Τράπεζες: Προτεραιότητα η Bad bank
Η δημιουργίας μίας bad bank για τα μη εξυπηρετούμενα τραπεζικά δάνεια, προέχει στη διαδικασία της ανακεφαλαιοποίησης για τους τραπεζίτες, καθώς θα διευκόλυνε σημαντικά τις τράπεζες και θα συνέβαλε ώστε να κατευθυνθούν τα κεφάλαια από τη νέα ανακεφαλαιοποίησή τους στη χρηματοδότηση της οικονομίας.
Της Μαρίνας Πρωτονοταρίου
Τις επόμενες ημέρες στελέχη των τραπεζών θα βρεθούν στη Φρανκφούρτη προκειμένου να γίνουν οι πρώτες συνεννοήσεις για τα επικείμενα stress tests προκειμένου να προχωρήσουν οι σχεδιασμοί για δημιουργία bad bank και ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών.
Με βάση τα επίσημα στοιχεία, το πρώτο τρίμηνο του 2015 τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια είχαν ανέλθει στο 40% του δανειακού χαρτοφυλακίου των τραπεζών. Η μεγάλη μάζα των επισφαλειών σήμερα ανέρχεται στα 115 δισ. ευρώ με το υψηλότερο ποσοστό να καταγράφεται στα καταναλωτικά δάνεια με 51,3%, ενώ στα επιχειρηματικά ήταν 39,8% και στα στεγαστικά 35,6%. Ταυτόχρονα, τα σκληρά μέτρα του τρίτου μνημονίου αλλά και η επιστροφή στη βαθιά ύφεση προμηνύουν, σύμφωνα με τους τραπεζίτες, σημαντική αύξηση των επισφαλειών.
Στο πλαίσιο αυτό, τόσο η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, όσο και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, έθεσαν ως προϋπόθεση για την εκ νέου στήριξη των ελληνικών τραπεζών μέσα από το τρίτο πρόγραμμα χρηματοδότησης τη δημιουργία bad bank, στο μετοχικό κεφάλαιο της οποίας αναμένεται να συμμετάσχουν και ιδιωτικά κεφάλαια.
Ειδικότερα εκτιμάται ότι από τα 25 δις των κεφαλαίων του ESM, που προορίζονται για την ανακεφαλαιοποίηση μέχρι και 15 δις. θα μπορούσαν να κατευθυνθούν για την στήριξη της δημιουργίας μιας bad bank. Στην bad bank θα μπορούσαν να μεταφερθούν προβληματικά δάνεια (επιχειρηματικά, στεγαστικά) μαζί με τις εξασφαλίσεις τους, αξίας 30 δισ. ευρώ, ίσως και παραπάνω. Σημαντικό ωστόσο είναι ότι οι ελληνικές τράπεζες δεν ενέδωσαν στις πιέσεις από hedge funds για εξαγορά προβληματικών δανείων και κυρίως ναυτιλιακών.
Υπενθυμίζεται ότι bad bank είχαν δημιουργηθεί σε άλλα κράτη, όπως για παράδειγμα στην Ιρλανδία και την Ισπανία με τις NAMA και Sareb αντίστοιχα, με σημαντική συμμετοχή ιδιωτών και συνέβαλαν στην ανάκαμψη της οικονομίας. Σημειώεται, ότι το 51% του κεφαλαίου της NAMA ανήκει σε ιδιώτες και το 49% στο κράτος ενώ το 55% της Sareb το κατέχουν ιδιωτικά κεφάλαια και το 45% κρατικά.