Τέλος οι καυστήρες ορυκτών καυσίμων, αλλά χωρίς πρόνοια αντικατάστασης τους
Αρχής γενομένης από 1η Ιανουαρίου του 2025 και μέχρι το τέλος της επόμενης δεκαετίας δεν θα χρησιμοποιεί κανένα κτήριο εντός της Ε.Ε καυστήρες πετρελαίου ή φυσικού αερίου.
Και ποια είναι τα ορόσημα της οδηγίας;
- Καταρχήν, από την 1/1/2025 τα κράτη - μέλη θα πρέπει να σταματήσουν να δίνουν επιδοτήσεις για αυτόνομους λέβητες πετρελαίου και φυσικού αέριου. Η Ελλάδα είναι πιο μπροστά από την οδηγία. Σύμφωνα με τον κλιματικό νόμο 4936/2022 από την 1η Ιανουαρίου 2025 απαγορεύεται η πώληση και εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης. Σε όποιον πουλάει ή εγκαθιστά καυστήρες πετρελαίου θέρμανσης κατά παράβαση του πρώτου εδαφίου επιβάλλονται πρόστιμο και σφράγιση του καυστήρα. Το ύψος του προστίμου ορίζεται σε ποσό τριπλάσιο της τιμής πώλησης του καυστήρα.
- Τι προβλέπεται για τα εμπορικά και δημόσια κτίρια. Μέχρι το 2030 θα πρέπει να έχουν μειώσει κατά 16% την κατανάλωση ενέργειας έναντι εκείνων με τη χειρότερη απόδοση. Κάθε κράτος θα προετοιμάσει το δικό του εθνικό σχέδιο.
- Τι θα γίνει με τα οικιστικά. Αυτά θα πρέπει έως το 2030 να έχουν πετύχει μείωση 16% στην κατανάλωση ενέργειας, ποσοστό που θα πρέπει να έχει αυξηθεί στο 20-22% έως το 2035.
- Τέλος το 2040. Τότε, υπολογίζεται ότι θα έχει κλείσει ο κύκλος ζωής και των τελευταίων καυστήρων θέρμανσης από ορυκτά καύσιμα, οπότε και θα απαγορευτεί εντελώς η πώληση και εγκατάσταση τους στην ΕΕ.
Το ερώτημα που τίθεται είναι, γιατί η Ελλάδα σήμερα ‘’τρέχει’’ επιδοτούμενα προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας με τοποθέτηση καυστήρων φυσικού αερίου, αφού ο κύκλος ζωής τους είναι γύρω στα 20 με 25 χρόνια;
Αλήθεια ποιος είναι ο οδικός χάρτης της χώρας μας για την σταδιακή αντικατάσταση των καυστήρων συμβατικών καυσίμων του κτηριακού αποθέματος της μέσα στην επόμενη δεκαετία, με άλλα συστήματα θέρμανσης μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος;
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πλήρης αντικατάσταση των συστημάτων θέρμανσης με λέβητα-καυστήρα ορυκτών καυσίμων θα απαιτήσει μια δαπάνη της τάξεως των 30 δις ευρώ μέχρι τα επόμενα δέκα έτη. Δηλαδή 3,0 δις ευρώ τον χρόνο. Ακόμα κι αν υπάρξουν επιδοτούμενα προγράμματα μέσω ΕΣΠΑ ή από χρήματα του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για αντικατάσταση τους π.χ. με αντλίες θερμότητας, η επιδότηση θα είναι κοντά στο 50%, άρα τα νοικοκυριά θα πρέπει να βρουν το άλλο ενάμιση δις ευρώ. Και δυστυχώς χρήματα που θα φεύγουν από την χώρα ως συνάλλαγμα, μια που οι αντλίες θερμότητας εισάγονται στο 95% από τρίτες χώρες.
Η εγχώρια βιομηχανία κατασκευής κλιματιστικού εξοπλισμού εδώ και δεκαετίες έχει βάλει ‘’λουκέτο’’, ενώ όλες οι τελευταίες κυβερνήσεις από την δεκαετία του 90 μέχρι και σήμερα δεν φρόντισαν να προωθήσουν επενδυτικά σχέδια ανάκαμψης και ανάπτυξης της εγχώριας κλιματιστικής βιομηχανίας. Αντίθετα όποιες μικρές ελληνικές μονάδες πήγαν να διεισδύσουν σε αυτόν τον τομέα, η ελληνική γραφειοκρατία, η έλλειψη πολιτικής βούλησης για τόνωση της εγχώριας βιομηχανίας, η εμμονική προώθηση εισαγωγής από το εξωτερικό τέτοιων μηχανημάτων έβαλαν στον ‘’πάγο’’ το όποιο τέτοιο ελληνικό εγχείρημα.
Σε όλες τις μεγάλες βιομηχανίες κλιματισμού του κόσμου από την μακρινή Ιαπωνία μέχρι την Αμερική σε όλα τα πρωτοποριακά πρότζεκτ σχεδίασης τέτοιων μηχανημάτων, βρίσκονται Έλληνες Μηχανικοί του ΕΜΠ και όχι μόνο.
Σκέφτομαι Ελληνικά, σχεδιάζω Ελληνικά
Λοιπόν, ήρθε η ώρα μαζί με την απανθρακοποίηση να γίνει πράξη και η ελληνικοποίηση της βιομηχανίας στον τομέα του κλιματισμού. ‘Ήρθε η ώρα να σταματήσει η αιμορραγία των Ελλήνων επιστημόνων και τεχνικών στις βιομηχανίες του εξωτερικού , καθώς και της εξαγωγής συναλλάγματος.
Μιχάλης Χριστοδουλίδης
Διπλ. Μηχανολόγος Μηχανικός – Ενεργειακός Επιθεωρητής