Ποιος επιτέλους ελέγχει τη γ.γ. δημοσίων εσόδων;
Υπηρετεί η Γενική Γραμματεία το Δημόσιο Συμφέρον; Ελέγχεται από κάποιον ο υπερ-οργανισμός της Γενικής Γραμματείας στην οποία χτυπάει η καρδιά της οικονομίας, αφού πλέον ελέγχει απόλυτα τα Δημόσια Έσοδα, τα ΣΔΟΕ, τους φόρους, τα τελωνεία, τα ακίνητα και κάθε κρατικό έσοδο;
Σε ένα ιδιόμορφο Κράτος εν κράτει με απόλυτη ανεξέλεγκτη και αδιαφανή εξουσία όχι μόνο για την είσπραξη φόρων αλλά και για τη διαμόρφωση φορολογικής πολιτικής, έχει εξελιχθεί η Γενική Γραμματεία Εσόδων. Ασκώντας οικονομική πολιτική, μέσω των εγκυκλίων που εκδίδει, οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις δε δημοσιεύονται και δεν μπορούν καν να εντοπιστούν, δημιουργεί ένα νέο ιστό πελατειακών σχέσεων και αδιαφάνειας μέσα από την ανεξέλεγκτη λειτουργία της.
Τον Ιούνιο του 2015 η Εγκύκλιος που εξέδωσε η ίδια η Γραμματεία αυξάνει περαιτέρω τις αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Εσόδων, προσθέτοντας εξουσίες και μεταφέροντας ουσιαστικά κάθε σημαντική δραστηριότητα που αφορά τα τελωνεία, το λαθρεμπόριο, τον ΕφΚ, το ΦΠΑ και ολόκληρη την δραστηριότητα είσπραξης φόρων, στην Γενική Γραματεία Εσόδων καταργώντας τα αντίστοιχα τμήματα του υπουργείου.
«Στη Χούντα είχαμε την ΕΣΑ που λειτουργούσε ανεξέλεγκτα, τώρα έχουμε τη Γενική Γραμματεία Εσόδων» σημειώνει ο κ. Μανούσος Ντουκάκης, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Φοροτεχνικών Επιστημόνων, αναφέροντας ότι με τον τρόπο λειτουργίας της η γενική Γραμματεία Εσόδων δεν εξασφαλίζει την είσπραξη των εσόδων του Κράτους που είναι ανάγκη ύψιστης προτεραιότητας για την κάλυψη των δημοσίων δαπανών.
Η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων δημιουργήθηκε με το ΦΕΚ Β 865 8/4/2014, με υπερεξουσίες στο γενικό γραμματέα που περιγράφονται σε 121 σελίδες. «Τα αντικείμενα που αναλαμβάνει μόνο ένας ημίθεος θα μπορούσε να τα φέρει εις πέρας. Ταυτόχρονα προστίθενται αρμοδιότητες μέσω εγκυκλίων, όπως αυτή η Εγκύκλιος με ημερομηνία 18 Ιουνίου 2015 που εκδόθηκε από την ίδια τη Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων και μέσω της οποίας δίνει η ίδια στον εαυτό της περαιτέρω αρμοδιότητες για φορολογία εισοδήματος, ακίνητα, Ε9, κώδικας, ενδοομιλικές συναλλαγές, φόρος κατανάλωσης, δασμολόγια, ΕΦΚ και ό,τι έκανε μέχρι τώρα το υπουργείο», αναφέρει ο κ. Ντουκάκης.
«Και όλη αυτή η δουλειά δεν γίνεται από οργανωμένα επιτελεία, αφού η Γενική Γραμματεία δεν έχει ξεκάθαρη δομή και στελέχωση. Η προηγούμενη δομή λειτουργίας του υπουργείου ήταν πιο αποτελεσματική και επομένως πιο ελέγξιμη. Τώρα έχουν συγκεντρωθεί όλες οι νευραλγικές εισπρακτικές διαδικασίες του κράτους σε ένα πρόσωπο που δε δίνει λογαριασμό σε κανένα, παρά μόνο την τρόικα και έχει επομένως απόλυτη εξουσία να κάνει ό,τι θέλει χωρίς να ελέγχεται».
Οι...εξαφανισμένες εγκύκλιοι
«Ο τρόπος που λειτουργεί σε αυτό το πλαίσιο είναι απόλυτα αδιαφανής και επομένως επικίνδυνος», σχολιάζει ο κ.Ντουκάκης. Μια εγκύκλιος μπορεί να καθορίσει τη φορολογική πολιτική στην πράξη και υπάρχουν δεκάδες εγκύκλιοι – πάνω από 20 – που έχουν εκδοθεί τους τελευταίους μήνες που παραμένουν κρυφές. «Κανείς δεν ξέρει πού είναι» και όταν τις αναζητάμε μας παραπέμπει ο ένας στον άλλον για να διαπιστώσουμε ότι τελικά είναι...εξαφανισμένες. Αυτή η αδιαφάνεια είναι ύποπτη γιατί μπορεί να απαλλάσσει κάποιους ή να ευνοήσει άλλους και να ζημιώνουν το ελληνικό δημόσιο.
Κάθε Νόμος έχει δεκάδες άρθρα, και κάθε άρθρο επεξηγείται από τις Εγκυκλίους οι οποίες μπορούν να είναι φωτογραφικές και να απαλλάσσουν από πρόστιμα, δημιουργούν εξαιρέσεις, παραγραφές κ.λ.π.
Για να γίνει αποτελεσματική η γενική Γραμματεία Εσόδων πρέπει να ανοίξει προς τις επαγγελματικές ομάδες και να γίνονται διαβουλεύσεις, ώστε οι αποφάσεις της να είναι πιο αποτελεσματικές και κυρίως....να ανακοινώνονται και να μην παραμένουν κρυφές, αφήνοντας χώρο για νέους είδους πελατειακές σχέσεις.
Σημειώνεται ότι η κα. Κατερίνα Σαββαΐδου, προτού αναλάβει τη θέση του γενικού γραμματέα Δημοσίων Εσόδων τον Ιούνιο του 2014, ήταν υψηλόβαθμο στέλεχος, δικηγόρος, στην PriceWaterhouseCoopers (PwC), του παγκόσμιου κολοσσού φορολογικού συμβούλου πολυεθνικών.