Τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ τα δάνεια της ΕΤΕπ προς την Ελλάδα το 2014
Παράλληλα, μέχρι το τέλος του 2015 και υπό την προϋπόθεση ότι η Ελλάδα θα εισφέρει το δικό της απαιτούμενο μερίδιο, οι συνολικές χρηματοδοτήσεις προς τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜμΕ), μέσω του προγράμματος εμπορίου, δεν αποκλείεται να ξεπεράσουν το 1 δισ. ευρώ, μέσω μόχλευσης. Τα παραπάνω επισήμανε, σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, στο περιθώριο του συνεδρίου του Economist, στη Θεσσαλονίκη, ο επικεφαλής χορηγήσεων της ΕΤΕπ για την Ελλάδα, Constantin Synadino, ενώ επισήμανε ότι, εάν χρειαστεί, η Τράπεζα θα συνάψει το 2014 νέα σύμβαση για έργα μετρό στην Ελλάδα, αν και δεν θέλησε να διευκρινίσει αν αυτό αφορά το μετρό της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης.
«Τα συνολικά δάνεια 1 δισ. ευρώ προς την Ελλάδα είναι ο μέσος όρος. Αυτό δεν σημαίνει υποχρεωτικά ότι δεν θα τον ξεπεράσουμε το 2014. Άλλωστε αυτό συνέβη το 2013, στη διάρκεια του οποίου οι υπογεγραμμένες συμβάσεις δανείων έφτασαν το 1,4 δισ. ευρώ. Η συνολική έκθεση της ΕΤΕπ στην Ελλάδα ανέρχεται στα 16,65 δισ. ή πάνω από το 9% του ελληνικού ΑΕΠ. Στην ΕΕ των 28 κρατών-μελών, Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη πεντάδα των κρατών, που έχουν λάβει τα περισσότερα κεφάλαια, σε σχέση με το μέγεθος του ΑΕΠ», διευκρίνισε ο κ. Synadino.
Σε τρεις «πίστες» τα 1,4 δισ. του 2013
Ερωτηθείς σχετικά με το πού κατευθύνθηκαν τα 1,4 δισ. του 2013 (εκ των οποίων, σημειωτέον, 1,1 δισ. έχουν ήδη εκταμιευτεί), ο κ. Synadino έκανε λόγο για τρεις διαφορετικές «πίστες». Η πρώτη είναι αυτή των μεταφορών και συγκεκριμένα των παραχωρήσεων των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων, για τις οποίες το συνολικό εγκεκριμένο δάνειο ανέρχεται σε 650 εκατ. ευρώ. «Από αυτά υπεγράφησαν 350 εκατ. και εκταμιεύτηκαν ήδη πάνω από 250 εκατ. ευρώ. Στους επόμενους δύο-τρεις μήνες αναμένεται να εκταμιευτούν και τα υπόλοιπα 90-100 εκατ.», υπογράμμισε.
«Κοιτάζουμε πολύ προσεκτικά τη Ρεβυθούσα»
Η δεύτερη «πίστα» είναι αυτή των ενεργειακών, που αφορά τις συμβάσεις με ΔΕΗ και ΔΕΣΦΑ. «Κλείσαμε όλα τα παλιά (δάνεια) και τώρα κοιτάζουμε πολύ προσεκτικά την περίπτωση του τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη Ρεβυθούσα, όπου περιμένουμε να υπογράψουμε ένα πρώτο συμβόλαιο για φέτος, στους επόμενους τρεις- τέσσερις μήνες», διευκρίνισε.
Ετοιμη για μελέτη «due dilligence» σε ό,τι αφορά τον TAP, όταν υπάρξουν εξελίξεις. Στενά παρακολουθεί η ΕΤΕπ και τον Διαδριατικό Αγωγό (TAP). «Η ομάδα μας είναι έτοιμη να κάνει τη μελέτη due dilligence, όταν υπάρξουν εξελίξεις, ώστε να δούμε αν το έργο είναι bankable (σ.σ. επιλέξιμο για δανειοδότηση) και δομημένο όπως πρέπει. Αν η μελέτη due dilligence βγει θετική και αν το διοικητικό συμβούλιο το εγκρίνει, τότε θα μπορούσαμε να συνάψουμε ένα δάνειο για όλη τη διαδρομή του έργου», είπε.
H αντίφαση για τις ΜμΕ
Η τρίτη «πίστα» για τις χρηματοδοτήσεις του 2013 ήταν αυτή των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων (ΜμΕ), οι οπoίες αντιμετωπίζουν πρόβλημα ρευστότητας, αλλά και μια σημαντική αντίφαση: «Από τη μία πλευρά, η τρόικα πιέζει για deleverage (σ.σ. απομόχλευση) του τραπεζικού συστήματος και από την άλλη οι ελληνικές επιχειρήσεις χρειάζονται επειγόντως ρευστότητα. Το άλλο πρόβλημα είναι ότι, πλέον, με την οικονομική κρίση, είναι πολύ δύσκολο να αξιολογηθεί ποιες από τις ΜμΕ είναι «bankable», δηλαδή ποιες βρίσκονται σε προσωρινή αδυναμία και ποιες δεν μπορούν πράγματι να επιβιώσουν», επισήμανε.
Πρόσθεσε ότι ειδικά για τη στήριξη των ελληνικών ΜμΕ, το 2013 δόθηκαν συνολικά 650 εκατ. ευρώ από την ΕΤΕπ, μέσω δύο «εργαλείων», που για πρώτη φορά εφαρμόστηκαν στην Ελλάδα που βρισκόταν σε κατάσταση «market failure» (αποτυχίας της αγοράς): του προγράμματος εμπορίου και του χρηματοοικονομικού εργαλείου (financial instrument) για την παροχή χρηματοδότησης από την ΕΤΕπ, στο πλαίσιο προγράμματος παροχής δανείων με παροχή εγγυήσεων του δημοσίου για τις ΜμΕ (500 εκατ. μέσω του προγράμματος εμπορίου τα οποία μπορεί να φτάσουν το 1 δισ. μέσω μόχλευσης και 150 εκατ. μέσω του ταμείου εγγυήσεων για τις ΜμΕ).
Διαβάστε επίσης: