Πρόσω ολοταχώς για ιδιωτικοποιήσεις από το Μεγάλο Ταμείο
Ακόμη περισσότερα δημόσια περιουσιακά στοιχεία πρόκειται να προστεθούν στο ταμείο ιδιωτικοποιήσεων το συντομότερο δυνατόν μετά από πιέσεις των δανειστών στην κυβέρνηση με το ΤΑΙΠΕΔ να μεταμορφώνεται σε ένα Μεγάλο Ταμείο που θα συγκεντρώνει την κρατική περιουσία με μια νέα ευρύτερη έννοια.
Την πλήρη ανεξαρτητοποίηση του ΤΑΙΠΕΔ από την κυβέρνηση ζητούν οι δανειστές
Της Μαρίνας Πρωτονοταρίου
Ταυτόχρονα οι δανειστές ζητούν τη γρήγορη αναθέρμανση και ολοκλήρωση των εν εξελίξει διαγωνισμών.
Ο τρόπος που θα μετασχηματιστεί το ΤΑΙΠΕΔ χωρίς να σταματήσει τη δραστηριότητά του συνδυάζονταν ένα καινούργιο με το παλιό πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, κυριαρχεί στις συζητήσεις Τσακαλώτου-θεσμών, όπως και η πλήρης ανεξαρτητοποίησή του από την κυβέρνηση κάτι για το οποίο διαφωνεί σθεναρά ο υπουργός.
Η πρόταση των δανειστών αποσκοπεί σε ένα διευρυμένο διοικητικό συμβούλιο με περισσότερα ξένα μέλη από όσα έχει σήμερα το ΤΑΙΠΕΔ και με εκτελεστικές αρμοδιότητες.
Η κυβέρνηση ανθίσταται αλλά όλα δείχνουν ότι με στόχο την ολοκλήρωση της συμφωνία θα αναγκαστεί τελικά να πλησιάσει προς τις θέσεις των δανειστών.
Στην κυριότητα του νέου Ταμείου στο οποίο θα μετεξελιχθεί το ΤΑΙΠΕΔ, θα προσχωρήσουν και οι τραπεζικές μετοχές που κατέχει το ΤΧΣ όπως και αυτές που θα αποκτήσει μετά την νέα, τρίτη ανακεφαλαιοποίηση που αναμένεται να γίνει νωρίς το φθινόπωρο.
Υπενθυμίζεται ότι για πρώτη φορά, με το νέο Μνημόνιο, τα έσοδα του νέου Ταμείου δεν θα χρηματοδοτούν αποκλειστικά την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους, αφού με βάση την συμφωνία της Συνόδου Κορυφής το 50% θα χρησιμοποιηθεί ως εγγύηση των τραπεζών και από το υπόλοιπο 50% το 25% θα πάει στο χρέος και το 25% για να χρηματοδοτήσει την ανάπτυξη.
Οι διαγωνισμοί που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη θα προχωρήσουν γρήγορα με στόχο να ολοκληρωθούν τουλάχιστον οι σημαντικότεροι από αυτούς τους επόμενους μήνες. άμεσα σημειώνουν καλά ενημερωμένες πηγές σε γνώση των αποφάσεων του Μαξίμου.
Στην πρώτη γραμμή βρίσκονται οι ιδιωτικοποιήσεις των ΟΛΠ, ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ROSCO, αλλά και τα περιφερειακά αεροδρόμια και το Ελληνικό.
Η κατάθεση τελικών προσφορών αναμένεται μέχρι τον Νοέμβριο ενώ αναμένεται αν προωθηθούν οι διαδικασίες και για τα περιφερειακά αεροδρόμια και το Ελληνικό. Όπως αναφέρουν πληροφορίες ειδικά για το Ελληνικό απαιτείται πολλή δουλειά από την πλευρά του Δημοσίου, καθώς απαιτούνται πολλές μελέτες και πολεοδομικές άδειες οι οποίες και αναμένεται να καθυστερήσουν την ολοκλήρωση του πρότζεκτ.
Ταυτόχρονα αναμένεται αν προωθηθεί και η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ που έχει κολλήσει τον τελευταίο χρόνο λόγω των αντιρρήσεων της γενικής διεύθυνσης Ανταγωνισμού της ΕΕ, που πραγματοποιεί εδώ και μήνες «έρευνα εις βάθος» για την πώλησης πλειοψηφικού ποσοστού του ΔΕΣΦΑ σε χώρα εκτός ΕΕ.
Στα θέματα που θα εκκρεμούν είναι η επαναδιαπραγμάτευση του τιμήματος και των δικαιωμάτων της εταιρείας στο μάνατζμαντ αλλά και η επέκταση της εγγυητικής, προκειμένου να είναι έγκυρη η διαδικασία. Σημειώνεται ότι η Socar, ο ενεργειακός όμιλος του Αζερμπαϊτζάν, που έχει πλειοδοτήσει στο διαγωνισμό πώλησης του ΔΕΣΦΑ, σύμφωνα με πληροφορίες είναι ανοιχτή στο ενδεχόμενο αντί για 66% του μετοχικού κεφαλαίου, τελικώς να αποκτήσει το 49% κάτι που αρχικά τουλάχιστον είχε αντιμετωπίσει αρνητικά.