"Στράγγιξαν" οι καταναλωτές της Θεσσαλονίκης
Ωστόσο, οι μεν πρώτοι φαίνεται ότι έχουν «στραγγίξει» οικονομικά, καθώς προς το παρόν δεν αποταμιεύουν στη συντριπτική πλειοψηφία τους κι έχουν "ξεχάσει" τις μεγάλες αγορές (πχ, σπίτι, αυτοκίνητο, έπιπλα), οι δε δεύτεροι "δείχνουν" την περιορισμένη ζήτηση ως τον κυρίαρχο ανασταλτικό παράγοντα για την ανάπτυξή τους.
Τα κυριότερα ευρήματα της έρευνας, που διεξάγεται δις ετησίως (Μάρτιο και Σεπτέμβριο), σε συνολικό δείγμα 1.500 ερωτώμενων (800 επιχειρήσεων και 700 καταναλωτών), είναι:
ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ: Η βελτιωμένη ψυχολογία φέρνει θετικότερες προσδοκίες
Ο "Δείκτης Εμπιστοσύνης Καταναλωτών" στο νομό διαμορφώνεται τον Μάρτιο στις -38 μονάδες (-50 τον Σεπτέμβριο), έναντι -60 μονάδων για τον εθνικό δείκτη, που τον Σεπτέμβριο βρισκόταν στις -72 (σ.σ. οι προβλέψεις κινούνται στο διάστημα +100, που σημαίνει ότι όλοι προβλέπουν αύξηση, έως -100, που σημαίνει ότι όλοι προβλέπουν μείωση. Αρνητική διαφορά σημαίνει ότι το ποσοστό όσων προβλέπουν μείωση είναι υψηλότερο εκείνου όσων προσδοκούν αύξηση κι αντίστροφα).
Ένας στους δύο καταναλωτές (48%) δηλώνει ότι τα βγάζει πέρα ίσα-ίσα με το εισόδημά του, ενώ σταθερή (σε σχέση με τον Σεπτέμβριο) παραμένει η απροθυμία για σημαντικές αγορές.
Παρά την ελάχιστη πρόθεση αποταμίευσης σήμερα, το ποσοστό όσων θεωρούν "πολύ ή αρκετά πιθανό" να αποταμιεύσουν στο επόμενο 12μηνο είναι αισθητά αυξημένο (17% από 11% τον Σεπτέμβριο).
Σύμφωνα τους αναλυτές, είναι φανερό ότι "διαμορφώνεται τάση θετικότερης ψυχολογίας, που αντανακλά σε θετικότερες εκτιμήσεις για το μέλλον".
ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ: "Εντυπωσιακά θετικές" προσδοκίες για την παραγωγή
Ο "Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τη Βιομηχανία" στον νομό διαμορφώνεται στις -6 μονάδες, έναντι -13 τον Σεπτέμβριο (-4 σε εθνικό και -3 σε ευρωπαϊκό επίπεδο τον Μάρτιο). Οι εκτιμήσεις για το προσεχές 6μηνο, σχετικά με την παραγωγή, διαμορφώνονται εντυπωσιακά θετικές και -για τρίτη συνεχόμενη φορά από το Σεπτέμβριο 2009- καταγράφεται αισιοδοξία για την εξέλιξη της παραγωγής το επόμενο 6μηνο. Έντονα θετικές παραμένουν οι εκτιμήσεις σε σχέση με την εξέλιξη των εξαγωγών, ενώ για πρώτη φορά εδώ και χρόνια, εμφανίζεται οριακή αισιοδοξία για την εξέλιξη της απασχόλησης στο εγγύς μέλλον.
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ: Μεγαλύτερη αισιοδοξία για τη ζήτηση
Πιο αισιόδοξοι σε σχέση με τον Σεπτέμβριο εμφανίζονται οι εκπρόσωποι των επιχειρήσεων υπηρεσιών, αν και στη Θεσσαλονίκη ο δείκτης παραμένει αρνητικός (-20 μονάδες από -27 τον Σεπτέμβριο), παρότι σε εθνικό επίπεδο έχει γυρίσει στο "συν" (+5 μονάδες). Οι επιχειρήσεις του κλάδου αναμένουν περαιτέρω πτώση στη ζήτηση σε σχέση με τον Σεπτέμβριο, αν και εμφανίζονται πιο αισιόδοξη σε αυτό το πεδίο για το επόμενο 6μηνο. Ελαφρώς αρνητικές είναι οι προβλέψεις για την απασχόληση.
ΛΙΑΝΕΜΠΟΡΙΟ: Προβλέπουν μείωση απασχόλησης
Ο "Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών Λιανικού Εμπορίου" βρίσκεται στις -17 μονάδες (σταθερός σε σχέση με τον Σεπτέμβριο) στη Θεσσαλονίκη, έναντι -10 μονάδων ( -23 μονάδες τον Σεπτέμβριο) σε εθνικό και +0,5 μονάδων σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Μικρότερη απαισιοδοξία σε σχέση με τον Σεπτέμβριο καταγράφεται στον νομό, σε σχέση με την εξέλιξη πωλήσεων και παραγγελιών στο επόμενο 6μηνο. Οι επιχειρηματίες εξακολουθούν να προβλέπουν μείωση της απασχόλησης στον κλάδο και περαιτέρω μείωση τιμών προϊόντων στο αμέσως επόμενο διάστημα.
ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ: Σαφώς μικρότερη η πρόθεση απολύσεων
Αρνητικός, αν και ελαφρά βελτιωμένος σε σχέση με τον Σεπτέμβριο, είναι ο "Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τις Κατασκευές" στη Θεσσαλονίκη. Βρίσκεται στις -43 μονάδες, έναντι -14 μονάδων σε εθνικό και -25 σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Εμφανίζεται ελαφρά μικρότερη τάση πτώσης τιμών σε σχέση με Σεπτέμβριο. Η πρόθεση μείωσης προσωπικού στο επόμενο 6μηνο είναι σαφώς μικρότερη και πλησιάζει σε ουδέτερο επίπεδο.
Thestival
Διαβάστε επίσης: Θεσσαλονίκη: 7ο ανοιχτό εαρινό τουρνουά σκακιού στο ΑΠΘ