Το σχέδιο για τα νέα τέλη κυκλοφορίας – Πώς θα προκύπτει το ποσό και τα πρόστιμα
Ανατροπές στο ύψος των τελών κυκλοφορίας από το 2025 με βάση τις εκπομπές ρύπων για περισσότερους από 5 εκατ. ιδιοκτήτες οχημάτων αναμένεται να φέρει το κυβερνητικό σχέδιο για αναπροσαρμογή τους.
Οι αλλαγές έχουν στόχο το ισχύον σύστημα να καταστεί δικαιότερο χωρίς, όμως, να διακυβευθούν τα έσοδα για τον κρατικό Προϋπολογισμό, που ανέρχονται ετησίως σε 1,2 δισ. ευρώ, σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη που επικαλείται η εφημερίδα Real News.
Βασικό ρόλο στη διαμόρφωση των ποσών που θα πρέπει σε έναν χρόνο να καταβάλλουν οι ιδιοκτήτες των οχημάτων για τα τέλη κυκλοφορίας θα διαδραματίσει η ατζέντα που προωθείται για δράσεις μετασχηματισμού για ένα πιο βιώσιμο μέλλον, με «αιχμή» την «πράσινη» μετάβαση.
Όσον αφορά τη σκέψη να δοθούν κίνητρα για την απόσυρση παλαιών ρυπογόνων αυτοκινήτων, φαίνεται να έρχεται σε αντιδιαστολή με το μεγάλο δημοσιονομικό κόστος, το οποίο υπό τις σημερινές συνθήκες, καθιστά εξαιρετικά δύσκολη την υλοποίηση αυτής.
Το σχέδιο περιλαμβάνει ακόμη νέες ποινές για τις περιπτώσεις εκπρόθεσμης πληρωμής των τελών κυκλοφορίας, αλλά και έναν αυτόματο μηχανισμό, ο οποίος θα εντοπίζει αμέσως όσα οχήματα δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ ή είναι ανασφάλιστα.
Ήδη συγκροτήθηκε ειδική ομάδα εργασίας, που έως τον προσεχή Σεπτέμβριο θα πρέπει να υποβάλλει προτάσεις για την αναμόρφωση και επικαιροποίηση του πλαισίου, διατύπωση απόψεων σχετικά με κανονιστικές και νομοθετικές ρυθμίσεις, επεξεργασία και μελέτη των νέων τεχνολογικών, οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών εξελίξεων, καθώς και των όρων, των προϋποθέσεων και των κριτηρίων διαμόρφωσης του κόστους των τελών.
Σήμερα, τα τέλη έχουν αρκετές ταχύτητες, ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων ή τον κυβισμό του οχήματος για παλαιά αυτοκίνητα. Αυτήν τη στιγμή, απαλλάσσονται από το χαράτσι των τελών τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και όσα εκπέμπουν κάτω από 90 ή 122 g/km διοξειδίου του άνθρακα, αναλόγως χρονολογίας. Για τα υπόλοιπα, το ύψος των τελών διαμορφώνεται ανάλογα με τον κυβισμό τους, το αν έχουν ταξινομηθεί στην Ελλάδα μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2010 ή τις εκπομπές ρύπων που αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας, εφόσον κυκλοφόρησαν μετά την 01 Νοεμβρίου 2010.
Στο στόχαστρο αναμένεται να βρεθούν τα παλαιά αυτοκίνητα, στο πλαίσιο μίας προσπάθειας ανανέωσης των στόλων με στόχο τη μείωση των εκπομπών, μέσα από τη θέσπιση αντικινήτρων χρήσης των πολύ παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων. Ωστόσο, τα περιθώρια σε αυτήν την περίπτωση είναι περιορισμένα, όπως αναφέρουν στελέχη του οικονομικού επιτελειου.
Παράλληλα, θα εξετασθεί και το ενδεχόμενο μίας μικρής επιβάρυνσης με ένα χαμηλό ποσό για τα τέλη που αφορούν τα αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας, τα οποία κυριαρχούν στις πωλήσεις.
Ταυτόχρονα, θα υπάρξουν παρεμβάσεις και στο χρηματικό πρόστιμο για την εκπρόθεσμη καταβολή των τελών κυκλοφορίας, το οποίο σήμερα ανέρχεται στο διπλάσιο της αξίας από την πρώτη μέρα καθυστέρησης. Το συγκεκριμένο σχήμα αναμένεται να αλλάξει από το 2025, καθώς στις προθέσεις του Υπουργείου Οικονομικών είναι να καθιερωθεί ένα κλιμακωτό σύστημα προστίμων, αναλόγως του χρόνου καθυστέρησης της καταβολής.
Ακόμη, αυστηροποιείται ο έλεγχος για τους ιδιοκτήτες των ανασφάλιστων οχημάτων και αυτών που δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ, καθώς θα ενεργοποιηθεί ένας νέος αυτόματος μηχανισμός, που θα εντοπίζει τους παραβάτες. Η νέα πλατφόρμα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, που έχει σχεδιασθεί και θα τεθεί σύντομα σε ισχύ, θα λειτουργεί ως Big Brother για τα ανασφάλιστα οχήματα.