Αποκρατικοποιήσεις με στόχο την ανάπτυξη
Σε ένα σχέδιο αποκρατικοποιήσεων με άξονα την ανάπτυξη προσανατολίζεται η κυβέρνηση, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες, θα προσπαθήσει να αναβάλει όσο μπορεί σχετικές αποφάσεις, με στόχο να τις συνδέσει με τη διαπραγμάτευση που θα ξεκινήσει τον Ιούνιο. Ωστόσο αναμένεται να προχωρήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις που είναι στο παραπέντε της ολοκλήρωσή τους, ενώ παράλληλα ετοιμάζεται το σχέδιο για τις υπόλοιπες.
Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΙΣ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
της Μαρίνας Πρωτονοταρίου
Στα σχέδια της κυβέρνησης είναι να ενταχθεί ένα μέρος του δημόσιου πλούτου, των υπό αποκρατικοποίηση εταιρειών σε μια Δημόσια Αναπτυξιακή Τράπεζα η οποία εκδίδοντας ομόλογα θα μπορούσε να χρηματοδοτεί τις επιχειρήσεις.
Στο σχεδιασμό αυτό εντάσονται οι αποκρατικοποιήσεις που δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη, όπως εκείνες της Εγνατίας Οδού, του ΔΑΑ (Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών), της ΔΕΗ, η τιτλοποίηση ακινήτων, των ΕΛΤΑ κ.ά.
Η δημόσια περιουσία θα μπορούσε να αξιοποιηθεί με συμπράξεις οι οποίες εντασσόμενες στην αναπτυξιακή τράπεζα θα μπορούσαν να συμβάλουν στην άντληση πόρων και να ρίχνει στην εξασφάλιση ρευστότητας στην οικονομία. Εξάλλου η ανάπτυξη είνια κατεξοχήν ο στόχος της επόμενη διαπραγμάτευσης με την επίτευξη κατάλληλου πρωτογενούς πλεονάσματος μιας σωστής διάρθρωσης του χρέους και με την προώθηση επενδύσεων.
Σημειώνεται ότι την Τρίτη (03/03/2015) ο υπουργός Επικρατείας Α. Φλαμπουράρης, δήλωσε ότι δεν πρόκειται να γίνει καμία ιδιωτικοποίηση στους κομβικούς τομείς της διαχείρισης των υδάτων και της ενέργειας. Ειδικότερα, σύμφωνα με τις δηλώσεις του κ. Φλαμπουράρη, ο οποίος είναι υπεύθυνος για το συντονισμό του Κυβερνητικού έργου, το Nερό και η Ενέργεια δεν πρόκειται να περάσουν σε χέρια ιδιωτών.
Ταυτόχρονα την προηγούμενη εβδομάδα εκφράστηκαν εκ νέου επιφυλάξεις για το Ελληνικό και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, από τον υπουργό Οικονομίας κ. Σταθάκη, που επανέλαβε ότι δεν θα προχωρήσει ο σε εξέλιξη διαγωνισμός για τα αεροδρόμια και θα επανεξετασθούν οι όροι για το Ελληνικό.
Οι κυριότερες εν εξελίξει ιδιωτικοποιήσεις:
Ελληνικό
Το Ελεγκτικό Συνέδριο (Ε.Σ.) απέρριψε την προσφυγή της Περιφέρειας Αττικής, βάζοντας οριστικά τέλος σε όποιες νομικές αμφισβητήσεις υπήρχαν στη σύμβαση που έχει υπογραφεί, αφού η απόφαση είναι οριστική και αμετάκλητη. Πλέον, το έργο μπορεί να σταματήσει μόνον για περιβαλλοντικούς λόγους, π.χ. απόρριψη ΕΣΧΑΔΑ από το ΣτΕ, ή πολιτικούς, π.χ. καταψήφιση της σχετικής σύμβασης στην ελληνική Βουλή. Υπενθυμίζεται ότι η Lamda Development έχει συμφωνήσει να καταβάλει 915 εκατ. ευρώ σε διάστημα 10ετίας, εκ των οποίων τα 300 εκατ. θα προκαταβληθούν. Ο κ. Σταθάκης ανέφερε ότι για το θέματα του Ελληνικού εξετάζεται αναθεώρηση των όρων.
ΔΕΣΦΑ-SOCAR
Η Κομισιόν έχει παγώσει τη διαδικασία απόφασης μετά την έρευνα εις βάθος που ξεκίνησε το Νοέμβριο, ενώ σημειώνετα ότι η ιδιωτικοποίηση θα είχε ολοκληρωθεί από τον προηγούμενο χρόνο αν δεν είχε ξεκινήσει την έρευνα εις βάθος η Κομισιόν. Παρά τις προεκλογικές επιφυλάξεις, η νέα κυβέρνηση αναμένει τις αποφάσεις της Κομισιόν για να προχωρήσει τις διαδικασίες. Το τελικό τίμημα που προσφέρουν οι Αζέροι για το 66% του ΔΕΣΦΑ ανέρχεται στα 400 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 212 εκ. θα πάνε στα ΕΛΠΕ που πωλούν το 35% με το Δημόσιο που πωλεί το 31% να εισπράττει τα υπόλοιπα.Η έγκριση της πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ, από την Κομισιόν αναμένεται στο τρίτο τρίμηνο του έτους, σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις της διοίκησης των ΕΛΠΕ.
Ιπποδρομιακό Στοίχημα
Για την ολοκλήρωση της πώλησης του ιπποδρομιακού στοιχήματος απομένει η υπογραφή της σύμβασης μεταξύ ΟΠΑΠ και ΤΑΙΠΕΔ, σύμφωνα με την οποία το κράτος λαμβάνει 40 εκ. ευρώ για το ιπποδρομιακό στοίχημα, και ακολούθως η ψήφιση της σύμβασης από τη Βουλή. Η υπογραφή της σύμβασης ανάμεσα στο ΤΑΙΠΕΔ και τον ΟΠΑΠ παρουσιάζει καθυστερήσεις αν και κανείς δεν έχει εκφράσει αντιρρήσεις για την ολοκλήρωση της πώλησης. Ο Οργανισμός Διεξαγωγής Ιπποδρομιών (ΟΔΙΕ) οδεύει σε εκκαθάριση, ενώ, επιπλέον, την περασμένη Παρασκευή δεσμεύθηκαν οι λογαριασμοί του λόγω οφειλών σε παλιούς εργαζόμενους.
Περιφερειακά αεροδρόμια
Μια από τις αποκρατικοποιήσεις που φαίνεται πως αναβάλλονται για την μετά τον Ιούνιο εποχή φαίνεται πως είναι τα αεροδρόμια αφού προκειται να επανεξεταστούν οι όροι. Το ενδιαφέρον της γερμανικής πλευράς για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης είναι μεγάλο αφού υποψήφιος αγοραστής είναι η γερμανική Fraport. O κ. Σταθάκης είπε ότι εξετάζεται ενδεχόμενη συμμετοχή του κράτους στον επενδυτικό φορέα και μείωση της χρονικής έκτασης παραχώρησης.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Είναι μια από τις ιδιωτικοποιήσεις για τις οποίες είναι θετικός ο υπουργός Οικονομίας κ. Βαρουφάκης. Ο διαγωνισμός αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μετατέθηκε δύο φορές, με αποτέλεσμα η διαδικασία να οδηγείται σε ναυάγιο, μετά και τη διεξαγωγή των εθνικών εκλογών στα τέλη Ιανουαρίου, οπότε και είχε οριστεί η καταληκτική ημερομηνία του διαγωνισμού. Στο μεταξύ, εκτός από τις αναβολές και την ασάφεια που επικρατεί από πλευράς κυβέρνησης για τον συγκεκριμένο διαγωνισμό, φαίνεται ότι το αρχικώς θερμό ενδιαφέρον ξένων για την εταιρεία λειτουργίας του ΟΣΕ έχει παγώσει. Οι δύο εταιρείες (γαλλικοί -SNCF- και ρουμανικοί -Group Feroviar Roman- σιδηρόδρομοι) που είχαν, αρχικώς, εκφράσει πρόθεση συμμετοχής στον διαγωνισμό αποχώρησαν, αφήνοντας ως μοναδικό ενδιαφερόμενο τους ρωσικούς σιδηροδρόμους (RZD).
ΟΛΠ-ΟΛΘ
Ο διαγωνισμός, που ξεκίνησε πριν από περίπου ένα έτος, έχει κολλήσει στην υποβολή των δεσμευτικών προσφορών η οποία αρχικώς ήταν να πραγματοποιηθεί στο τέλος Δεκεμβρίου 2014. Στη συνέχεια, καθώς δεν ήταν έτοιμη η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ) και επειδή εκκρεμούσε και η ολοκλήρωση του συμβιβασμού της Cosco με τον ΟΛΠ, μετατέθηκε για τις 2 Φεβρουαρίου 2015. Τελικά μετατέθηκε για τον επόμενο μήνα Μάρτιο, καθώς ευλόγως έπρεπε να δοθεί χρόνος στη νέα κυβέρνηση που προέκυψε από τις εκλογές να αποφασίσει κατάλληλα. Παρά τις διαφορετικές απόψεις που έχουν εκφραστεί, ο υπουργός κ.Βαρουφάκης είναι υπέρ της ολοκλήρωσης αυτή της ιδιωτικοποίησης.
Αστέρας
Οι επενδυτές του fund Jermyn που πλειοδότησε στο διαγωνισμό του Αστέρα αναμένουν την ικανοποίηση της τελευταίας προαίρεσης που υπάρχει και είναι η έγκριση του Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης (ΕΣΧΑΔΑ). Το θέμα, αν και αφορά το Δημόσιο με το ΤΑΙΠΕΔ, χειρίζεται η Εθνική Τράπεζα.
Το ΕΣΧΑΔΑ-εάν και εφόσον εγκριθεί από το ΣτΕ- προβλέπει ήπια δόμηση, ανάπτυξη, δηλαδή όπου κεντρικό ρόλο θα έχουν δασικές εκτάσεις και χώροι πρασίνου. Ο συντελεστής δόμησης θα είναι 0,1875, ενώ από το σύνολο των 60.886 τ.μ. που επιτρέπεται να δομηθούν, θα αναπτυχθούν τα 56.500 τ.μ.