Λαφαζάνης: Πολλαπλά τα οφέλη από τον αγωγό ρωσικού αερίου
"Αναμένουμε, ελπίζοντας σε κάτι θετικό, την έκβαση του διαγωνισμού για τα θαλάσσια οικόπεδα στη Δυτική Ελλάδα που λήγει στις 14 Ιουλίου", είπε ο υπουργός, διαψεύδοντας πληροφορίες και εκτιμήσεις περί νέας παράτασης στην προθεσμία υποβολής (έχει ήδη δοθεί μία), λόγω και της οικονομικής συγκυρίας.
Ο κ. Λαφαζάνης ανέπτυξε τα οφέλη για τη χώρα από την κατασκευή του αγωγού που θα μεταφέρει ρώσικο φυσικό αέριο μέσω Ελλάδας, επανέλαβε τη στήριξη και προς τον αγωγό ΤΑΡ, προς την Κοινοπραξία του οποίου έθεσε ωστόσο τρία συγκεκριμένα αιτήματα και απέκλεισε οποιαδήποτε ιδιωτικοποίηση στο χώρο της ενέργειας.
Ο "Νότιος Ευρωπαϊκός Διάδρομος" θα μεταφέρει 47 δισ. κυβικά μέτρα ρωσικού φυσικού αερίου το χρόνο, μέσω Τουρκίας και Ελλάδας προς την Ευρώπη.
Η επένδυση για την κατασκευή του έργου, όπως τόνισε ο υπουργός είναι 2 δισ. ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί εξ ολοκλήρου από ρωσικά κεφάλαια και θα δημιουργήσει 20.000 θέσεις εργασίας.
"Θα είναι", είπε ο κ. Λαφαζάνης, "ένα έργο χωρίς μίζες, χωρίς λεφτά κάτω από το τραπέζι και χωρίς σκοτεινές και αδιαφανείς συναλλαγές. Θα εξυπηρετεί πολλές ευρωπαϊκές χώρες και εκατομμύρια καταναλωτές και επιχειρήσεις και θα εξυπηρετεί τις ανάγκες τους σε προσιτές τιμές". Άσκησε, εξάλλου, κριτική σε όσους εναντιώνονται στο έργο με πολιτικά κριτήρια, λέγοντας ότι εξυπηρετούν νεοψυχροπολεμικές διαιρέσεις που είναι επικίνδυνες για την Ευρώπη, τη σταθερότητα και την ειρήνη.
Αναφερόμενος στον αγωγό ΤΑΡ, που θα μεταφέρει αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω Ελλάδας προς την Ευρώπη, ο κ. Λαφαζάνης είπε ότι η κυβέρνηση στηρίζει την κατασκευή του και όπως και με τον ρωσικό αγωγό, επιδιώκει τα μέγιστα δυνατά οφέλη για την οικονομία και το λαό.
Τα αιτήματα που έχουν υποβληθεί προς την Κοινοπραξία του ΤΑΡ περιλαμβάνουν ικανοποιητικές αποζημιώσεις για τους αγρότες των οποίων τη γη απαλλοτριώνει ο αζέρικος αγωγός, αλλαγές στην όδευση στη βάση των αιτημάτων των τοπικών κοινωνιών και ικανοποιητικά αντισταθμιστικά οφέλη για το κράτος και τους τοπικούς Δήμους.
Στις προτεραιότητες της ενεργειακής πολιτικής της κυβέρνησης, ο κ. Λαφαζάνης περιέλαβε επίσης τις ανανεώσιμες πηγές, αλλά με πιο αποτελεσματικό και επωφελή σχεδιασμό, καθώς και την αξιοποίηση του εγχώριου λιγνίτη, "τον οποίο η κρίση καθιστά εκ νέου πολύτιμο για την ενεργειακή τροφοδοσία της χώρας". Ο υπουργός υπογράμμισε, τέλος, ότι οι ιδιωτικές επενδύσεις στην ενέργεια είναι ευπρόσδεκτες, αλλά επανέλαβε ότι "δεν πρόκειται να ιδιωτικοποιήσουμε καμία δημόσια ενεργειακή μας επιχείρηση".
Ο κ.Λαφαζάνης επεσήμανε τέλος, "την ανάγκη να υπάρξει δημόσια συζήτηση για τα πλεονεκτήματα, την παραγωγική ανασυγκρότηση και τις ανεξιχνίαστες δυνατότητες που διαθέτει η χώρα, κάτι που για να συμβεί", όπως είπε, "χρειάζεται μεγάλη αντιπαράθεση με τα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης, της πλύσης εγκεφάλου και της πολιτικής διαπλοκής".
Ο πρώην υπουργός Ενέργειας Γιάννης Μανιάτης άσκησε κριτική στην τακτική της κυβέρνησης όσον αφορά τις διαπραγματεύσεις και το δημοψήφισμα αλλά και στην συμπερίληψη, εκ μέρους του πρώην υπουργού Οικονομικών Γ.Βαρουφάκη- των ερευνών υδρογονανθράκων στο "πακέτο" της διαπραγμάτευσης.
Τη διαβεβαίωση ότι με τα σημερινά δεδομένα η ΔΕΠΑ εγγυάται την τροφοδοσία της χώρας με φυσικό αέριο παρέσχε ο διευθύνων σύμβουλος της, Σπύρος Παλαιογιάννης. Τάχθηκε υπέρ της εισαγωγής αερίου από πολλαπλές πηγές -και από το Ιράν και το Ιράκ- καθώς αυτό, όπως είπε, αναβαθμίζει τη χώρα και οδηγεί στη δημιουργία κόμβου διαμόρφωσης τιμών. Ανέφερε ακόμη ότι η εταιρία είναι σε διαπραγματεύσεις με τους προμηθευτές της για μείωση των τιμών και εκτίμησε ότι σύντομα θα έχουμε καλά νέα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Euromax (συμβούλου επένδυσης του South European Pipeline), Περικλής Κατσιούλας αποκάλυψε ότι υπάρχει ενδιαφέρον από τρίτους για συμμετοχή στο "Νότιο Ευρωπαϊκό Διάδρομο", δήλωσε ανοιχτός σε συνέργειες με άλλους αγωγούς ή σχέδια που είναι σε εξέλιξη ή εξετάζονται στην περιοχή και είπε ότι οι τρεις πιθανές διασυνδέσεις του αγωγού είναι μέσω υποθαλάσσιου αγωγού προς Ιταλία ή με χερσαίους αγωγούς προς Σκόπια και Βουλγαρία - Ρουμανία.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ρωσικής VEB Capital (στρατηγικός επενδυτής στον αγωγό) Τ. Κριάποφ, (Timofey Khryapov) εκτίμησε ότι οι θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν στη χώρα κατά τη διάρκεια κατασκευής του έργου θα είναι πολύ περισσότερες από 20.000 ενώ χαρακτήρισε το έργο πολύ σημαντικό για την Ελλάδα καθώς αποτελεί σημείο εισόδου στο ευρωπαϊκό σύστημα αγωγών φυσικού αερίου.