Καύσιμα: Παραλαμβάνουμε έως και 21% μικρότερη ποσότητα από αυτή που πληρώνουμε

Την ανάγκη ψηφιακής παρακολούθησης της διακίνησης καυσίμων επισημαίνει ο Σύνδεσμος των Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ)

Καύσιμα: Παραλαμβάνουμε έως και 21% μικρότερη ποσότητα από αυτή που πληρώνουμε
3'

Τις «πειραγμένες» αντλίες και την παραβατικότητα στην αγορά καυσίμων, επισημαίνει έρευνα του ΕΜΠ στην οποία υπογραμμίζεται ότι οι καταναλωτές παραλαμβάνουν έως και 21% μικρότερη ποσότητα καυσίμων από αυτή που πληρώνουν. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του Συνδέσμου των Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) κατά το δίμηνο Αυγούστου – Σεπτεμβρίου 2023 στην Αττική.

Η διοίκηση του ΣΕΕΠΕ ανέφερε, ότι η παραβατικότητα και ειδικότερα οι ελλιπείς παραδόσεις καυσίμων αυξάνονται τα τελευταία χρόνια, χωρίς ωστόσο να δώσει τα δεδομένα της έρευνας (ποσοστό παραβατικών πρατηρίων και μεταβολή του) από τα οποία προκύπτει το συμπέρασμα αυτό.

Ο ΣΕΕΠΕ παρουσίασε την πρόταση του για εγκατάσταση ολοκληρωμένου ψηφιακού συστήματος παρακολούθησης της διακίνησης καυσίμων σε πραγματικό χρόνο, που θα εντοπίζει αυτόματα διαφορές στο ισοζύγιο οι οποίες παραπέμπουν σε νοθεία, λαθρεμπόριο και ελλειμματικές παραδόσεις και θα οδηγεί σε στοχευμένους ελέγχους.

Επικαλέστηκε δε το παράδειγμα της Βουλγαρίας όπου το σύστημα εφαρμόστηκε επιτυχώς.

«Η Βουλγαρία ήταν άκρως παραβατική χώρα. Υπήρχαν δολοφονίες στους δρόμους. Το σύστημα εφαρμόστηκε σε προθεσμία 3 μηνών και τον πρώτο μήνα έκλεισαν 300 πρατήρια», ανέφερε ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου, Χρήστος Τζιόλας.

Αυτοκίνητο χωρίς μηχανή

Το νέο σύστημα, όπως επισημάνθηκε, βασίζεται στην πλήρη εφαρμογή του συστήματος ελέγχου εισροών – εκροών καυσίμων το οποίο έχει εγκατασταθεί μεν αλλά όχι σε όλο το εύρος της αγοράς, χωρίς την αναγκαία διαλειτουργικότητα και χωρίς επίσης το κεντρικό σύστημα στο οποίο θα συγκεντρώνονται και θα διασταυρώνονται τα δεδομένα από τα εκατομμύρια κινήσεις διακίνησης καυσίμων που γίνονται καθημερινά.

Σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ το σύστημα ελέγχου εισροών – εκροών έχει εγκατασταθεί από το 2013 στα πρατήρια, όπου επενδύθηκαν 200 εκατ. ευρώ και από το 2019 στις εγκαταστάσεις των εταιρειών αλλά χωρίς δυνατότητα διασταύρωσης και ελέγχου.

«Έχουμε, όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά, ένα αυτοκίνητο χωρίς μηχανή».

«Πρέπει να περάσουμε σε νέο μοντέλο ελέγχων», ανέφερε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Γιάννης Αληγιζάκης ο οποίος εξέφρασε παράλληλα την ικανοποίηση του κλάδου για τις πρόσφατες νομοθετικές ρυθμίσεις του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για αυστηροποίηση των ποινών και έλεγχο του λαθρεμπορίου.

«Υπάρχει παραγωγικός διάλογος με το υπουργείο Οικονομικών και την ΑΑΔΕ που είναι στη σωστή κατεύθυνση. Αυτός ο διάλογος πρέπει να έχει συνέχεια και να επεκταθεί και στα άλλα υπουργεία ώστε η αγορά να λειτουργήσει σε υγιές περιβάλλον», πρόσθεσε.

Αξιόπιστο ολοκληρωμένο σύστημα

Ανέφερε ακόμη ότι το ολοκληρωμένο σύστημα εφαρμόζεται ήδη από τις εταιρείες εμπορίας για την παρακολούθηση της διακίνησης στα ιδιολειτουργούμενα πρατήρια και έχει αποδειχθεί αξιόπιστο, ενώ σύμφωνα με τον κ. Αλιγηζάκη υπάρχουν διαβεβαιώσεις από την ΑΑΔΕ προς τον ΣΕΕΠΕ ότι θα εφαρμοστεί συνολικά ως τις αρχές του 2025.

Αίτημα του Συνδέσμου εκτός από την πάταξη της παραβατικότητας, είναι και η άρση του πλαφόν στα περιθώρια κέρδους της εμπορίας καυσίμων, το οποίο όπως υποστήριξαν σε συνδυασμό με τον αθέμιτο ανταγωνισμό από τη λαθραία διακίνηση οδηγεί τον κλάδο σε ζημίες οι οποίες από το 2010 σωρευτικά φθάνουν στα 450 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα ανέφεραν, ότι η αγορά συρρικνώνεται εξαιτίας κυρίως της μεγάλης πτώσης των πωλήσεων πετρελαίου θέρμανσης ενώ τα λειτουργικά κόστη (επιτόκια, μεταφορικά) αυξάνονται.

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή