι πρέπει ουσιαστικά να αγοράζουν τυποποιημένο, γιατί το χύμα ενέχει περισσότερους κινδύνους να είναι νοθευμένο. Επιπλέον, θα πρέπει να αγοράζουν τυποποιημένο από εταιρείες που είναι γνωστές.
Τα σημεία πώλησης να είναι γνωστά και να έχουν ένα συγκεκριμένο κωδικό που να δείχνει αρχίζει από ΕL, δηλαδή λάμδα στα αγγλικά και ένα νούμερο που να δείχνει ότι κατά κάποιο τρόπο η διαδικασία είναι νόμιμη.
Όπως, επίσης και οι επιχειρήσεις, εστιατόρια, ταβέρνες κ.ά. που αγοράζουν κι αυτοί ελαιόλαδα για να τα δώσουν στον καταναλωτή, πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, από πού αγοράζουν και τι αγοράζουν.
Από τη στιγμή που το ελαιόλαδο αναμειγνύεται με σπορέλαια και χρωστικές, δεν υπάρχει θέμα Δημόσιας Υγείας. Από εκεί και πέρα, βέβαια, δεν μπορώ να αποκλείσω ότι κάτι μπορεί να υπάρξει που να θέσει σε κίνδυνο την υγεία ενός ανθρώπου.
Βεβαίως, εάν κάποιος θέλει, μπορεί να δώσει δείγμα ελαιόλαδου που αγόρασε για έλεγχο ποιότητας και στα δικά μας εργαστήρια· έχουμε βγάλει και ένα τηλέφωνο, που μπορεί να έλθει σε επαφή μαζί μας, το 11717.
Επίσης, μπορεί κάποιος να κάνει και καταγγελία στην ιστοσελίδα μας, έχουμε συγκεκριμένη φόρμα και μπορούμε να πάμε και να τη διερευνήσουμε».