Σε συνθήκες αποπληθωρισμού η οικονομία: Ποια προϊόντα ανατιμήθηκαν και ποια μειώθηκαν;
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, οι κυριότερες μειώσεις τιμών μεταξύ Οκτωβρίου και Σεπτεμβρίου 2015, αφορούσαν σε νωπά ψάρια (1,1%), νωπά φρούτα (4,1%), γαλακτοκομικά και αβγά (1,1%), κρασιά (2,8%), φυσικό αέριο (2,7%), πετρέλαιο θέρμανσης (12,3%), βενζίνη (1,8%), μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο (2,1%) και ξενοδοχεία-μοτέλ (3,7%).
Στον αντίποδα, ανατιμήσεις καταγράφηκαν σε ψωμί και δημητριακά (0,7%), κρέατα (0,2%), νωπά λαχανικά (2,1%) και ένδυση- υπόδηση (4,6%).
Σε ετήσια βάση, οι κυριότερες μειώσεις τιμών σημειώθηκαν σε πετρέλαιο θέρμανσης (20%), φυσικό αέριο (14,1%), βενζίνη (12,9%), τιμές θεάτρων (27,3%), ασφάλιση αυτοκινήτου (10%), αγορά αυτοκινήτων (2,2%), μεγάλες οικιακές συσκευές- ηλεκτρικές ή μη (2,6%) και ένδυση- υπόδηση (1,5%).
Αντίθετα, ανατιμήσεις υπήρξαν σε σχεδόν όλα τα προϊόντα που συνθέτουν το «καλάθι της νοικοκυράς», όπως σε ψωμί και δημητριακά (2,7%), γαλακτοκομικά και αβγά (0,4%), ψάρια (2,9%), έλαια και λίπη (11,5%), ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (5,3%), νωπές πατάτες (19,8%), φρούτα (6,1%), νωπά λαχανικά (8,9%), λοιπά τρόφιμα (5,8%), καφέ- κακάο- τσάι (10,2%) και τσιγάρα (3,5%). Επίσης, ανατιμήσεις καταγράφηκαν σε τιμολόγια ΔΕΗ (0,7%), μεταφορές επιβατών (με αεροπλάνο- 8,3%, με πλοίο- 6,9% και οδικές- 6,2%), εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία (2,1%) και ξενοδοχεία- μοτέλ (4,7%).
Ειδικότερα, από τη σύγκριση του γενικού δείκτη τιµών καταναλωτή του Οκτωβρίου 2015 προς τον αντίστοιχο δείκτη του Οκτωβρίου 2014, προκύπτει µείωση 0,9% έναντι µείωσης 1,7% που σηµειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση το 2014 προς το 2013.
Η εξέλιξη αυτή, προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες µεταβολές:
1. Από τις µειώσεις των δεικτών:
α) Κατά 1,5% της οµάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω µείωσης των τιµών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
β) Κατά 4,6% της οµάδας «Στέγαση», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών των ενοικίων κατοικιών, του πετρελαίου θέρµανσης και του φυσικού αερίου. Μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση των τιµών στον ηλεκτρισµό.
γ) Κατά 2,4% της οµάδας «∆ιαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, στις µεγάλες οικιακές συσκευές ηλεκτρικές ή µη, στα είδη άµεσης κατανάλωσης νοικοκυριού και στις οικιακές υπηρεσίες- υπηρεσίες οικιακής µέριµνας.
δ) Κατά 5,7% της οµάδας «Μεταφορές», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών αγοράς αυτοκινήτων, στα καύσιµα αυτοκινήτου (βενζίνη) και στην συντήρηση και επισκευή εξοπλισµού προσωπικής µεταφοράς. Μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση των τιµών στα εισιτήρια µεταφοράς επιβατών µε αεροπλάνο, µεταφοράς επιβατών µε πλοίο, και στις οδικές µεταφορές επιβατών.
ε) Κατά 1,7% της οµάδας «Αναψυχή- Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στον οπτικοακουστικό εξοπλισµό- υπολογιστές, στα θέατρα και στα είδη για παιχνίδια και αθλητισµό.
στ) Κατά 0,9% της οµάδας «Εκπαίδευση», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα δίδακτρα δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης και µεταδευτεροβάθµιας µη τριτοβάθµιας εκπαίδευσης (ΙΕΚ).
ζ) Κατά 3,5% της οµάδας «'Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα είδη ατοµικής φροντίδας, στα προσωπικά είδη και στην ασφάλιση οχηµάτων.
2. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 3,1% της οµάδας «∆ιατροφή και µη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στο ψωµί και δηµητριακά, ψάρια γενικά, γαλακτοκοµικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα γενικά, νωπά λαχανικά, ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά, πατάτες νωπές, λοιπά τρόφιµα, καφές- κακάο- τσάι. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθµίστηκε από τη µείωση των τιµών στα κρέατα γενικά και στο µεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυµοί φρούτων.
β) Κατά 2,2% της οµάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στα τσιγάρα.
γ) Κατά 1,6% της οµάδας «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στα φαρµακευτικά προϊόντα και στις κλινικές. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθµίστηκε από τη µείωση των τιµών των ιατρικών, οδοντατρικών και παραιατρικών υπηρεσιών.
δ) Κατά 1,9% της οµάδας «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στα εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία- κυλικεία και στα ξενοδοχεία.
Εξάλλου, ο γενικός δείκτης, τον Οκτώβριο 2015 σε σύγκριση µε τον Σεπτέµβριο 2015 παρουσίασε µείωση 0,1%, έναντι µείωσης 0,9% που σηµειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούµενου έτους.
Ο εναρµονισµένoς πληθωρισμός μειώθηκε τον Οκτώβριο κατά 0,1% από μείωση 0,8% τον Σεπτέμβριο και έναντι µείωσης 1,8% τον Οκτώβριο 2014. Σε μηνιαία βάση, σημείωσε μείωση 0,2% έναντι μείωσης 0,9% το 2014.