Λαφαζάνης: Ο ρωσικός αγωγός ΦΑ δεν είναι ανταγωνιστικός προς τον Κάθετο Διάδρομο
Ο ρωσικός αγωγός που σχεδιάζεται να μεταφέρει φυσικό αέριο μέσω Τουρκίας και Ελλάδας προς την πΓΔΜ, Σερβία, Ουγγαρία και την λοιπή κεντρική Ευρώπη δεν είναι ανταγωνιστικός προς τον Κάθετο Διάδρομο φυσικού αερίου, καθώς διατρέχει και προμηθεύει διαφορετικές χώρες, επισήμανε από τη Σόφια ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Παναγιώτης Λαφαζάνης.
Μιλώντας σήμερα (μία ημέρα μετά τη συνάντηση στην Αθήνα με τον επικεφαλής της Gazprom, Αλεξέι Μίλερ, για την προώθηση του ρωσικού αγωγού) στην πρώτη συνεδρίαση της Ομάδας Υψηλού Επιπέδου για την προώθηση του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου (Vertical Gas Corridor - VGC), στην οποία μετέχουν οι υπουργοί Ενέργειας Ελλάδας-Βουλγαρίας-Ρουμανίας, ο κ. Λαφαζάνης έκανε αναλυτική αναφορά στα κυβερνητικά σχέδια ως προς τις ενεργειακές διασυνδέσεις στην περιοχή.
Ο υπουργός τόνισε ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε συνομιλίες «προκειμένου να συμμετέχει πιθανόν στην κατασκευή του ρωσικού αγωγού, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και το τρίτο ενεργειακό πακέτο», έργο που θα αντικαταστήσει την υπάρχουσα όδευση του ρωσικού φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας προς την Κεντρική Ευρώπη, η οποία θα πάψει να λειτουργεί από το 2019.
Αναφερόμενος στον κάθετο διάδρομο που θα διασυνδέει τα συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας, σε πρώτη φάση, ο υπουργός τόνισε ότι αυτός δεν συνιστά λύση μόνο σε ενδεχόμενη ενεργειακή κρίση (προωθώντας τη διαφοροποίηση πηγών και οδεύσεων), αλλά «προωθεί τη διασύνδεση της περιοχής μας με τις ενεργειακές αρτηρίες της Ευρώπης, δίνοντας τέλος στην απομόνωση των κρατών μας, και επιπλέον θα συμβάλει στη σύγκλιση των τιμών του φυσικού αερίου, διαμορφώνοντας προσιτές τιμές σε όλους και κυρίως στους τελικούς καταναλωτές».
Το πρώτο τμήμα του κάθετου διαδρόμου, ο ελληνο-βουλγαρικός αγωγός (IGB) αποτελεί -όπως ανέφερε ο κ. Λαφαζάνης- «την πλέον αποτελεσματικότερη πρόσβαση της Ν/Α Ευρώπης σε νέες πηγές αερίου», οι οποίες –προσέθεσε- θα προέρχονται «από διάφορες γεωγραφικές περιοχές, και όχι μόνο την Κασπία».
Σημείωσε δε ιδιαίτερα τη δυνατότητα τροφοδοσίας των Βαλκανίων με Υγροποιημένο Φυσικό αέριο είτε από τον υφιστάμενο σταθμό της Ρεβυθούσας, όπου εξελίσσονται έργα αναβάθμισης, είτε από τις νέες πλωτές μονάδες αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου αερίου που σχεδιάζονται στη Β. Ελλάδα.
Ο IGB θα μεταφέρει ποσότητες της τάξης των 3 έως 5 δισ. κυβικών μέτρων τον χρόνο, έχει αποκτήσει τις περιβαλλοντικές άδειες σε Ελλάδα και Βουλγαρία και η τελική επενδυτική απόφαση εκτιμάται ότι θα ληφθεί ως τα τέλη Μαΐου, προκειμένου η κατασκευή να ξεκινήσει στα μέσα του 2016 και να ολοκληρωθεί το 2018. Ο υπουργός σημείωσε ότι έχουν ήδη δεσμευθεί 45 εκατ. ευρώ για το έργο, τόνισε ωστόσο ότι οι υπουργοί Ελλάδος, Βουλγαρίας και Ιταλίας έχουν ζητήσει πρόσθετη χρηματοδότηση από την ΕΕ και δεν έχουν λάβει μέχρι στιγμής απάντηση.