Ο άθλος των ιδιωτικοποιήσεων
Το εγχείρημα που καλείται να αντιμετωπίσει η διοίκηση του Ταμείου Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας μοιάζει με άθλο...
Το εγχείρημα που καλείται να αντιμετωπίσει η διοίκηση του Ταμείου Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας μοιάζει με... άθλο, καθώς θα πρέπει μέχρι το τέλος του έτους να οργανώνει και να υλοποιεί μία ιδιωτικοποίηση κάθε εβδομάδα.
O ποσοτικός στόχος που έχει τεθεί και πρέπει σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών να πιαστεί πάση θυσία, είναι τα έσοδα του Δημοσίου να φθάσουν τα 1,7 δισ. ευρώ μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου (συμπεριλαμβανομένων και των 391 εκατ. ευρώ που εισπράχθηκαν από τη διάθεση του 10% του ΟΤΕ) και συνολικά 5 δισ. μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής, θα πρέπει μέσα σε πέντε μόλις μήνες και έως τα τέλη Δεκεμβρίου να ολοκληρωθούν 22 σχέδια αποκρατικοποιήσεων, πολλά εκ των οποίων είναι σύνθετα (Ελληνικό, ακίνητα) και άλλα είναι βέβαιο ότι θα προκαλέσουν την αντίδραση των συνδικάτων (ΕΥΑΘ, ΟΛΘ, Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο κ.ά.).
Θα πρέπει να τονιστεί ότι τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις αποτελούν «μνημονιακό στόχο». Δηλαδή σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί κινδυνεύει η επόμενη δόση.
Ο ποσοτικός στόχος δεν αλλάζει, αλλά μπορεί να διαφοροποιηθούν τα σχέδια που έχουν μπει στο πρόγραμμα ώστε να επισπευσθούν κάποια και κάποια άλλα να πάνε πιο πίσω.
«Θα καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια για τον στόχο των 1,7 δισ. ευρώ» τόνισε στη Βουλή ο πρόεδρος του Ταμείου, καθηγητής Ι. Κουκιάδης, και προσέθεσε ότι θα επιτευχθεί μέσω της επέκτασης της σύμβασης του αεροδρομίου, της πώλησης των κρατικών λαχείων και της επίσπευσης του διαγωνισμού για τις τηλεοπτικές συχνότητες.
Επιπλέον, σε Μεσοπρόθεσμο και Μνημόνιο γίνεται αναφορά και στην αποκρατικοποίηση της ΕΥΑΘ και του ΟΛΘ, καθώς και στην παράταση της σύμβασης του ΟΠΑΠ στο ίδιο τρίμηνο.
Σε ό,τι αφορά την Εταιρεία Υδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης ΑΕ, μέχρι τον Σεπτέμβριο θα διατεθεί μειοψηφικό πακέτο 40% των μετοχών της εταιρείας, ενώ περαιτέρω το ποσοστό του Δημοσίου αναμένεται να πωληθεί σε στρατηγικό επενδυτή το τέταρτο τρίμηνο του 2012.
Για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών το Δημόσιο προωθεί την επέκταση της σύμβασης εντός του τρίτου τριμήνου του 2011. Σε δεύτερη φάση, μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2012, θα προχωρήσει σε πώληση ποσοστού τουλάχιστον 21% των μετοχών που κατέχει, μέσω είτε εισαγωγής του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο Αθηνών ή μέσω πώλησης σε ιδιώτες.
Μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου θα πρέπει να ολοκληρωθεί και η πώληση ποσοστού 23,3% των μετοχών (από το 74%) που κατέχει σήμερα το Δημόσιο στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης.
Παράλληλα, θα πρέπει να επεκταθεί η σύμβαση και να δοθούν νέες άδειες για τυχερά παιχνίδια στον ΟΠΑΠ. Από εκεί και πέρα στο τελευταίο τρίμηνο του έτους αρχίζουν τα πολύ... δύσκολα.
Στο πρόγραμμα περιλαμβάνεται η υλοποίηση 17 σχεδίων ιδιωτικοποίησης, μεταξύ των οποίων η πώληση του 34% του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, του 34% του ΟΠΑΠ και του 23,1% του ΟΛΠ.
Εντός των επόμενων ημερών θα πρέπει να λυθούν δύο σημαντικά ζητήματα για να λειτουργήσει το Ταμείο:
-Θα πρέπει να δημιουργηθούν και να στελεχωθούν οι οικονομικές υπηρεσίες του Ταμείου, ώστε να μπορέσει να «δεχτεί» τα περιουσιακά στοιχεία που θα του μεταβιβάσει το Δημόσιο. Επίσης, θα πρέπει άμεσα να γίνει και το καταστατικό του.
-Θα πρέπει να βρεθεί ο τρόπος με τον οποίο θα αποτιμάται η αξία της κρατικής περιουσίας που θα περνά υπό τη σκέπη του Ταμείου. Κι αυτό είναι απαραίτητο γιατί, εάν η τιμή που τελικά πουλήσει το Ταμείο κάποιο κρατικό περιουσιακό στοιχείο είναι μικρότερη από αυτήν που η κυβέρνηση του το έχει δώσει, τότε το διοικητικό συμβούλιό του θα πρέπει να λογοδοτήσει για τις απώλειες που θα έχει καταγράψει το Δημόσιο.
Πηγή: www.newscode.gr