Έλληνες εφοπλιστές: «Ξεφάντωμα» νέων παραγγελιών στην Κίνα
Αφού «στέγνωσαν» ελληνικές και ευρωπαϊκές τράπεζες, έβαλαν πλώρη για τις φθηνές πιστώσεις και το χαμηλό κόστος ναυπήγησης της Κίνας
Την ώρα που αρκετές χώρες του κόσμου αρχίζουν να βγαίνουν δειλά από τη βαθιά κρίση των προηγούμενων ετών, κάποιοι Έλληνες εφοπλιστές έχουν ξεκινήσει ένα «ξεφάντωμα» αγοράς πλοίων, τόσο καινούριων όσο και από δεύτερο χέρι, αναφέρει χαρακτηριστικά η αμερικανική εφημερίδα «Wall Street Journal».
Η αμερικανική εφημερίδα, σε άρθρο της με τίτλο «Η Κίνα ελκύει Έλληνες εφοπλιστές», αναφέρεται στις επενδύσεις μαμούθ που έκαναν Έλληνες εφοπλιστές το διάστημα Ιανουαρίου-Αυγούστου 2013, καθώς –όπως διαπιστώνει- ως παίκτες-γίγαντες επηρεάζουν τις εξελίξεις στο παγκόσμιο ναυπηγοκατασκευαστικό παιχνίδι.
Αρκετοί Έλληνες εφοπλιστές επέπλευσαν με μεγάλη επιτυχία στην παγκόσμια οικονομική κρίση, τονίζει η εφημερίδα, μειώνοντας «επιθετικά» τα κόστη και κράτησαν το μερίδιό τους στη διεθνή αγορά παρά την απότομη επιβράδυνση στο διεθνές εμπόριο από το 2008. Εκμεταλλεύονται, δηλαδή, το 16% του διεθνούς στόλου σε σκάφη ξηρού φορτίου χύδην και εμπορευματοκιβωτίων και περίπου το ένα τέταρτο όλων των πετρελαιοφόρων, σύμφωνα με ναυτιλιακά στελέχη. Αντίθετα, οι Γερμανοί, Σκανδιναβοί ή Ιάπωνες ανταγωνιστές τους δεν στάθηκαν τόσο τυχεροί».
Ίσως επειδή αυτή η επιτυχημένη επίπλευση κάποιων Ελλήνων εφοπλιστών δεν ήταν τυχαία και έγινε σε βάρος άλλων συμπολιτών τους.
Όταν δηλαδή ο ελληνικός λαός πάλευε και συνεχίζει να παλεύει με τα μνημόνια, τα ειδικά προνόμια και οι φοροαπαλλαγές των εφοπλιστών παρέμεναν σε πλήρη ισχύ, ενώ περνούσαν και νέα ευνοϊκά μέτρα, όπως η άρση του καμποτάζ αφήνοντας έτσι περισσότερους «ακριβούς» Έλληνες ναυτικούς χωρίς δουλειά.
Όσο δε για το θέμα της χρηματοδότησης, αφού οι ελληνικές και ευρωπαϊκές τραπεζικές «κάνουλες» περιορίστηκαν, κάποιοι Έλληνες εφοπλιστές στράφηκαν στις κινεζικές φθηνές πιστώσεις. Οι μεν ευρωπαϊκές τράπεζες έβαλαν φρένο στο δανεισμό ναυτιλιακών, το δε ελληνικό τραπεζικό σύστημα διασώθηκε με χρήματα του ελληνικού λαού, αφού είχε στερέψει και από τα κόκκινα θαλασσοδάνεια του εφοπλιστικού κλάδου.
Το κενό αυτό ήρθαν να καλύψουν οι κινεζικές τράπεζες, προσφέροντας φθηνές και εύκολες χρηματοδοτήσεις.
Ο κ. Θεόδωρος Βενιάμης, πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, δηλώνει ότι πολλοί Έλληνες ιδιοκτήτες τώρα λαμβάνουν έως και 70% ενός δανείου από κινεζική τράπεζα, με το υπόλοιπο να προέρχεται από Ευρωπαίους ή Αμερικανούς δανειστές, αναφέρει η εφημερίδα.
Σε συνδυασμό με το χαμηλότερο κόστος ναυπήγησης, η Κίνα έχει γίνει η νέα αγάπη πολλών Ελλήνων εφοπλιστών. Χαρακτηριστικό είναι ότι από την αρχή του 2013 οι ελληνικές ναυτιλιακές είχαν παραγγείλει 188 πλοία σε κινεζικά ναυπηγεία, μειώνοντας θεαματικά την ψαλίδα σε σχέση με τις παραγγελίες σε κορεατικά και ιαπωνικά ναυπηγεία.
Τα ελληνικά ναυπηγεία ή οι ναυπηγοεπισκευαστικές ζώνες φαίνεται να λείπουν από το χάρτη κάποιων Ελλήνων εφοπλιστών, αφού οι εργαζόμενοι εκεί τολμούν να ζητούν αξιοπρεπή μεροκάματα.
Σύμφωνα με την κ. Αγγελική Φράγκου, τα κινεζικά ναυπηγεία προσφέρουν υψηλά ανταγωνιστικές συμφωνίες, σε μια στιγμή που κάποιοι Έλληνες εφοπλιστές αυξάνουν το στόλο τους. «Αν έχεις έναν ισχυρό ισολογισμό, βάζεις τις παραγγελίες στο πιο χαμηλό σημείο του επιχειρηματικού κύκλου», αναφέρει η WSJ.
Η Κίνα αυτή τη στιγμή προσφέρει τιμές 10 και 15% χαμηλότερα από τους ανταγωνιστές, τονίζει η εφημερίδα.
Πάντως, η Wall Street Journal σημειώνει ότι το τίμημα από το «ξεφάντωμα» μερίδας των Ελλήνων εφοπλιστών στην Κίνα, θα το πληρώσει η διεθνής ναυτιλιακή βιομηχανία.
Κι αυτό, γιατί σύμφωνα με αναλυτές υπάρχουν περίπου 35% περισσότερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων από αυτά που χρειάζονται, τα οποία εκτελούν δρομολόγια ή βρίσκονται αγκυροβολημένα. Επίσης, τα πλεονάζοντα πετρελαιοφόρα αργού και χύδην φορτίου υπολογίζονται στο 28% και 25% αντιστοίχως.
Παρόλα αυτά, αρκετοί Έλληνες εφοπλιστές συνεχίζουν να αγοράζουν και όταν πρόκειται να προσφέρουν άμεσα στη χώρα, όπως με την εθελοντική συνεισφορά, κάποιοι εξ αυτών κάνουν τις πάπιες...
Διαβάστε επίσης:
Οι Έλληνες στην «κατάψυξη» και το πετρέλαιο ναυτιλίας αφορολόγητο
Έλληνας εφοπλιστής κατηγορείται για φοροδιαφυγή στις ΗΠΑ
Επιτυχία του newsbomb.gr η απόσυρση της τροπολογίας υπέρ εφοπλιστών
Στουρνάρας και Σταϊκούρας δεν υπέγραψαν την επαίσχυντη τροπολογία
Αποσύρθηκε η τροπολογία για τις μετοχές ναυτιλιακών εταιρειών
Προς απόσυρση η τροπολογία για τις μετοχές ναυτιλιακών εταιρειών
Ζητούν απόσυρση της «σκανδαλώδους» τροπολογίας υπέρ των εφοπλιστών
Λαθρέμποροι τσιγάρων, μιζαδόροι πολιτικοί και στο βάθος εφοπλιστές
Εφοπλιστές: Προσπάθεια καθησυχασμού της ΕΕ η οικειοθελής προσφορά;
Οι Έλληνες εφοπλιστές, η Χρυσή Αυγή και η τροπολογία στα «μουλωχτά»
Εφοπλιστές και πολιτικοί θα έχουν την ευκαιρία να «ξεπλένουν» χρήμα;
Κάνουν σημαία τους την ευκαιρία για κέρδη οι εφοπλιστές
Εφοπλιστές: Θησαυρίζουν και χάρη στα προνόμια που τους παρέχονται
«Η Ελλάδα παλεύει και η κυβέρνηση χορηγεί προνόμια στους εφοπλιστές»