Πέντε μαθήματα επιχειρηματικότητας από έναν μηδενιστή
Πώς θα μπορούσε, άραγε, ένας αρνητής της θρησκείας, ένας μηδενιστής και ταυτόχρονα ένας σφοδρός επικριτής των στερεοτύπων και των ειδώλων, όπως ο Γερμανός φιλόσοφος, Φρίντριχ Νίτσε, να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για νέους επίδοξους επιχειρηματίες;
Και όμως, μπορεί. Φαίνεται ότι μπορεί κανείς να μάθει αρκετά πράγματα, σχετικά με το πώς να διευθύνει μια επιχείρηση, ακολουθώντας πέντε βασικά σημεία της σκέψης του Γερμανού θεωρητικού και φιλολόγου. Αρκεί να παρατηρήσει το σύνολο της φιλοσοφίας του για την επιβεβαίωση της ίδιας της ζωής: ο Νίτσε επιμένει πως δεν θα πρέπει να αφήνουμε όλες τις ιδέες και τα δόγματα να απομυζούν την ενέργειά μας. Μα αυτό δεν είναι ένα από τα βασικά συστατικά της πραγματικής επιχειρηματικότητας, ήτοι η επιθυμία του ανθρώπου να αφήσει κατά μέρος το δόγμα και να αναζητήσει το δικό του τρόπο σκέψης και δράσης;
Ιδού, λοιπόν, πέντε συγκεκριμένες ιδέες διατυπωμένες από το Νίτσε, οι οποίες απηχούν τις απόψεις του σημερινού επιχειρηματία-ηγέτη.
1. Φιλοσοφώντας με ένα σφυρί
Στο βιβλίο του, “Χαραυγή των Ειδώλων” (1889), ο Νίτσε υποστήριξε ότι θα πρέπει τα είδωλα να γκρεμίζονται με ένα σφυρί. Αυτή είναι η κεντρική σκέψη πίσω από μια επιχειρηματική ιδέα: τα είδωλα αποτελούν ένα είδος status quo, την καθεστηκυία τάξη ή εκείνους τους τομείς, που η αγορά πιστεύει ότι δεν μπορούν και δεν πρόκειται να αλλάξουν. Συχνά, ωστόσο, η επιθυμία του ανθρώπου να θέσει υπό δοκιμασία την αξιοπιστία ή καλύτερα το «αλάθητο» μιας ιδέας, αποδεικνύει περίτρανα πως τίποτε δεν μένει αλώβητο και άτρωτο απέναντι στην πρόοδο. Αυτό, ακριβώς, το στοιχείο οδηγεί στην ευκαιρία.
2. Το δημιουργικό χάος
Ήταν το 1883, όταν στο μυθιστόρημά του “Τάδε έφη Ζαρατούστρας”, ο Νίτσε, προωθώντας την ιδέα του για τον «υπάνθρωπο», είχε γράψει: “Σας λέω: θα πρέπει κανείς να έχει διαρκώς το χάος μέσα του, ώστε να γεννήσει ένα αστέρι που χορεύει”. Πάντοτε υπήρχε μια συνάφεια μεταξύ της δημιουργικότητας, της παρόρμησης και μιας ελάχιστης... παραφροσύνης, ειδικά στην περίπτωση των επιχειρηματιών. Είναι αυτό, ακριβώς, το χάος που τροφοδοτεί τη δημιουργικότητα και όλοι μας, λίγο ή πολύ, γνωρίζουμε ότι οι ιδέες χτίζουν επιχειρήσεις.
3. (Εφ)ευρίσκοντας έναν πατέρα
Ο Νίτσε έλεγε ότι “όποιος δεν έχει έναν καλό πατέρα, θα πρέπει να αποκτήσει έναν”. Ο ίδιος ο πατέρας του Νίτσε, ένας Λουθηρανός ιερέας, πέθανε όταν ο Φρίντριχ ήταν μόλις πέντε ετών, ωστόσο το γεγονός αυτό είχε βαθιά επίδραση στη ζωή του. Αλλά για τους επιχειρηματίες, ο «πατέρας» υποδηλώνει την ύπαρξη ενός μέντορα. Δεν είναι διόλου εύκολο να διευθύνει κανείς μια επιχείρηση, ιδίως όταν σε αυτές εμπλέκεται το στοιχείο της δημιουργικότητας. Αυτές συχνά πετυχαίνουν, επειδή τα στελέχη τους προσλαμβάνουν μέντορες ή επόπτες που επιτηρούν και καθοδηγούν τις δραστηριότητές τους.
4. Μέλλον, παρόν, παρελθόν
Ο Νίτσε πίστευε βαθιά ότι “το μέλλον επηρεάζει το παρόν όσο και το παρελθόν”. Άλλο είναι να ανατρέχει κανείς στο παρελθόν, αναζητώντας προβλήματα που μπορεί να επιλύσει μια επιχείρηση και είναι κάτι τελείως διαφορετικό να αναπτύσσει ένα σχέδιο προκειμένου να διορθώσει αυτά τα προβλήματα. Η κατανόηση και η δυνατότητα να αρθρώνει κανείς με ακρίβεια και σαφήνεια τόσο τους προσωπικούς όσο και τους επαγγελματικούς του στόχους, είναι κάτι που συχνά αναφέρεται ως το κλειδί της επιτυχίας. Η διορατικότητα σε επίπεδο αγορών και πελατών είναι απαραίτητη. Το να ξέρεις πού θέλεις να βρίσκεσαι, σε βοηθά να παίρνεις τις σωστές αποφάσεις, τώρα.
5. Γίνε πιο δυνατός
Σίγουρα, δεν υπάρχει πιο διάσημη φράση στη φιλοσοφία του Νίτσε όσο αυτή που προέρχεται επίσης από την “Χαραυγή των Ειδώλων”: “Πέρα από το σχολείο πολέμου της ζωής: Ό,τι δεν με σκοτώνει, με κάνει πιο δυνατό”. Ναι, δεν ήταν η Κέλι Κλάρκσον, αλλά ο Νίτσε που το είπε για πρώτη φορά. Οι επιχειρηματίες ηγέτες μαθαίνουν από τα λάθη τους. Συχνά, όσο πιο μεγάλο είναι το λάθος, τόσο μεγαλύτερη εμπειρία αποκτά κανείς. Επιπλέον, όταν ισοπεδώνεσαι από κάποιον ανταγωνιστή ή εμπλέκεσαι σε διαμάχη με συνεργάτες, αυτό σε ωθεί να επικεντρώνεις το μυαλό σου στην εκδίκηση, με ένα δημιουργικό τρόπο, βεβαίως. Η αποτυχία και η ήττα μπορούν να οδηγήσουν σε πολύτιμες εσωτερικές αναζητήσεις, αλλά το κυριότερο: να οδηγήσουν σε μελλοντικές νίκες και επιτυχίες.
Μήπως ο Νίτσε δεν είναι τόσο μηδενιστής εν τέλει;
Πηγή: Entrepreneur
Μετάφραση - Νοηματική απόδοση στα ελληνικά: Χρήστος Θ. Παναγόπουλος