Το Ε.Β.Ε.Π. στηρίζει κάθε αναπτυξιακή διαδικασία και πρωτοβουλία για το λιμάνι του Πειραιά
Ως γνωστό το διοικητικό συμβούλιο του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ αποφάσισε την περασμένη εβδομάδα και επισήμως, την επανέναρξη των διαδικασιών και των διαπραγματεύσεων, του διαγωνισμού μεταξύ του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου και υποψήφιων επενδυτών για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (Ο.Λ.Π.) Α.Ε.
Το Ταμείο αποφάσισε να προχωρήσει με τη διάθεση του 51% του μετοχικού κεφαλαίου και όχι του 67%, που είχε αρχικά προσφερθεί. Σύμφωνα με δημοσιεύματα το υπόλοιπο 16% αναμένεται μεν να διατεθεί, αλλά σε ορίζοντα πενταετίας και κατά προτεραιότητα στον επενδυτή, που θα αναδειχθεί προτιμητέος. Ο τρόπος, που θα καταστεί αυτό δυνατόν δεν έχει ακόμη προσδιοριστεί επακριβώς, αλλά θα συνδεθεί άμεσα με την ολοκλήρωση των επενδύσεων, που θα συμφωνηθούν. Σύμφωνα με τελευταίες πληροφορίες, ο προτιμητέος επενδυτής, με την υπογραφή της σύμβασης αγοράς του 51% των μετοχών του Ο.Λ.Π. θα αναλάβει τη δέσμευση για επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ στην τετραετία, ενώ μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας, θα διαθέτει όλα τα δικαιώματα ψήφου του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της επιχείρησης.
Το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. ενημέρωσε επισήμως με επιστολές όλους τους υποψηφίους επενδυτές, που συμμετέχουν στην τρέχουσα φάση του διαγωνισμού για την επανέναρξή του. Η καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών προσδιορίζεται για το Σεπτέμβριο και στόχος του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. είναι η διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών και ανάδειξης προτιμητέου επενδυτή να έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη του ίδιου μήνα, ώστε η συναλλαγή να κλείσει στο πρώτο τρίμηνο του 2016. Τους επόμενους μήνες, μέχρι την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών στις αρχές Σεπτεμβρίου, Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ. και συμμετέχοντες στον διαγωνισμό επενδυτές, θα πρέπει να λύσουν μια σειρά σημαντικών θεμάτων, που συνδέονται με τη συγκεκριμένη αξιοποίηση και θα κρίνουν και το τίμημα. Μεταξύ αυτών, είναι το ετήσιο αντάλλαγμα, που καταβάλλει η Ο.Λ.Π. Α.Ε. στο ελληνικό Δημόσιο, οι όροι που θα εξασφαλίσουν βέλτιστες πρακτικές της διεθνούς αγοράς, οι ευαίσθητες κοινωνικά υπηρεσίες, όπως τα τιμολόγια ακτοπλοΐας και γενικότερα όλα εκείνα τα ζητήματα, τα οποία αφορούν στη συνολική λειτουργία του λιμανιού του Πειραιά και τη γεωοικονομική του υπόσταση.
Η γεωγραφική θέση της Χώρας μας, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση των υποδομών στο λιμάνι του Πειραιά και τη βούληση για καλύτερη αξιοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προσελκύουν τα τελευταία χρόνια μεγάλες εταιρείες (HUAWEI, ZTE, SONY, HP, CISCO), ενώ ζωηρό παραμένει το ενδιαφέρον πολυεθνικών εταιρειών, που θέλουν να χρησιμοποιήσουν την Ελλάδα, ως διαμετακομιστικό κόμβο για τη φθηνότερη διακίνηση προϊόντων τους από τις αγορές της Ασίας στην Ευρώπη και αντίστροφα (η πτώση κατά 13,2% στη διακίνηση των κοντέινερ, που παρατηρήθηκε τον Απρίλιο χαρακτηρίζεται συγκυριακή, αφού από τις αρχές του έτους, το ποσοστό αυξήθηκε κατά 1,8% σε σχέση με πέρυσι).Επιπροσθέτως, σημαντική για την ανάπτυξη της Ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας, θα είναι η δημιουργία επισκευαστικής βάσης, σε συνεργασία με μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις και η αγορά τριών πλωτών δεξαμενών, AFROMAX, PANAMAX και HANDY SIZE.
Σε συνέντευξη, που παραχώρησε, αναφορικά με αυτό το θέμα στον τηλεοπτικό σταθμό CCTV News- America, ο Πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., κ. Β. Κορκίδης, δήλωσε:
«…Η πάγια θέση του επιχειρηματικού κόσμου της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά έγκειται στο να παραμείνει ένα εύλογο ποσοστό του μεγαλυτέρου λιμανιού της Χώρας στην ιδιοκτησία του Δημοσίου, με τη συμμετοχή τόσο των θεσμικών φορέων των χρηστών, της τοπικής αυτοδιοίκησης, όσο και του Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς. Εφόσον, μάλιστα βαίνει προς το συμφέρον της Εθνικής μας Οικονομίας και της ευρύτερης περιοχής, να παραχωρηθούν λιμενικές δραστηριότητές, μέσω της συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Γι’ αυτό και έχουμε ήδη προτείνει στην Κυβέρνηση τη δημιουργία ενός κοινοπρακτικού σχήματος από φορείς των Ο.Τ.Α., Επιμελητηρίων, θεσμικών φορέων και ενώσεις χρηστών των υπηρεσιών του λιμανιού για την αγορά του 16% των μετοχών του ΟΛΠ, ώστε να περιοριστεί το ποσοστό πώλησης στον επενδυτή-διαχειριστή. Το κοινοπρακτικό σχήμα μπορεί να είναι ένα σχήμα Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου, και παραδοσιακά ισχυρών φορέων της ελληνικής ναυτιλίας, που θα πλαισιώσει το management του ιδιώτη επενδυτή, ακριβώς όπως λειτουργεί με επιτυχία, σε άλλα μεγάλα λιμάνια της Μεσογείου, όπως της Βαρκελώνης και της Μασσαλίας και στο 96% των ευρωπαϊκών λιμένων. Η συμμετοχή του Ε.Β.Ε.Π. μπορεί, σύμφωνα με την ομόφωνη απόφαση του Δ.Σ. της 30/3/15, να γίνει άμεσα με την αξιοποίηση του "κουρεμένου" ομολόγου, που διαθέτει στην Τράπεζα της Ελλάδος, με αξία κτήσης μερίδας 3.784.810,24 ευρώ, διαδικασία που προβλέπεται από την Επιμελητηριακή Νομοθεσία.
Επισημαίνω ακόμη, ότι ο Μάιος 2015, αναμφίβολα, είναι ο μήνας, που η καρδιά της Ευρώπης χτυπάει στην πόλη και το λιμάνι του Πειραιά, καθώς θα πραγματοποιηθούν η Γενική Συνέλευση και το Συνέδριο της ESPO, τα «Ποσειδώνια Κρουαζιέρας» και η «Ευρωπαϊκή Ημέρα Θάλασσας», αποδεικνύοντας ότι ο Δήμος Πειραιά σε συνεργασία με τους φορείς της πόλης μας, έχει τη δυνατότητα να ανταποκριθεί σε τέτοιου είδους, μεγάλες διοργανώσεις.
Ολοκληρώνοντας, το Ε.Β.Ε.Π. θα παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση του Ο.Λ.Π., συμμετέχοντας, τόσο στη Γενική Συνέλευση του Ο.Λ.Π., στις 13 Ιουνίου 2015, όσο και στη συνάντηση που διοργανώνει η ΟΜ.Υ.Λ.Ε. στις 26 Μαΐου 2015 με την Περιφέρεια, τους επιλιμένιους Δήμους και άλλους φορείς του Λιμανιού, με την ελπίδα ότι, θα συνεχιστούν, ώστε να εξελιχθούν σε κερδοφόρες συμφωνίες για την ελληνική επιχειρηματικότητα και βέβαια πάντα επ´ ωφελεία της Χώρας μας. Άλλωστε, οι προϋποθέσεις για την επιτυχή ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης παραμένουν ακόμη ανεπαρκείς, αφού έχει καθυστερήσει η πιο σημαντική εξ αυτών, η ενεργοποίηση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων».
Η ευρύτερη προσπάθεια της Διοίκησης του Ε.Β.Ε.Π. είναι να στηρίξει κάθε αναπτυξιακή πρωτοβουλία, ώστε να εξελιχθεί το λιμάνι και η ευρύτερη περιοχή του Πειραιά στο μεγαλύτερο Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο, σε Κέντρο "Logistics", αλλά και σε ένα παγκόσμιο κόμβο θαλάσσιων μεταφορών, Kρουαζιέρας, Ναυπηγοεπισκευής και διαμετακομιστικού εμπορίου …».