Συνέδριο Economist: Εξελίξεις σε τρία έργα-«κλειδιά» της ΔΕΠΑ
Αυτό προέκυψε στη διάρκεια εισήγησης, του Κώστα Καραγιαννάκου, επικεφαλής του τμήματος Προμήθειας Αερίου και Διεθνών projects της εταιρείας, στο συνέδριο του Economist, που πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη, υπό την αιγίδα της ελληνικής προεδρίας τη ΕΕ.
Το 2015 αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή του ελληνοβουλγαρικού αγωγού
Αναλυτικότερα, το 2015 αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή του ελληνοβουλγαρικού αγωγού (IGB), ενός έργου που εντάσσεται στη λίστα των Projects κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος. «Το έργο είναι πολύ ώριμο, έχουν τελειώσει όλες οι αδειοδοτικές εργασίες και οι τεχνικές μελέτες. Ολοκληρώνεται το θεσμικό πλαίσιο και περί το τέλος του 2014 θα μπορούμε να πάρουμε την τελική επενδυτική απόφαση και να ξεκινήσουμε την κατασκευή το 2015», σημείωσε ο κ. Καραγιαννάκος.
Ο σταθμός αεριοποίησης στην Καβάλα λύση και για τις χώρες που συμμετείχαν στο έργο του Ναμπούκο
Σε ό,τι αφορά τον σταθμό αεριοποίησης φυσικού αερίου, που σχεδιάζεται στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας, με στόχο να εξάγεται υγροποιημένο φυσικό αέριο στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Ευρώπης, επισήμανε ότι έχει ολοκληρωθεί η μελέτη τεχνικής εφικτότητας. Πλέον, η ΔΕΠΑ προχωρά στη διενέργεια Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), εξετάζοντας διάφορες εναλλακτικές τοποθεσίες για τη χωροθέτησή του στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας.
«Πρόκειται για έργο, που συνδυαστικά με τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό, παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την περιοχή, γιατί πλην Ελλάδας, οι υπόλοιπες χώρες στη Νοτιανατολική Ευρώπη δεν έχουν πρόσβαση σε υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG). Άρα, ο συνδυασμός των δύο έργων δίνει μια σημαντική οδό διαφοροποίησης των προμηθειών φυσικού αερίου για όλες τις χώρες της νοτιοανατολικής Ευρώπης και ιδίως όσες συμμετείχαν στο έργο του αγωγού του Ναμπούκο, που δεν επιλέχθηκε και αναζητούν εναγωνίως τρόπους για τη διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού».
Εφικτό έργο ο υπό εξέταση αγωγός που θα μεταφέρει αέριο στην Ευρώπη από τη Λεκάνη της Λεβαντίνης μέσω Ελλάδας
Κατά τον κ.Καραγιαννάκο, πολύ σημαντικό και ενδιαφέρον έργο είναι ο υπό εξέταση αγωγός, που θα μπορούσε να μεταφέρει αέριο από τη λεκάνη της Λεβαντίνης, μέσω Ελλάδας, στην Ευρώπη. Η ΔΕΠΑ ήδη υλοποίησε σχετική μελέτη (pre-feasibility study) και προέκυψε ότι το έργο έχει οικονομική λογική και είναι τεχνικά εφικτό.
«Το επόμενο βήμα είναι κατά βάση να προχωρήσουμε στην εκπόνηση μελέτης βιωσιμότητας, κάτι το οποίο αποφάσισε πρόσφατα το διοικητικό συμβούλιο της ΔΕΠΑ και θα προχωρήσει πολύ γρήγορα στην ανάθεση. Αυτό προωθείται σε συνεργασία και με την κυπριακή πλευρά και πιστεύουμε ότι σύντομα θα ενταχθούν στην ομάδα υποστήριξης της μελέτης και άλλες εταιρείες που έχουν τις άδειες στη νοτιοανατολική Μεσόγειο», πρόσθεσε.
Έργο ...γεωπολιτικών διαστάσεων
Όπως επισήμανε, παρότι για το συγκεκριμένο έργο (του αγωγού μεταφοράς αερίου από τη λεκάνη της Λεβαντίνης), «έχει ακουστεί ότι υπάρχουν εμπορικά πιο ενδιαφέρουσες εναλλακτικές», πεποίθηση της ΔΕΠΑ είναι ότι «γενικά η απόφαση για το πώς θα γίνει η εξαγωγή του συγκεκριμένου φυσικού αερίου είναι πολυσύνθετο ερώτημα, στο οποίο οι γεωπολιτικές διαστάσεις παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο». Άρα, κατέληξε, «ως χώρα και ως εταιρεία οφείλουμε να ωριμάσουμε αυτή την προοπτική». Πολύ μεγάλο ενδιαφέρον προς αυτή την κατεύθυνση υπάρχει, όπως είπε, και από Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Επενδύσεις 1 δισ. ετησίως από τη ΔΕΗ
Επενδύσεις της τάξης του 1 δισ. ευρώ ετησίως, πραγματοποιεί τα τελευταία χρόνια η ΔΕΗ, όπως επισήμανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Αρθούρος Ζερβός. Όπως είπε, η Ελλάδα αποτελεί ένα από τα λιγοστά παραδείγματα χώρας παγκοσμίως, που κατάφερε να διαχειριστεί επιτυχώς την ηλεκτροδότηση πολυάριθμων μη διασυνδεμένων νησιών. «Είναι προφανές», πρόσθεσε, «ότι η διασύνδεση των νησιών αποτελεί σημαντικό τμήμα του επενδυτικού μας σχεδιασμού».
Διαβάστε επίσης: