Η συμφωνία του αιώνα στην αυτοκινητοβιομηχανία - Τι σημαίνει το deal
Τρεις ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες δημιουργούν έναν «γίγαντα» αξίας πάνω από 50 δισ. ευρώ
Τρεις από του μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτων της Ιαπωνίας, η Honda, η Nissan και η Mitsubishi ανακοίνωσαν πρόσφατα την πρόθεση του να συγχωνευτούν για να δημιουργήσουν έναν γίγαντα που θα καταλάβει την τρίτη θέση παγκοσμίως σε πωλήσεις.
Πρόκειται για μία σημαντική κίνηση σε μία περίοδο που οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στον ανταγωνισμό αναφορικά με τους μεγάλους παίκτες της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων (EVs). Οι νέες τεχνολογίες απαιτούν μεγάλες επενδύσεις, και η συγχώνευση στοχεύει στη μείωση του κόστους και την αύξηση της ανταγωνιστικότητας.
Η νέα εταιρεία που θα δημιουργηθεί μετά την ολοκλήρωση της συγχώνευσης αναμένετια να ξεπεράσει σε αξία τα 50 δισεκατομμύρια δολάρια, με βάση την τρέχουσα κεφαλαιοποίηση των τριών εταιρειών, με στόχο τη δημιουργία ενός από τους τρεις μεγαλύτερους ομίλους αυτοκινήτων παγκοσμίως, πίσω από την Toyota και τη Volkswagen. Ο προτεινόμενος όμιλος θα πουλά περίπου 7 εκατομμύρια οχήματα ετησίως.
Ο Τοσιχίρο Μίμπε, πρόεδρος της Honda σε δηλώσεις του ανέφερε ότι η Honda θα ηγηθεί αρχικά της νέας διοίκησης, ενώ οι αρχές και οι μάρκες των τριών εταιρειών θα διατηρηθούν. Στόχος είναι η συγχώνευση να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον Αύγουστο του 2026, προσθέτοντας επίσης ότι η νέα συνεργασία θα επιτρέψει στις εταιρείες να ανταποκριθούν καλύτερα στις απαιτήσεις της αγοράς και να ενισχύσουν τη θέση τους στη βιομηχανία.
Η στρατηγική αυτή κίνηση της συγχώνευσης των δύο εταιρειών αναμένεται να αλλάξει τις ισορροπίες στην παγκόσμια αγορά αυτοκινήτων, με τη δημιουργία ενός νέου ισχυρού παίκτη, ικανού να ανταγωνιστεί τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες σε καινοτομία και πωλήσεις.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλάζουν την αγορά
Η Honda και η Nissan ακολουθούν την τάση μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών, όπως οι General Motors και Volkswagen, που επιδιώκουν συνέργειες προκειμένου να αντιμετωπίσουν το υψηλό κόστος ανάπτυξης επόμενης γενιάς οχημάτων. Η παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με τις μπαταρίες και τα εξελιγμένα λογισμικά, απαιτεί τεράστιες επενδύσεις, οι οποίες μέχρι σήμερα καλύπτονται κυρίως από τα κέρδη των παραδοσιακών μοντέλων βενζίνης και υβριδικών.
Η έντονη πίεση για την ανάπτυξη EVs εντείνεται, ιδιαίτερα μετά τις δηλώσεις του νεοεκλεγέντος Προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, που σχεδιάζει να εξαλείψει τις φορολογικές ελαφρύνσεις για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αυτό καθιστά πιο δύσκολη τη βιωσιμότητα επενδύσεων τόσο στα παραδοσιακά όσο και στα ηλεκτρικά οχήματα, όπως δήλωσε ο Τάκακι Νακανίσι, επικεφαλής του Nakanishi Research Institute.
Μια συμμαχία υπό δοκιμασία
Ωστόσο, παρά το μέγεθος και την προοπτική της νέας αυτής εταιρείας οι προκλήσεις στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας παραμένουν. Tesla και BYD έχουν ήδη αποκτήσει προβάδισμα στον τομέα της ηλεκτροκίνησης με την ιστορία να δείχνει ότι οι συγχωνεύσεις αυτοκινητοβιομηχανιών συχνά αποτυγχάνουν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η διάσπαση της DaimlerChrysler μετά από εννέα χρόνια, αλλά και η πρόσφατη αποχώρηση της Nissan από την πολυετή συμμαχία της με τη Renault.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η οικονομική κατάσταση της Nissan είναι κρίσιμη, πράγμα που αποτυπώνεται και στην πράξη καθώς η εταιρεία κατά το πρώτο μισό του τρέχοντος οικονομικού έτους σημείωσε πτώση 90% στα λειτουργικά της κέρδη. Όπως φαίνεται οι περικοπές θέσεων εργασίας και παραγωγής, σε συνδυασμό με την πτώση των πωλήσεων στην Κίνα, έχουν καταστήσει τη συγχώνευση ζωτικής σημασίας για την επιβίωση της.
Αντίθετα, η Honda από την πλευρά της παρουσιάζει πιο σταθερή οικονομική εικόνα, με κέρδη 1,8 δισ. δολαρίων στο τελευταίο τρίμηνο. Ωστόσο, οι αυξημένες δαπάνες για έρευνα και ανάπτυξη, καθώς και η αδύναμη απόδοση στην Κίνα, επισημαίνουν την ανάγκη για συνέργειες.
Η επιτυχία της συγχώνευσης εξαρτάται από την ικανότητα των δύο εταιρειών να συνεργαστούν αποτελεσματικά και να δημιουργήσουν νέες αξίες, σύμφωνα με τον Τανγκ Τζιν, ανώτερο ερευνητή της Mizuho Bank. Χωρίς αυτές τις καινοτομίες, ο νέος όμιλος κινδυνεύει να γίνει «ένα άθροισμα των αδυνάμων».
Η αγορά της Κίνας, η μεγαλύτερη παγκοσμίως, παραμένει ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό πεδίο, με τοπικούς κατασκευαστές να αποκτούν σημαντικό προβάδισμα. Οι απώλειες πωλήσεων και για τις δύο ιαπωνικές εταιρείες στην Κίνα καθιστούν το μέλλον τους ακόμα πιο αβέβαιο.