Τιμές καυσίμων: Ποιος κερδίζει όταν εσύ χάνεις;
Παρόλο που η τιμή του αργού πετρελαίου (BRENT) από το καλοκαίρι του 2014 έχει πέσει κατά 70%, η μείωση αυτή δεν έχει μεταφερθεί στην τιμή λιανικής πώλησης των καυσίμων» καταγγέλλει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (Π.Ο.Π.Ε.Κ.), κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για τις συνθήκες αισχροκέρδειας που επικρατούν στην ελληνική αγορά καυσίμων.
ΑΝ ΚΑΙ Η ΤΙΜΗ ΤΟΥ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ ΕΧΕΙ ΥΠΟΧΩΡΗΣΕΙ ΔΡΑΜΑΤΙΚΑ - ΕΜΕΙΣ ΠΛΗΡΩΝΟΥΜΕ ΑΚΡΙΒΑ ΤΑ ΚΑΥΣΙΜΑ - ΦΟΡΟΙ ΚΑΙ ΛΑΘΡΕΜΠΟΡΙΟ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΟΙ ΔΥΟ ΜΕΓΑΛΟΙ ΕΝΟΧΟΙ
Της Μαρίνας Πρωτονοταρίου
Ταυτόχρονα η αδυναμία κρατικής εποπτείας της αγοράς στρεβλώνει την αγορά με αποτέλεσμα Εταιρίες Εμπορίας και Πρατήρια να υφίστανται αθέμιτο ανταγωνισμό από το λαθρεμπόριο και γενικά από τις παράνομες πρακτικές.
Με τη μεγάλη πτώση της τιμής του πετρελαίου κάποιος κερδίζει.
Τις τελευταίες ημέρες μια μάχη εντυπώσεων - αλλά και ουσίας - εξελίσσεται μεταξύ της ΠΟΠΕΚ (πρατήρια) του Συνδέσμου εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών (ΣΕΠΕ) και του υπουργείου προσπαθώντας να εξηγήσουν σε ποιο σημείο της αλυσίδας παραγωγής της βενζίνης, βρίσκεται το...χαμένο κέρδος του καταναλωτή.
Εφόσον όμως οι λιανικές τιμές (βενζίνης, πετρελαίου, κλπ.) ακολουθούν τις τιμές των τελικών προϊόντων Διυλιστηρίων και όχι τις τιμές του αργού (πχ. Brent).... τελικά, ο καυγάς των εταιρειών εμπορίας με τα πρατήρια, δείχνει τα Διυλιστήρια που τελικά ρυθμίζουν την αγορά.
Παρά τις εξηγήσεις του υπουργείου για τη μεγάλη συμμετοχή φόρων στην τελική τιμή καυσίμου οι υψηλές τιμές στα καύσιμα σε μια εποχή που οι τιμές του αργού έχουν καταβαραθρωθεί, είναι το μόνιμο ερώτημα όλων μας.
Τι φταίει;
Τελικά το ποσοστό πτώσης των τιμών του αργού πετρελαίου επηρεάζει ικανοποιητικά και αναλογικά την διαμόρφωση των διυλιστηριακών τιμών, προ φόρων και τελών, ως αφετηρία διαμόρφωσης των τελικών τιμών λιανικής και αν όχι γιατί;
Η ΠΟΠΕΚ καταγγέλλει και έχει και τις απαντήσεις: Να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός και να υπάρξει εποπτεία και έλεγχος υπέρ του καταναλωτή.
Η ΠΟΠΕΚ μιλά για αδιαφάνεια στον τρόπο λειτουργίας της αγοράς, έλλειψη ανταγωνισμού στη διαμόρφωση των τιμών σε όλα τα στάδια διάθεσης των πετρελαιοειδών προϊόντων, απουσία μέτρων για την ενίσχυση του ανταγωνισμού, έλλειψη αντικειμενικών κριτηρίων (π.χ. εκπτώσεις κλίμακας) για την χορήγηση εκπτώσεων προς τους πρατηριούχους, καθώς και απουσία κάθε εποπτείας για τυχόν περιπτώσεις αθέμιτου ανταγωνισμού από επιχειρήσεις εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων (π.χ. καθορισμός των τιμών στο πλαίσιο συμπράξεων ή με την συγκέντρωση και την κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης τους στην αγορά) αφήνουν έρμαιο τους καταναλωτές στις βλέψεις όσων κερδίζουν σε βάρος τους.
Ο Σύνδεσμος Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών από την πλευρά του υπενθυμίζει ότι η τιμή του αργού συμμετέχει σήμερα στη διαμόρφωση της τιμής (πχ της αμόλυβδης) κατά 23% προ ΦΠΑ ή κατά 28% μετά ΦΠΑ.
Θυμίζει ότι οι Εταιρίες Εμπορίας προμηθεύονται από τα Διυλιστήρια και πουλούν στα Πρατήρια, με συμφωνίες στην πλειοψηφία των οποίων το περιθώριο κέρδους της Εταιρίας είναι ποσό σταθερό, εκπεφρασμένο σε ευρώ και όχι σε ποσοστό επί της διυλιστηριακής τιμής.
Αυτό σημαίνει ότι μια Εταιρία Εμπορίας δεν μπορεί να αποκομίσει όφελος από την πτώση των τιμών αγοράς αφού πουλάει με κέρδος σταθερό σε ευρώ ανά λίτρο. Και ο Σύνδεσμος απορρίπτει την πρόταση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) να δημοσιεύονται οι τιμές που πουλάει κάθε Εταιρία σε κάθε πρατήριο. Αυτό, λέει, οδηγεί στην ισοπέδωση και εξίσωση των τιμών χονδρικής προς τα κάτω, αλλά όχι υποχρεωτικά και των τιμών λιανικής, αφού αυτές θα συνεχίσουν να διαμορφώνονται ελεύθερα από τους πρατηριούχους.
Παρόμοιες πρακτικές, οι οποίες επαναφέρουν «από το παράθυρο» τις περίπου ίδιες για όλους, «αγορανομικές τιμές», αποθαρρύνονται ενεργά σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.
Επίσης θυμίζει, ότι οι λιανικές τιμές των βενζινών στις αντλίες αποτελούνται κατά περίπου 70% από σταθερούς φόρους σε € (ΕΦΚ, ΦΠΑ, κλπ). Οι λιανικές τιμές (βενζίνης, πετρελαίου, κλπ.) ακολουθούν τις τιμές των τελικών προϊόντων Διυλιστηρίων και όχι τις τιμές του αργού (πχ. Brent).
Ωστόσο, ο ΣΕΠΕ τονίζει ότι το μεγάλο ζήτημα του Κλάδου των Πετρελαιοειδών δεν είναι τα περιθώρια κέρδους, τα οποία έτσι κι αλλιώς έχουν μειωθεί δραματικά λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά ο συνεχιζόμενος αθέμιτος ανταγωνισμός που υφίστανται Εταιρίες και Πρατήρια από το λαθρεμπόριο και γενικά από τις παράνομες πρακτικές. Αυτό είναι το πιο επείγον ζήτημα στο οποίο θα έπρεπε να επικεντρώσουν την προσοχή τους όλοι οι φορείς της αγοράς.