Όλες οι αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας και σε φόρους στα ΙΧ
Νέα φορολογική καταιγίδα για να κλείσει η αξιολόγηση - Αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας - Κριτήριο η εμπορική αξία και όχι τα κυβικά
Η απόφαση για τη σύσταση της επιτροπής εντείνει την ανησυχία ότι θα οδηγήσει σε νέες φορολογικές επιβαρύνσεις δεδομένης της αναζήτησης μέτρων για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού.
Η απόφαση υπεγράφη στις 18 Μαρτίου. «Η Ομάδα Εργασίας δύναται να καλεί στις συνεδριάσεις της εμπειρογνώμονες και σχετικούς φορείς, για την υποβοήθηση του έργου της, αν αυτό απαιτηθεί».
Σύμφωνα με δηλώσεις του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Τρύφωνα Αλεξιάδη, το τελευταίο διάστημα το υπουργείο βρίσκεται σε φάση αναζήτησης ενός μηχανισμού συγκέντρωσης όλων των στοιχείων που αφορούν τα αυτοκίνητα, από τα τέλη κυκλοφορίας και τα ασφάλιστρα έως τον τεχνολογικό έλεγχο από τα ΚΤΕΟ υπό μορφή ηλεκτρονικού τσιπ ή αυτοκόλλητου, προκειμένου να διευκολύνεται ο έλεγχος.
Από την απόφαση Τσακαλώτου πάντως φαίνεται ότι οι αναζητήσεις του υπουργείου Οικονομικών είναι ευρύτερες, με αλλαγές σε φόρους και τέλη κυκλοφορίας. Είναι γνωστό άλλωστε ότι ήδη στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης με τους δανειστές έχουν πέσει προτάσεις αύξησης των φόρων στη βενζίνης (το πετρέλαιο φαίνεται να τη γλιτώνει ώστε να μην υπάρξουν παρενέργειες στις προσπάθειες εξόδου της οικονομίας από την ύφεση), αλλά και στα αυτοκίνητα με έμφαση στα μεταχειρισμένα.
Σύμφωνα με πληροφορίες θα καθιερωθούν δύο κατηγορίες τελών κυκλοφορίας. Τα «πάγια» και τα «αναλογικά».
Τα «πάγια» τέλη θα είναι μειωμένα σε σύγκριση με τα ισχύοντα σήμερα ποσά τελών κυκλοφορίας, ώστε να είναι προσιτά σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό φορολογουμένων.
Τα «αναλογικά» τέλη θα επιβληθούν με την μορφή αυξήσεων στην φορολογία των καυσίμων και των λοιπών ενεργειακών προϊόντων που χρησιμοποιούνται για την κίνηση των οχημάτων.
Ουσιαστικά, η κυβέρνηση προσβλέπει στην αύξηση φόρου στη βενζίνη και στο πετρέλαιο κίνησης, με στόχο αυτοί που χρησιμοποιούν περισσότερο τα οχήματά τους να επιβαρύνονται με μεγαλύτερα τέλη.
Σχετικά με τη φορολογία αγοράς ΙΧ με τέλη ταξινόμησης, η φορολόγηση της απόκτησης αυτοκινήτου γίνεται σήμερα με βάση ένα μικτό καθεστώς.
Σήμερα τα καινούργια αυτοκίνητα κατά την εισαγωγή τους φορολογούνται βάσει της εργοστασιακής τους αξίας αλλά και του κυβισμού του κινητήρα με συντελεστές 5% έως 50% και επιπλέον τον ΦΠΑ, το ύψος των τελών κυκλοφορίας θα καθορίζεται με κριτήριο την εμπορική αξία κυρίως για τα οχήματα που ταξινομήθηκαν για πρώτη φορά από τον Νοέμβριο του 2010 και μετά και που σήμερα το ύψος των τελών υπολογίζεται αποκλειστικά με βάση τους εκπεμπόμενους ρύπους.
Για μεταχειρισμένα επιβατικά αυτοκίνητα, λαμβάνεται υπόψη η τιμή χονδρικής πώλησης όμοιου (κατά μάρκα, τύπο, παραλλαγή και έκδοση) καινούργιου επιβατικού αυτοκινήτου με τον ίδιο εξοπλισμό, κατά το χρόνο κυκλοφορίας του στη διεθνή αγορά, αφού αυτή μειωθεί κατά ένα ποσοστό απομείωσης που ορίζεται ανάλογα με την ηλικία του και την κατηγορία του αμαξώματος.
Στην τιμή χονδρικής πώλησης προστίθενται τα έξοδα ασφάλισης και μεταφοράς και το άθροισμα που προκύπτει είναι η τελική φορολογητέα αξία.
Με το νέο σύστημα φορολόγησης που σχεδιάζει η κυβέρνηση, ως αξία για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης θα λαμβάνεται υπόψη η προ φόρων λιανική τιμή πώλησης κάθε αυτοκινήτου.
Η αξία αυτή θα πρέπει να δηλώνεται για κάθε μοντέλο από τον έμπορο-εισαγωγέα στην Υπηρεσία Αξιών του Τελωνείου.
Επί της αξίας αυτής θα υπολογίζεται στη συνέχεια το τέλος ταξινόμησης βάσει ποσοστιαίων συντελεστών που θα κλιμακώνονται με κριτήριο το ύψος της φορολογητέας αξίας και όχι πλέον με βάση τα κυβικά εκατοστά του κινητήρα.
Το σύστημα αυτό θα προσδιορίζει το ύψος της φορολογικής επιβάρυνσης αποκλειστικά με βάση την (πρό φόρων) λιανική τιμή πώλησης.
Ωστόσο, στην πράξη θα απαιτηθεί να υπάρξουν αντικειμενικά κριτήρια προσδιορισμού ελαχίστων ορίων φορολογητέας αξίας για να μην υπάρχουν καταστρατηγήσεις μέσω υποτιμολογήσεων και να διασφαλιστούν πλήρως τα έσοδα του Δημοσίου.
Η κατάθεση των σχετικών προτάσεων από την ομάδα εργασίας θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί στις 29 Απριλίου.