Λίγες μειώσεις και πολλά ερωτηματικά στα ράφια των σούπερ μάρκετ
Οι καταναλωτές υποστηρίζουν πως οι προηγούμενες αυξήσεις στα σουπερμάρκετ άγγιξαν ακόμα και το 50%
Παρά τις ανακοινωμένες μειώσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ, που κυμαίνονται από 5% έως 16%, οι καταναλωτές εξακολουθούν να εκφράζουν παράπονα για τις αυξήσεις που έχουν προηγηθεί τους τελευταίους μήνες.
Οι καταναλωτές υποστηρίζουν πως οι προηγούμενες αυξήσεις στα σουπερ μάρκετ άγγιξαν ακόμα και το 50%. Έτσι, οι τρέχουσες μειώσεις φαίνονται αμελητέες μπροστά στην αύξηση του κόστους ζωής. Ενώ παράλληλα αναρωτιούνται αν και πότε θα συμπεριληφθούν στην λίστα τα προϊόντα πρώτης ανάγκης. Επίσης η σήμανση στα προϊόντα που θα έπρεπε να υπάρχει στα ράφια ακόμη δεν έχει εφαρμοστεί, παρά τα λεγόμενα του υπουργείου.
Ανησυχία επίσης προκαλούν οι παραπλανητικές προσφορές που παρατηρούνται στα ράφια. Πολλές φορές η οικογενειακή συσκευασία ή το 2+1 δώρο αποδεικνύονται λιγότερο συμφέρουσες από τις απλές συσκευασίες, γεγονός που οδηγεί τους καταναλωτές να νιώθουν ότι εξαπατώνται. Υπάρχουν σκέψεις να καταργηθούν αυτές οι προσφορές στο ράφι και να γίνονται στο ταμείο, με στόχο να υπάρχει μεγαλύτερη διαφάνεια στις τιμές.
Επιπλέον, ενώ η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί για καθαρές τιμές «από το χωράφι στο ράφι», οι παραγωγοί συνεχίζουν να λαμβάνουν λιγότερα χρήματα, ενώ οι τιμές στα ράφια παραμένουν σταθερές ή αυξάνονται. Ενώ από την άλλη το αφήγημα πως οι τιμές στα σουπερμάρκετ έχουν πέσει 1% συγκριτικά με πέρσι καταρρίπτεται, αφού ο πληθωρισμός τροφίμων αυξήθηκε σημαντικά από τον Ιούνιο έως τον Σεπτέμβριο του 2024, φτάνοντας το 3,2% τον Σεπτέμβριο. Το ελαιόλαδο σημείωσε την μεγαλύτερη αύξηση κατά 38,9%, αλλά στον πληθωρισμό έχει επίπτωση 0.38% και όχι 2% όπως ακούγεται.
Συγκριτικά με τον Σεπτέμβριο του 2023, οι αυξήσεις τιμών σε βασικά είδη όπως το ψωμί (+1,2%), τα κρέατα (+2%), τα φρούτα (+7,7%) και το πετρέλαιο θέρμανσης (+6,3%) συνεχίζουν να επιβαρύνουν τον καταναλωτή, με τις τιμές τροφίμων να αυξάνονται κατά 8% πάνω από τον μέσο όρο της Ε.Ε.
Ένα επιπλέον ζήτημα είναι η μείωση των ποσοτήτων των προϊόντων. Για παράδειγμα, μια συσκευασία πατατάκια 50 γραμμαρίων πωλείται πλέον σε 45 γραμμάρια με αυξημένη τιμή, κάτι που απογοητεύει τους καταναλωτές.
Τέλος, το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των σούπερ μάρκετ λήγει στο τέλος του 2024, αλλά φαίνεται πως θα συνεχιστεί με βάση τα όσα σήμερα ειπώθηκαν.