Ακρίβεια: Οι τιμές είναι ευθύνη των εταιρειών που παράγουν και προμηθεύουν τα προϊόντα
Στην ΕΡΤ μίλησε ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, Απόστολος Πεταλάς για την ακρίβεια και τη διαρκή άνοδο των τιμών. «Η επιλογή ενός καταναλωτή στο τι θα αγοράσει δεν είναι μόνο μια λογική επιλογή, είναι και μια συναισθηματική επιλογή», είπε και πρόσθεσε: «Σε όλο τον κόσμο βλέπουμε και στην Ελλάδα φυσικά, ότι οι καταναλωτές όταν αγοράσουν κάτι θέλουν να αισθάνονται και καλά με αυτό.
Σίγουρα δεν τίθεται θέμα ποιότητας αλλά τελικά η αξία που αγοράζεις έχει να κάνει και με την επικοινωνία, αλλά έχει να κάνει και με αυτό που πιστεύεις ότι είναι καλύτερο για σένα και την οικογένεια σου.
Και είναι γεγονός ότι στην Ελλάδα ανεβαίνουν τα private label με ένα σημαντικό ρυθμό, αλλά συνεχίζουν να υπολείπονται από άλλες χώρες και ιδιαίτερα ευρωπαϊκές.
Και θα έλεγα το όριο είναι η Γερμανία, στην οποία πάνω από το 60% των αγορών των καταναλωτών είναι προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας», πρόσθεσε.
Η αύξηση του τζίρου οφείλεται καθαρά στον πληθωρισμό
Όσον αφορά τους τζίρους, οι έρευνες δείχνουν ότι στην Ελλάδα οι αλυσίδες τροφίμων είχαν μια αύξηση 10% το 2023 περίπου αντίστοιχη είχαν και το 2022 και βεβαίως αυτό οφείλεται καθαρά σε πληθωριστικούς λόγους.
Οι όγκοι πωλήσεων το 2022 ήταν αρνητικοί, δηλαδή ο κόσμος αγόρασε λιγότερα προϊόντα, ενώ το 2023 ήταν περίπου οι ίδιοι και ελαφρώς μεγαλύτεροι.
Αυτό αφορά το τζίρο, γιατί οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ είναι υποχρεωμένες να εφοδιάζονται, ο πληθωρισμός πλήττει σημαντικά την αγοραστική τους ικανότητα και ο συνδυασμός πληθωρισμού και κλιματικής κρίσης δυσκολεύει πάρα πολύ τον εφοδιασμό.
«Στα σουπερμάρκετ καταλήγει η διεθνής εφοδιαστική αλυσίδα των προϊόντων, επομένως, ο πληθωρισμός και ο διεθνής πληθωρισμός και τοπικός πληθωρισμός καταλήγει σε ένα βήμα πριν τα σουπερμάρκετ», υποστήριξε.
Τα αποτελέσματα των σούπερ μάρκετ έχουν αγγίξει το κόκκινο.
«Αν δείτε τους ισολογισμούς του 2022, θα δείτε ότι το αποτέλεσμα των σούπερ μάρκετ είναι περίπου 1,5% κέρδος στον τζίρο, που δεν επαρκεί για να μπορέσουν να κάνουν τις επενδύσεις που χρειάζονται για να μπορούν να ανακαινίσουν τα καταστήματα, να ανοίξουν νέα καταστήματα και να κάνουν τα στοιχειώδη», υποστήριξε.
Απαντώντας στην ερώτηση γιατί το ίδιο προϊόν πωλείται ακριβότερα στα σουπερμάρκετ της Ελλάδας και φθηνότερα στα σουπερμάρκετ σχεδόν όλης της Ευρώπης είπε ότι υπάρχουν πολυεθνικές εταιρείες, διεθνείς εταιρείες οι οποίες ενδεχομένως έχουν κοινή εμπορική πολιτική, οι οποίες διαφοροποιούν την εμπορική τους πολιτική ανά χώρα για διάφορους λόγους που είναι δικοί τους.
«Όμως η τιμολογιακή πολιτική στον καταναλωτή για τα προϊόντα που πωλούνται στα σουπερμάρκετ δεν είναι δουλειά του σουπερμάρκετ, είναι η δουλειά των εταιρειών που παράγουν και προμηθεύουν τα προϊόντα», ισχυρίστηκε.
Ειδικά για το ελαιόλαδο και σε ορισμένα άλλα είδη όπως το κακάο, η σοκολάτα, ο χυμός πορτοκαλιού, η άνοδος της τιμής οφείλεται στην έλλειψη προϊόντων.
«Το ελαιόλαδο, όπως ξέρετε, συνολικά στη Μεσόγειο έχει μια μείωση παραγωγής το 2023 από 40% έως 50%. Κατά συνέπεια δεν υπάρχει ελαιόλαδο και γι’ αυτό έχει ανέβει η τιμή σημαντικά», τόνισε.