Εφορία: Οι αλλαγές που εξετάζονται σε τεκμήρια και φορολογική κλίμακα
Το κλείσιμο για το 2024 στο τέλος Απριλίου, θα οριστικοποιήσει δύο πεδία
Από την ερχόμενη άνοιξη, όταν θα έχουν ανακοινωθεί τα στοιχεία για το κλείσιμο του 2024, θα ανοίξει και ο νέος κύκλος διαπραγμάτευσης με την Κομισιόν, για τις νέες μειώσεις φόρων που δρομολογεί το ΥΠΕΘΟ για το 2025 και το 2026 .
Το κλείσιμο για το 2024 στο τέλος Απριλίου, θα οριστικοποιήσει δύο πεδία. Το πρώτο, θα είναι η υπέρβαση που θα έχουμε στο φορολογικά έσοδα για το 2024, η οποία στο τέλος του 11μήνου ήταν 106 εκατ. ευρώ , πάνω από το στόχο του Προϋπολογισμού που ψηφίστηκε την Κυριακή.
Το δεύτερο πεδίο, αφορά τα έσοδα από φοροδιαφυγή, πλέον των 1,8 δισ. ευρώ που πιστώθηκαν στο 2024 και θωρούνται πλέον μόνιμα και επαναλαμβανόμενα. Η διαφορά του 2024 σε σχέση με το 2025, είναι ότι τα μέτρα κατά της φοροδιαφυγής για το επόμενο χρόνο θα ισχύσουν την 1η Ιανουαρίου, ενώ πέρσι, ίσχυσαν από τον Μάιο. Συνεπώς, το πρώτο τετράμηνο του χρόνου, θα υπάρχει μια εικόνα για το τι παραπάνω θα έχει να περιμένει το ΥΠΕΘΟ από τα έσοδα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, με τις πρώτες εκτιμήσεις να μιλούν για ένα ποσό από 500 έως 600 εκατ. ευρώ. Σε αυτά, θα πρέπει να προστεθούν και 250 -300 εκατ. ευρώ, από την υπέρβαση των εσόδων του 2024, τα οποία θα εισπραχθούν έως το τέλος του Φεβρουαρίου.
Σε πρόσφατες δηλώσεις του, ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης , άνοιξε το θέμα των νέων φοροαπαλλαγών. Τόνισε ότι η υπεραπόδοση των εσόδων θα δώσει την ευκαιρία στην κυβέρνηση να διαπραγματευτεί για νέες μειώσεις φόρων. Μάλιστα διευκρίνισε ότι από επιλογή το υπουργείο τάσσεται υπέρ της μείωσης των άμεσων φόρων.
Ως γνωστόν, ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έχει εξαγγείλει ελάφρυνση φόρων, για τη λεγόμενη μεσαία τάξη. Το σχέδιο είναι να γίνουν αλλαγές στους φορολογικούς συντελεστές, ώστε να ελαφρυνθούν τα εισοδήματα, από τα 20.000 ευρώ μέχρι και τα 50.000. Σε αυτή την περιοχή των εισοδημάτων βρίσκονται αυτοί που δεν μπορούν να κρύψουν από την εφορία τα εισοδήματά τους (όπως μπορούν να το κάνουν οι μη μισθωτοί). Ολοι αυτοί, έχουν ευνοηθεί μόνο από την «οριζόντια» μείωση φόρων, όπως αυτή του ΕΝΦΙΑ, της κατάργησης της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, αλλά έχουν μείνει εκτός από τα επιδόματα και τις ελαφρύνσεις που είχαν τα χαμηλότερα εισοδήματα, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά και αργότερα στην ενεργειακή κρίση μέσω της επιδότησης των τιμολογίων του ρεύματος.
Σενάρια για κλίμακα
Τα πρώτα σενάρια που έχει αρχίσει να τρέχει το λογιστήριο περιέχουν ως ενδεχόμενο να χαμηλώσει και ο υψηλός συντελεστής του 44% που ισχύει για τα εισοδήματα πάνω από τα 40.000 ευρώ και να προστεθεί ένας υψηλότερος συντελεστής για τα ποσά πάνω από τα 60.000 ευρώ .
Σε ό,τι αφορά στην κλίμακα φορολογίας των εισοδημάτων ο στόχος, εκτός από την ομαλότερη φορολογία είναι και η αποκάλυψη εισοδημάτων που δεν δηλώνονται σήμερα. Το πρώτο σημείο παρέμβασης είναι να εξομαλυνθεί το υψηλό «σκαλί» που θέλει τον συντελεστή για εισοδήματα έως 10.000 να φορολογούνται με συντελεστή 9%, ενώ στα εισοδήματα από 10.0001, μέχρι και 20.000 ευρώ ο συντελεστής να εκτοξεύεται στο 22%. Εξετάζεται επίσης, η πρόσθεση ενός ακόμη συντελεστή φορολογίας στην κλίμακα από 20.001 έως 30.000 ευρώ στην οποία ο συντελεστής είναι 28%, είτε στην κλίμακα από 30.001 έως 40.000 ευρώ όπου ο συντελεστής είναι 36%.
Τεκμήρια διαβίωσης
Ενα δεύτερο μεγάλο θέμα που είναι ώριμο να προχωρήσει, είναι η σταδιακή μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης κατά 30%.
Η πολυετής εφαρμογή τους έχει κοστίσει μεγάλα ποσά φόρων σε ανθρώπους χωρίς πραγματικά εισοδήματα. Το σχέδιο για την κατάργησή τους περνά από την επέκταση των φορολογικών ελέγχων και κυρίως την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής. Στην παρούσα φάση, το οικονομικό επιτελείο καταγράφει ήδη επιπλέον έσοδα από τη φοροδιαφυγή, τα οποία θα φτάσουν τα 1,8 δισ. ευρώ για φέτος. Η ανεπίσημη πρόβλεψη θέλει τα έσοδα από φοροδιαφυγή να φτάνουν τα 2,5- 2,6 δισ. μέσα στο 2025, δίνοντας περιθώρια και για μειώσεις φόρων .
Πώς θα προκύψουν
Το περιθώριο για τις νέες μειώσεις φόρων θα προκύψει από την υπεραπόδοση των εσόδων, η οποία θα αρχίσει να διαμορφώνεται από την άνοιξη. H Κομισιόν, στις φθινοπωρινές της προβλέψεις, εκτιμά ότι η Ελλάδα θα έχει πρωτογενή πλεονάσματα 2,9% του ΑΕΠ, για το 2024 και το 2025. Την ίδια ώρα το ΥΠΕΘΟ προβλέπει πλεονάσματα 2,5% του ΑΕΠ και 2,4% του ΑΕΠ αντίστοιχα για το 2024 και 2025.
Τα υπερπλεονάσματα τα οποία βλέπει η επιτροπή θα προκύψουν στην πράξη από τα φορολογικά έσοδα, τα οποία κάθε χρονιά από 2021 και μετά, είναι σημαντικά υποεκτιμημένα. Αυτό γίνεται και για το 2025. Ειδικότερα για τον επόμενο χρόνο από τα 1,8 δισ. των εσόδων από φοροδιαφυγή του 2024 το 1 δισ. θα εισπραχθεί το 2025 καθώς αφορά φόρο εισοδήματος επιχειρήσεων και τα χρήματα αυτά είναι ήδη ενταγμένα στο Προϋπολογισμό. Αναμένονται επιπλέον έσοδα από ΦΠΑ ύψους 1,7 δισ. ευρώ, όχι μόνο λόγω ανάπτυξης αλλά και λόγω της μεγάλης αύξησης των δημοσίων επενδύσεων, οι οποίες ως γνωστό υπόκεινται επίσης σε ΦΠΑ. Επίσης, αναμένεται μεγαλύτερη φορολογική συμμόρφωση από τον φόρο εισοδήματος με ένα επιπλέον κέρδος στα φορολογικά έσοδα κατά 250-300 εκατ. ευρώ.
Αύξηση δαπανών
Η μείωση φόρων στην οποία θέλει να προχωρήσει το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών έχει το πλεονέκτημα ότι δεν επηρεάζει άμεσα την οροφή αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών για το 2025. Ως γνωστόν, μετά τη διαπραγμάτευση που έγινε για τα μέτρα του 2024, το όριο αύξησης των δαπανών για το 2025 ανέβηκε στο 3,7%, από 3% που είχε ορίσει από το καλοκαίρι η Κομισιόν. Mε τη μείωση των φόρων δεν γίνονται δαπάνες που θα επηρεάσουν αυτό το όριο. Απλώς το Δημόσιο, λόγω της υπεραπόδοσης των εσόδων, θα μπορεί να κάνει κάποιες φορολογικές δαπάνες, οι οποίες αφού δεν οδηγούν σε απόκλιση από τους στόχους σε χρέος, έλλειμμα (του κόφτη δαπανών συμπεριλαμβανομένου) μπορούν να γίνουν δεκτά από την Κομισιόν. Οπως ακριβώς έγινε και για το 2024.
Πηγή: Εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος»