«Φωτιά» στο πετρέλαιο μετά το χτύπημα των Χούθι
Αυξήσεις στο πετρέλαιο αλλά και τα καύσιμα έχει φέρει η κλιμάκωση της έντασης στην Ερυθρά Θάλασσα μετά την επίθεση των Χούθι στο πετρελαιοφόρο του πολυεθνικού κολοσσού Trafigura, που μετέφερε ρωσική νάφθα. Διεθνείς αναλυτές μιλούν για την σημαντικότερη μέχρι στιγμής επίθεση από τους φιλοιρανούς αντάρτες σε πετρελαιοφόρο τάνκερ.
«Χωρίς αμφιβολία βλέπουμε πια τις επιπτώσεις της έντασης στην Ερυθρά Θάλασσα και του ρίσκου που έχει η περιοχή να περνούν στις τιμές του πετρελαίου. Φτάνουμε σε μια κατάσταση, κατά την οποία η μεταφορά πετρελαίου με τάνκερ καθίσταται ολοένα και πιο δυσχερής και αυτό ανεβάζει τις τιμές», υπογραμμίζει ο Στέφεν Σταπζίνσκι, αναλυτής του Bloomberg.
Νέο ράλι στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου φέρνει η επίθεση στο δεξαμενόπλοιο Marlin Luanda. Το πετρέλαιο Brent σκαρφάλωσε την Παρασκευή πάνω από τα 83,6 δολάρια το βαρέλι - καταγράφοντας στην συνεδρίαση της Παρασκευής μια αύξηση της τάξης του 1,5% - αγγίζοντας μια τιμή που είχε να εμφανιστεί από τις αρχές του Νοέμβρη. Ταυτόχρονα και το αργό ξεπέρασε τα 78 δολάρια το βαρέλι.
Οι έμποροι καυσίμων τονίζουν ότι οι τιμές έχουν ανέβει τις τελευταίες ημέρες
Οι βενζινοπώλεις προαναγγέλλουν νέες ανατιμήσεις στα καύσιμα, εξαιτίας των επιθέσεων των Χούθι και της κρίσης που επικρατεί στην Ερυθρά Θάλασσα. Μια κατάσταση που έχει ως αποτέλεσμα τον εφοδιασμό των πρατηρίων καυσίμων με το στο... σταγονόμετρο.
Κι αυτό δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα. Οι επιθέσεις έχουν αναγκάσει τις εταιρίες να αλλάξουν τα δρομολόγια στα δεξαμενόπλοια, ώστε να αποφύγουν τους Χούθι. Το αποτέλεσμα είναι πλέον να κάνουν τον γύρο της Αφρικής - μια διαδρομή που κοστίζει και σε χρήμα και σε χρόνο.
Ήδη η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει αρχίσει να γίνεται αισθητή. Όπως λένε οι έμποροι καυσίμων, οι τιμές έχουν ανέβει τις τελευταίες ημέρες, ενώ περιμένουν ακόμα μεγαλύτερες αυξήσεις τις επόμενες δύο εβδομάδες.
Τέλος, να σημειωθεί ότι σύμφωνα με έκθεση από τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (Δ.Ο.Ε.) στις αρχές του 2024, ο κίνδυνος διακοπής του παγκόσμιου εφοδιασμού πετρελαίου παραμένει αυξημένος λόγω της κρίσης τόσο στην Ερυθρά Θάλασσα όσο και στη Διώρυγα του Σουέζ.