Στα 20 δισ. δολ. το ετήσιο κόστος αποκατάστασης και διαχείρισης των κατολισθήσεων
Τα κατολισθητικά φαινόμενα αποτελούν έναν από τους μεγαλύτερους φυσικούς κινδύνους σε παγκόσμια κλίμακα.
Το ετήσιο κόστος αποκατάστασης και διαχείρισής τους ανέρχεται σε 20 δισ. δολάρια, καλύπτοντας το 17% του αντίστοιχου κόστους των φυσικών καταστροφών (120 δισ δολάρια). Ευθύνονται επίσης για το 17% των θανάτων που οφείλονται σε φυσικές καταστροφές.
Tα παραπάνω επισημάνθηκαν στην ημερίδα “Κατολισθητικά φαινόμενα, Εκδήλωση, παρακολούθηση αντιμετώπιση”, που διοργάνωσε το ΤΕΕ/Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας, στην έδρα του επιμελητηρίου, στη Θεσσαλονίκη.
Όπως επισήμανε στην εισήγησή του, ο καθηγητής Γεωτεχνικής Μηχανικής στο ΑΠΘ, Χρήστος Αναγνωστόπουλος, για την αντιμετώπιση των κατολισθητικών φαινομένων εφαρμόζονται διάφορα μέτρα τα οποία μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σε δύο μεγάλες ομάδες, τα μέτρα ελέγχου (επιφανειακή, ρηχή, βαθιά αποστράγγιση) και τα μέτρα συγκράτησης (τοίχοι αντιστήριξης, αγκυρώσεις, πάσσαλοι, μικροπάσαλοι).
Στην πρώτη κατηγορία ανήκουν τα μέτρα που αντιμετωπίζουν απευθείας το αίτιο της κατολίσθησης, ενώ στη δεύτερη κατηγορία ανήκουν τα μέτρα που βοηθούν στην αποκατάσταση της ευστάθειας με την αντιστηρικτική τους ικανότητα χωρίς να αντιμετωπίζουν απευθείας το αίτιο. Τα μέτρα της δεύτερης κατηγορίας εφαρμόζονται όταν η εφαρμογή των μέτρων της πρώτης κατηγορίας είναι τεχνικά ή οικονομικά ανέφικτη. Προκειμένου να επιτευχθεί ο απαιτούμενος συντελεστής ασφάλειας, στις περισσότερες των περιπτώσεων, απαιτείται ο συνδυασμός μέτρων.
Η Εγνατία οδός διασχίζει περιοχές κατολισθήσεων που εντοπίστηκαν στη φάση της μελέτης του έργου ή εκδηλώθηκαν κατά τη φάση λειτουργίας του και αντιμετωπίστηκαν με την κατασκευή σταθεροποιητικών έργων. Βασικό μέλημα της «Εγνατία οδός Α.Ε.» είναι η μείωση της διακινδύνευσης των παραπάνω περιοχών καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του έργου με κύριο στόχο την ασφάλεια των χρηστών και τη μείωση των εξόδων συντήρησης και λειτουργίας, υπογράμμισαν οι πολιτικοί μηχανικοί της εταιρίας, Ελένη Σακουμπέντα και Μανώλης Χαραλαμπάκης.
Δόθηκε έμφαση στη μείωση της διακινδύνευσης στη φάση της μελέτης με τη διάθεση σημαντικού μέρους του προϋπολογισμού του έργου σε γεωτεχνικές έρευνες και εγκατάσταση οργάνων (αποκλισιόμετρα, πιεζόμετρα κ.α.) για την πληρέστερη εκτίμηση του γεωτεχνικού μοντέλου και του μηχανισμού της ολίσθησης.
Η διαχείριση της διακινδύνευσης συνεχίζεται και στη φάση λειτουργίας της οδού, έχοντας ως βάση τις περιοδικές μετρήσεις της παρακολούθησης σε συνδυασμό με την οπτική επιθεώρηση, για την εκτίμηση της αποτελεσματικότητας των σταθεροποιητικών έργων στο χρόνο.
Η κατολίσθηση που εκδηλώθηκε τον Απρίλιο, στις παρυφές του οικισμού Κάτω Σχολαρίου του Δήμου Θέρμης και σήμερα ενεργή, εξελίσσεται και παρακολουθείται ήταν το θέμα της εισήγησης του τεχνικού γεωλόγου Νικόλαος Καζίλης, του πολιτικού μηχανικού Χαράλαμπου Παπαδόπουλου και του Θεόδωρου Παπαδόπουλου, δημάρχου Θέρμης.
Απειλεί ένα νηπιαγωγείο, μία κατοικία και δύο βιοτεχνίες, εκ των οποίων η μία έχει υποστεί σημαντικές ζημιές και έχει εγκαταλειφθεί. Για την αντιμετώπισή της επιλέχθηκε η λύση της σταθεροποίησης με την κατασκευή επιχώματος – αντίβαρου, γιατί είναι κατά 30% φθηνότερη και λόγω της δυνατότητας που παρέχει για αποκατάσταση των ιδιοκτησιών και της πληγείσας περιοχής, ώστε να μπορεί να λειτουργεί ως περιαστικός χώρος – πάρκο.