Νέες ανατιμήσεις στα σούπερ μάρκετ έως 5,7% το 2024 - «Βαρύ» το καλάθι του νοικοκυριού
Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου των σούπερ μάρκετ, οι ανατιμήσεις θα συνεχιστούν ωστόσο σε μικρότερο ρυθμό από ότι το προηγούμενο διάστημα
Αυξήσεις θα δουν οι καταναλωτές στα προϊόντα που απαρτίζουν το καλάθι του νοικοκυριού, καθώς το ράλι ανόδου των τιμών θα συνεχιστεί αμείωτο και το 2024, οπότε και θα σημειωθούν νέες ανατιμήσεις, έως 5,7% στα σούπερ μάρκετ, με τα νοικοκυριά να πασχίζουν να βρουν ακόμα πιο οικονομικές λύσεις.
Στελέχη του κλάδου αναφέρουν ότι οι ανατιμήσεις θα συνεχιστούν ναι μεν, ωστόσο με μικρότερο ρυθμό σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Ελεύθερος Τύπος», όπως αναφέρουν τα στοιχεία της Circana, όπως αυτά παρουσιάστηκαν στο 14ο Συνέδριο του Ινστιτούτου Έρευνας Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) οι αυξήσεις στις τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ, για τα ταχυκίνητα προϊόντα θα κινηθούν στο 4,5% το νέο έτος από 7,3% που ήταν το 2023.
Μειώνονται οι έξοδοι, αυξάνονται οι τιμές
Στα τρόφιμα, που αντιπροσωπεύουν το 75% του καλαθιού, οι ανατιμήσεις σύμφωνα με εκτιμήσεις θα διαμορφωθούν στο 4,6% από 7,3% το 2023, ενώ στα είδη υγιεινής και φροντίδας στο 4% από 7,2%. Για τα είδη νοικοκυριού, όπως απορρυπαντικά, καθαριστικά κλπ, προβλέπεται αύξηση της τιμής έως και 5,7% έναντι 9,2% το 2023.
Η διευθύντρια πωλήσεων της Circana Δέσποινα Κατσίπη σημείωσε πως «θα είναι πληθωριστική και η επόμενη χρονιά, αλλά όχι με αυτήν τη δύναμη», τονίζοντας πως παρά τις ανατιμήσεις, αναμένεται και οριακή αύξηση του όγκου πωλήσεων στα τρόφιμα, καθώς λόγω των πληθωριστικών πιέσεων, οι περισσότεροι καταναλωτές «θα μείνουν σπίτι, θα μαγειρέψουν σπίτι, θα καταναλώσουν στο σπίτι», μειώνοντας τις εξόδους σε καταστήματα εστίασης.
Έτσι, με βάση τα συγκεκριμένα στοιχεία, υπολογίζεται ότι ο τζίρος των σούπερ μάρκετ σε ό,τι αφορά στα ταχυκίνητα προϊόντα θα αυξηθεί κατά 4,8% με τον ρυθμό των πωλήσεων να ξεπερνά το 5,1% στα τρόφιμα, το 4,5% στα είδη νοικοκυριού και το 3,2% στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας.
Εντυπωσιακό είναι το γεγονός πως οι καταναλωτές, όπως αναφέρει ο Ελεύθερος Τύπος, σε ποσοστό 92% θεωρούν ότι η εκτόξευση των τιμών είναι αποτέλεσμα αισχροκέρδειας, με το 48% να θεωρεί οτι οφείλεται στο ενεργειακό κόστος και το 37% στον υψηλό ΦΠΑ.
Έρευνα του ΙΕΛΚΑ αναφέρει ότι 7 στους 10 πολίτες πιστεύουν ότι το βασικό πρόβλημα στη χώρα μας είναι τα χαμηλά εισοδήματα και μετά οι υψηλές τιμές στα προϊόντα.
Σε ερώτηση για το ποιες από τις κατηγορίες αγαθών είναι πιο επιβαρυντικές για την τσέπη, το 58% των καταναλωτών απάντησε τα τρόφιμα, το 30% τα προϊόντα ενέργειας και το 10% τα καύσιμα και οι μεταφορές.
Σε ό,τι αφορά τα μέτρα της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, οι καταναλωτές σε ποσοστό 81% τα θεωρούν ανεπαρκή, ζητώντας τη μείωση του ΦΠΑ σε βασικά τρόφιμα, ενώ το 10% μόλις τάσσεται υπέρ του μέτρου της μόνιμης μείωσης τιμής στο ράφι, κατά 5% τουλάχιστον.