Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Ενέκρινε την κρατική χρηματοδότηση των ΕΛΤΑ
Ωστόσο, η επιτροπή εκφράζει ανησυχίες σχετικά με το γεγονός ότι ο μηχανισμός του ταμείου αντιστάθμισης, που θα καθιερωθεί για την επόμενη πενταετία, μπορεί να ευνοεί τα ΕΛΤΑ έναντι των ανταγωνιστών τους, και, ως εκ τούτου, κίνησε διαδικασία διεξοδικής έρευνας.
Όπως αναφέρει η Επιτροπή στη σχετική ανακοίνωσή της, τα ΕΛΤΑ έχουν επιφορτιστεί να παρέχουν έως το 2028 την καθολική ταχυδρομική υπηρεσία, η οποία συνίσταται στην προσφορά βασικού επιπέδου ταχυδρομικών υπηρεσιών σε όλους τους κατοίκους της Ελλάδας με ενιαίες τιμές.
Επισημαίνει επίσης ότι «για την αντιστάθμιση του καθαρού κόστους που συνεπάγεται για τα ΕΛΤΑ η εκπλήρωση των υποχρεώσεων που υπέχουν ως πάροχος καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας, οι ελληνικές Αρχές θέσπισαν πενταετή μηχανισμό ταμείου αντιστάθμισης, απαιτώντας από τους άλλους φορείς παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά να συνεισφέρουν στη χρηματοδότηση της καθολικής υπηρεσίας.
Η δυνατότητα καθιέρωσης ανάλογου μηχανισμού προβλέπεται από την 3η ταχυδρομική οδηγία. Δεδομένου του καινοφανούς χαρακτήρα του μηχανισμού και της πρόσφατης ελευθέρωσης της αγοράς των ταχυδρομικών υπηρεσιών στην Ελλάδα, οι ελληνικές Αρχές αποφάσισαν να εφαρμόσουν διετές ή τριετές μεταβατικό καθεστώς αντιστάθμισης που θα χρηματοδοτηθεί από το κράτος».
Τα ΕΛΤΑ θα λάβουν αντιστάθμιση μόνο για το επιπλέον κόστος που συνεπάγεται η παροχή της καθολικής υπηρεσίας, σύμφωνα με την απόφαση της Επιτροπής του 2012 για τις υπηρεσίες γενικού οικονομικού συμφέροντος.
Στη συνέχεια, η Επιτροπή αξιολόγησε τον πενταετή μηχανισμό του ταμείου αντιστάθμισης σύμφωνα με τις διατάξεις του πλαισίου για τις ΥΓΟΣ του 2012, που ισχύει για τις αντισταθμίσεις δημόσιας υπηρεσίας για ποσά υψηλότερα από εκείνα που καλύπτονται από τις διατάξεις της απόφασης. Πράγματι, τα ποσά αντιστάθμισης που θα χορηγούνται μέσω του ταμείου μπορούν να υπερβούν το όριο των 15 εκατομμυρίων ευρώ ανά έτος.
Μετά την εν λόγω προκαταρκτική αξιολόγηση, η Επιτροπή κρίνει ότι, αν και οι περισσότερες από τις προϋποθέσεις του πλαισίου πληρούνται, το επίπεδο των εισφορών που ζητούνται από τους ανταγωνιστές των ΕΛΤΑ θέτει σοβαρά ζητήματα ανταγωνισμού, δεδομένου ότι οι εισφορές ενδέχεται να παρεμποδίσουν την είσοδο ή την παραμονή των ανταγωνιστών των ΕΛΤΑ στις υπηρεσίες όπου εφαρμόζεται η καθολική υποχρέωση.
Ενώ η σταθερή εισφορά των ΕΛΤΑ προς το ταμείο μπορεί να ανέλθει στο 0,5% του κύκλου εργασιών του από την παροχή της καθολικής υπηρεσίας, η εισφορά των ανταγωνιστών του μπορεί να ανέλθει έως και στο 10% του κύκλου εργασιών τους στις ίδιες υπηρεσίες, ανάλογα με το ποσοστό της αστικής διανομής τους. Η Επιτροπή κίνησε διεξοδική έρευνα για να διαπιστώσει εάν οι εν λόγω ανησυχίες είναι βάσιμες και για να διασφαλίσει ότι ο μηχανισμός του ταμείου αντιστάθμισης που θα τεθεί σε εφαρμογή από τις ελληνικές Αρχές δεν θα στρεβλώνει υπέρμετρα τον ανταγωνισμό στην αγορά ταχυδρομικών υπηρεσιών στην Ελλάδα.
Διαβάστε επίσης:
ΕΝΦΙΑ: Υπάρχει χρόνος για διορθώσεις στα λάθη λέει το ΥΠΟΙΚ
Ενιαίος φόρος ακινήτων: Οδηγίες προς τις εφορίες για τον υπολογισμό