Οι συνέπειες στην οικονομία από τη Σάντι
Η ισχύς του τυφώνα έχει αναγκάσει 10 αμερικανικές πολιτείες να τεθούν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, που σημαίνει ότι θα έχουν επιπτώσεις στην οικονομία του τρέχοντος τριμήνου, ακόμη και αν ο μακροπρόθεσμος αντίκτυπος αποδειχθεί μικρότερος του αναμενόμενου.
«Το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν στην περιοχή ανάμεσα στη Νέα Υόρκη και την Ουάσιγκτον, ανέρχεται σε περίπου 2,5 τρισ. δολάρια, έτσι ώστε, κάθε ημέρα διακοπής της οικονομικής δραστηριότητας σε αυτές τις περιοχές, να προκαλεί ζημιά η οποία ανέρχεται σε περίπου 10 δισ. δολάρια», δήλωσε ο Μάρκ Ζάντο, επικεφαλής οικονομολόγος της Moody Analytics.
Ο Πίτερ Μορίσι του πανεπιστημίου του Μέριλαντ, εκτιμά ότι ο Σάντι θα προκαλέσει ζημιές 35 έως 45 δισ. δολάρια, ενώ θα χρειαστούν επιπλέον 36 δισ. δολάρια για την αποκατάσταση των προβλημάτων.
Όμως η πρόβλεψη των επιπτώσεων του Σάντι γίνεται πιο δύσκολη από την πολυπλοκότητα του φαινομένου που αποκαλείται σούπερ καταιγίδα.
«Το εύρος των πιθανών σεναρίων για τον τυφώνα Σάντι παραμένει τεράστιο. Υπάρχουν παραδείγματα από φυσικές καταστροφές που είχαν τελικά μικρό τίμημα και άλλές που είχαν σημαντικές συνέπειες, όπως ο τυφώνας Κατρίνα, όταν έσπασαν τα αναχώματα στη Νέα Ορλεάνη », δήλωσε ο Ερικ Λάσελες, επικεφαλής οικονομολόγος της RBC Global Asset Management Inc. «Πραγματικά, αυτό είναι ένα παιχνίδι πιθανοτήτων» σημειώνει ο ίδιος.
Το οικονομικό τίμημα από το πέρασμα του Κατρίνα το 2005 υπερέβη τα 100 δισ. δολάρια, με την οικονομική ανάπτυξη στις Ηνωμένες Πολιτείες, να επιβραδύνεται για ένα τρίμηνο μετά την καταστροφή που προκλήθηκε στη Νέα Ορλεάνη, αλλά ανέκαμψε γρήγορα.
Η αμερικανική οικονομία αυξήθηκε κατά 2% το τρίτο τρίμηνο του 2012, καθώς οι καταναλωτικές δαπάνες βοήθησαν να αντισταθμιστεί η ανησυχητική υποχώρηση των επιχειρηματικών επενδύσεων.
Όμως οι έμποροι λιανικής πώλησης που σηκώνουν ένα σημαντικό κομμάτι της οικονομικής ανάπτυξης, πλήττονται από τον Σάντι καθώς μειώνονται οι προσδοκίες τους από το γεγονός ότι οι αγοραστές μένουν αναγκαστικά στα σπίτια τους.
Από την άλλη οι προμήθειες αγαθών έκτακτης ανάγκης που έγιναν την τελευταία στιγμή έχουν θετική επίδραση στη συνολική πορεία των πωλήσεων.
Όμως και σε αυτή τη περίπτωση η οικονομική ανάγνωση είναι διπλή, σύμφωνα με τον Εβαν Γκόλντ αντιπρόεδρο της Planalytics, μιας εταιρείας που συμβουλεύει τις επιχειρήσεις για θέματα που σχετίζονται με καιρικές συνθήκες και καταστροφές.
«Εάν οι καταναλωτές σε αυτό το τμήμα της χώρας έκαναν δαπάνες εκατοντάδων ή χιλιάδων δολαρίων για να αγοράσουν πράγματα, όπως γεννήτριες, ή αν μετά την καταιγίδα θα χρειαστούν χρήματα για την αποκατάσταση των ζημιών, αυτό είναι πιθανό να μετριάσει τους καταναλωτικούς προϋπολογισμούς για τα ψώνια των διακοπών », είπε ο Γκόλντ.
Πηγή: amna