Επιτέλους, η Ελλάδα ΔΕΝ ΠΩΛΕΙΤΑΙ
Στον έλεγχο του δημοσίου παραμένουν ή επανέρχονται κρίσιμα «φιλέτα» της ελληνικής οικονομίας, στους τομείς των μεταφορών, της ενέργειας και του ορυκτού πλούτου, καθώς ματαιώνονται οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησής τους, από τη νέα κυβέρνηση.
«ΚΟΚΚΙΝΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ»
«Κόκκινες γραμμές» για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αποτελούν οι περιπτώσεις ιδιωτικοποιήσεων, οι οποίες είχαν προχωρήσει μέσω ΤΑΙΠΕΔ –ή περίμεναν να πάρουν σειρά- και έφεραν έντονη την οσμή «ξεπουλήματος» της δημόσιας περιουσίας.
Έτσι, τις πρώτες ημέρες από την ανάληψη των καθηκόντων των νέων υπουργών στα αρμόδια υπουργεία, ήδη γνωρίζουμε ότι:
«Σταματά η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, αποτρέπουμε την καταστροφική επιλογή της πώλησης του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ και του ΟΛΘ», δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας, στο ραδιοφωνικό σταθμό «Στο Κόκκινο» την Παρασκευή, 30 Ιανουαρίου. Ο κ. Δρίτσας είχε ήδη προαναγγείλει την πώληση του ΟΛΠ την ημέρα ορκωμοσίας της νέας κυβέρνησης. Αναφορικά με την Cosco, σήμερα διευκρίνισε ότι «δεν προτίθεται η νέα κυβέρνηση να αμφισβητήσει συμβάσεις που έχουν υπογραφεί κι έχουν λειτουργήσει. Στο πλαίσιο της γενικής μας εξαγγελίας, δεν αιφνιδιάζουμε κανέναν, είναι ανοικτός ο διάλογος. Από κει και πέρα, επιβεβαιώσαμε και χτες, τις αναπτυξιακές προοπτικές στη συνεργασία Ελλάδας - Κίνας, υπάρχει ένα πεδίο εξαιρετικά ελπιδοφόρο και σε αυτή την κατεύθυνση εντάσσονται κι οι υπάρχουσες συμβάσεις».
Και τα αεροδρόμια της χώρας, όμως, παραμένουν στο δημόσιο. Όπως δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας, Ναυτιλίας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιώργος Σταθάκης, την Τετάρτη (28/1/2015) δεν θα συνεχιστεί η διαδικασία ιδιωτικοποίησής τους. Όσο για το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος», πρόθεση της κυβέρνησης φέρεται να είναι η επιστροφή στο δημόσιο του 30% που είχε μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ, το 2011. Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Βήματος», το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να εκκινήσει διαδικασίες ανάκτησης του συγκεκριμένου ποσοστού, με στόχο να επιστρέψει στην προ του 2011 κατάσταση, όταν το κράτος διατηρούσε το 55% της παραχωρησιούχου εταιρίας «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών».
Στον τομέα της ενέργειας, τώρα, ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Παναγιώτης Λαφαζάνης, επανέλαβε τη ματαίωση της διαδικασίας αποκρατικοποίησης του ομίλου της ΔΕΗ, κατά τη συνάντησή του (30/1/2015) με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της επιχείρησης, Αρθούρο Ζερβό.
Επίσης, ο κ. Λαφαζάνης με δηλώσεις του στο Reuters έκανε σαφή την πρόθεση της κυβέρνησης να ακυρώσει το σχέδιο για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών της ΔΕΠΑ. «Δεν θα ιδιωτικοποιήσουμε επ' ουδενί τη ΔΕΠΑ, δεν θα την πουλήσουμε σε κανέναν, ανεξάρτητα του ποιος είναι ο ενδιαφερόμενος» τόνισε.
Όσο για την πώληση του ΔΕΣΦΑ (Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου ΑΕ) στην κρατική επιχείρηση ενέργειας του Αζερμπαϊτζάν SOCAR, έναντι 400 εκατ. ευρώ, σημείωσε ότι η κυβέρνηση θα λάβει αποφάσεις για το έργο μόνον αφού αποφανθεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η Κομισιόν ερευνά κατά πόσον η συμφωνία για την εξαγορά συμμορφώνεται προς τους κανόνες του ανταγωνισμού στην Ευρωπαϊκή Ένωση και αναμένεται να ανακοινωθεί εντός του 2015.
Τέλος, ο Παναγιώτης Λαφαζάνης εξέφρασε την απόλυτη αντίθεση της κυβέρνησης στην εκμετάλλευση από την Eldorado Gold του μεταλλείου χρυσού στις Σκουριές, συμφωνία η οποία πυροδότησε οργισμένες κινητοποιήσεις κατοίκων της περιοχής.
Βέβαια, πολύ πιο ξεκάθαρο θα είναι το τοπίο μετά τις προγραμματικές δηλώσεις του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, τόσο για τη ματαίωση των προγραμματισμένων από την προηγούμενη κυβέρνηση ιδιωτικοποιήσεων όσο και αυτών που θα ακολουθούσαν, όπως οι δημόσιες επιχειρήσεις ύδρευσης.