Ακριβότερα τα προϊόντα μείωσης τιμής 5% από τις προσφορές
Ένα μέσο καλάθι σούπερ μάρκετ με 16 είδη καθημερινής χρήσης αποκλειστικά με προϊόντα μείωσης τιμής είναι κατά 36% ακριβότερο από το αντίστοιχο καλάθι που οι καταναλωτές γεμίζουν με επώνυμα προϊόντα που πωλούνται σε καθεστώς προσφοράς, καθώς το ένα κοστίζει 61,23 ευρώ και το άλλο μόλις 44,98 ευρώ. Έρευνα του «ΕΤ» της Κυριακής δείχνει ότι οι μεγαλύτερες αποκλίσεις στις τιμές παρατηρούνται στα ζυμαρικά, 76,1% ακριβότερα από το ίδιο προϊόν άλλης γνωστής μάρκας, που σε προσφορά διατίθεται 0,67 ευρώ, στα αβγά (10άδα), όπου η εταιρία που έχει ενταχθεί στο μέτρο της μόνιμης μείωσης τα πουλά κατά 58,5% ακριβότερα, στην τιμή των 4,09 ευρώ σε σχέση με άλλη εταιρία που τα διαθέτει σε προσφορά στα 2,58 ευρώ, στο αλεύρι, στα γιαούρτια κ.α.
Πιο συγκεκριμένα, η εφημερίδα αναφέρει: «Προκύπτει ότι ένα μέσο καλάθι με 16 είδη καθημερινής χρήσης αποκλειστικά με προϊόντα μειωμένης τιμής είναι κατά 36% ακριβότερο από το αντίστοιχο καλάθι που οι καταναλωτές γεμίζουν με επώνυμα προϊόντα που πωλούνται σε καθεστώς προσφοράς, καθώς το ένα κοστίζει 61,23 ευρώ και το άλλο μόλις 44,98 ευρώ. Σε αυτά, ωστόσο, δεν περιλαμβάνονται οι προωθητικές ενέργειες που συχνά «κουμπώνουν» στα είδη που εντάχθηκαν στο μέτρο της μόνιμης μείωσης και καθιστά ακόμα πιο δύσκολο το «κυνήγι» της χαμηλότερης τιμής για τους καταναλωτές.
Αποκλίσεις στα προϊόντα διατροφής
Οι μεγαλύτερες αποκλίσεις, όπως προκύπτει από την τιμοληψία που έκανε ο «Ε.Τ.» της Κυριακής, παρατηρούνται στα ζυμαρικά, καθώς μια συσκευασία σπαγγέτι Νο6 με τη μόνιμη μείωση τιμής πωλείται 1,18 ευρώ, κατά 76,1% ακριβότερα από το ίδιο προϊόν άλλης γνωστής μάρκας, που σε προσφορά διατίθεται 0,67 ευρώ από 1,07 που είναι η αρχική τιμή.
Ωστόσο, σε άλλη αλυσίδα στο προϊόν με τη μόνιμη μείωση έχει προστεθεί και προσφορά, οπότε η τιμή του υποχωρεί από 1,18 σε 0,88 ευρώ, αλλά και πάλι είναι ακριβότερο από αυτό που είναι σε καθεστώς προωθητικής ενέργειας.
Αντίστοιχη εικόνα καταγράφεται και στα αβγά (10άδα), όπου η εταιρία που έχει ενταχθεί στο μέτρο της μόνιμης μείωσης τα πουλά κατά 58,5% ακριβότερα, στην τιμή των 4,09 ευρώ σε σχέση με άλλη εταιρία που τα διαθέτει σε προσφορά στα 2,58 ευρώ.
Αυξημένη κατά 53,8%, στα 2 ευρώ, είναι και η τιμή σε αλεύρι γνωστής εταιρίας (1 κιλό) που έχει ενταχθεί στο μέτρο της μόνιμης μείωσης σε σχέση με αλεύρι άλλης εταιρίας που είναι σε προσφορά 1,30 ευρώ από 2 ευρώ που είναι η κανονική τιμή.
Κατά 50% ακριβότερο πωλείται στα ψυγεία των σούπερ μάρκετ γιαούρτι (1 κιλό) μεγάλης γαλακτοβιομηχανίας που προχώρησε σε μείωση τιμής κατά τουλάχιστον 5% για έξι μήνες στα 4,71 ευρώ συγκριτικά με προϊόν άλλης εταιρίας που υπό καθεστώς προωθητικής ενέργειας κοστίζει μόλις 3,11 ευρώ.
Προς 1,02 ευρώ διατίθεται στα ράφια ο χυμός ντομάτας με μόνιμη μείωσης τιμής, όταν το ίδιο προϊόν άλλου προμηθευτή στοιχίζει μόλις 0,73 ευρώ.
Ελληνικό κοτόπουλο που έχει ενταχθεί στο μέτρο πωλείται κατά 33,4% ακριβότερο σε σχέση με αυτό που βρίσκεται σε προσφορά, με τις τιμές τους να διαμορφώνονται στα 7,03 και 5,27 ευρώ το κιλό, αντίστοιχα.
Ανάλογη απόκλιση εμφανίζουν και οι τιμές καπνιστής γαλοπούλας σε φέτες (συσκευασία των 200 γραμμαρίων), καθώς το μεν προϊόν μειωμένης τιμής στοιχίζει 3,08 και το αντίστοιχο σε προσφορά 2,33 ευρώ.
Κατά 0,40 ευρώ φθηνότερο μπορούν να βρουν οι καταναλωτές ρύζι νυχάκι (1 κιλό) που βρίσκεται υπό προωθητική ενέργεια σε σχέση με αυτό που έχει ενταχθεί στη μόνιμη μείωση τιμής. Στο 21,6% καταγράφεται η «ψαλίδα» στο ψωμί του τοστ, με το ενταγμένο στο μέτρο προϊόν να κοστίζει 1,86 ευρώ και το προσφοράς 1,53 ευρώ.
Μικρότερη η «ψαλίδα» σε τυροκομικά, είδη οικιακής χρήσης και προσωπικής υγιεινής
Μικρότερες αποκλίσεις εμφανίζουν τα τυροκομικά προϊόντα, ενώ στο φρέσκο γάλα το προϊόν μειωμένης τιμής πωλείται έστω και κατά 0,02 φθηνότερα από το αντίστοιχο που είναι σε προσφορά.
Στα είδη οικιακής χρήσης έως και 65,2% ακριβότερο πωλείται υγρό απορρυπαντικό που συμμετέχει στο μέτρο με την τιμή του να αγγίζει τα 12,95 ευρώ, όταν απορρυπαντικό άλλης εταιρίας σε καθεστώς προωθητικής ενέργειας κοστίζει μόλις 7,84 ευρώ. Και για τη χλωρίνη όμως τα νοικοκυριά θα πληρώσουν 15,9% περισσότερα χρήματα αν επιλέξουν το προϊόν με μόνιμη μείωση τιμής (2,99 ευρώ) έναντι της προσφοράς (2,58 ευρώ).
Στο 36% διαμορφώνεται η ψαλίδα τιμών στα είδη προσωπικής υγιεινής, καθώς αφρόλουτρο που έχει ενταχθεί στο μέτρο κοστίζει 4,73 ευρώ και άλλο προϊόν σε προσφορά διατίθεται στα 3,48 ευρώ από 6,32 που είναι η αρχική τιμή του. Αντίστοιχα, η τιμή οδοντόκρεμας σε προωθητική ενέργεια δεν ξεπερνά το 1,69 ευρώ, ενώ αυτής που είναι με μόνιμη μείωση τιμής αγγίζει τα 2,30 ευρώ.
Προωθητικές ενέργειες και στα μειωμένης τιμής
Αξίζει, βέβαια, να επισημανθεί ότι αν τα προϊόντα, για τα οποία έχει ανακοινωθεί μόνιμη μείωση, βρίσκονται και υπό το καθεστώς προωθητικής ενέργειας, η απόκλιση μειώνεται αισθητά στο σύνολο του καλαθιού, στα 51,96 από 61,23 ευρώ, ωστόσο δεδομένου ότι οι προσφορές αλλάζουν από αλυσίδα σε αλυσίδα, οι καταναλωτές θα πρέπει να επισκεφθούν ακόμα και 4 διαφορετικά καταστήματα για να εξασφαλίσουν τις χαμηλότερες τιμές.
Ενδεικτικά, φέτα ΠΟΠ που έχει ενταχθεί στη μόνιμη μείωση τιμής και πωλείται στα 6,45 ευρώ, αυτές τις μέρες διατίθεται σε προσφορά από μεγάλη αλυσίδα στην τιμή των 5,16 ευρώ, όταν το ίδιο προϊόν άλλης εταιρίας υπό προωθητική ενέργεια στοιχίζει 5,68 ευρώ. Αντίστοιχα, ψωμί του τοστ που συμμετέχει στο μέτρο με τιμή 1,86 ευρώ, σε προσφορά πωλείται 1,38 ευρώ, κατά 0,15 ευρώ φθηνότερα συγκριτικά με αυτό που δεν έχει ενταχθεί στη μόνιμη μείωση τιμής, αλλά βρίσκεται σε καθεστώς προωθητικής ενέργειας.
Όπως αναφέρουν εκπρόσωποι του κλάδου στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, είναι φυσικό τα προϊόντα που είναι σε προσφορά να στοιχίζουν λιγότερο από τα μειωμένης τιμής, καθώς οι προωθητικές ενέργειες είναι για μικρό χρονικό διάστημα, ενώ το άλλο μέτρο έχει μόνιμο χαρακτήρα και θα διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι τον Μάρτιο του 2023.
Πάντως, πέρα από το μέτρο της μόνιμης μείωσης τιμής, η κυβέρνηση για να μετριάσει τις επιπτώσεις του πληθωρισμού για τα νοικοκυριά, παρατείνει έως τις 30 Ιουνίου 2024 τόσο το καλάθι του νοικοκυριού όσο και τη διάταξη για το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των επιχειρήσεων. Άλλωστε, βάσει αυτής της νομοθεσίας, επιβλήθηκαν τα πρόστιμα άνω των 4,6 εκατ. ευρώ στις πέντε πολυεθνικές εταιρίες, που εντοπίστηκαν να αισχροκερδούν σε βάρος των καταναλωτών.