Ο Αλέξης Τσίπρας ζητά τη στήριξη των εφοπλιστών

Χαιρετισμό στην εκδήλωση για την επέτειο των 100 χρόνων από την ίδρυση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, απηύθηνε ο Πρωθυπουργός, και τα όσα είπε αποδεικνύουν ότι οι σχέσεις της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ με την εφοπλιστική κοινότητα είναι πραγματικά στενές.

Ο Αλέξης Τσίπρας ζητά τη στήριξη των εφοπλιστών
7'

Ενώ το ζήτημα της φορολόγησης των εφοπλιστών εξακολουθεί να προκαλεί ερωτηματικά στην ελληνική κοινωνία, απ’ ότι φαίνεται δεν απασχολεί ιδιαίτερα την κυβέρνηση. Ο Αλέξης Τσίπρας όχι μόνο δεν έθιξε το συγκεκριμένο θέμα, αλλά στην ίδια ρότα με την εφοπλιστική κοινότητα ζήτησε τη στήριξή της. Είναι ενδεικτική η φράση του Πρωθυπουργού ότι «η πολιτεία θα συνεχίσει να είναι αρωγός και συνταξιδιώτης στις τρικυμίες και στις νηνεμίες της εφοπλιστικής κοινότητας».

Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία του Αλέξη Τσίπρα.

«Σας ευχαριστώ πολύ για την τιμητική πρόσκληση και την ευκαιρία που μου δίνεται να απευθύνω χαιρετισμό στη σημερινή επέτειο των 100 χρόνων από την ίδρυση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ένα ορόσημο τόσο για την ελληνική ναυτιλία όσο και για την ελληνική οικονομία.

Από την ίδρυση της Ένωσης το 1916, η καινοτομία, η πρωτοπορία και η διορατικότητα των Ελλήνων εφοπλιστών στις επενδύσεις και στον τρόπο λήψης αποφάσεων, έθεσαν τις βάσεις για την κατάκτηση της κορυφής στο διεθνές στίβο.

Δύο παγκόσμιοι πόλεμοι, τα κραχ στις αγορές χρήματος και κεφαλαίου, η έντονη κυκλικότητα και οι βίαιες διακυμάνσεις του κλάδου σφυρηλάτησαν το μέταλλο της ελληνικής ναυτοσύνης, η οποία σε συνδυασμό με το ελληνικό δαιμόνιο και την σκληρή δουλειά των Ελλήνων ναυτικών εξασφάλισαν διαχρονικά τα πρωτεία για τον ελληνόκτητο στόλο.

Είναι γεγονός ότι βρισκόμαστε σε μια δύσκολη για την αγορά, χρονική συγκυρία. Η αναιμική ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας σε συνδυασμό με την υπερπροσφορά πλοίων και την απομόχλευση των πιστωτικών ιδρυμάτων, έχει συρρικνώσει την κερδοφορία των περισσοτέρων εταιρειών του χώρου. Σε όλα αυτά έρχονται να προστεθούν οι ταχύτατες εξελίξεις στην τεχνολογία, οι επικείμενες αλλαγές στην εκπομπή των ρύπων, οι πιέσεις από το ευρωπαϊκό πλαίσιο ανταγωνισμού.

Οι προκλήσεις για το μέλλον είναι μεγάλες. Ωστόσο η πολιτεία θα συνεχίσει να είναι αρωγός και συνταξιδιώτης στις τρικυμίες και στις νηνεμίες. Θα συνεχίσει να προασπίζει τα συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας στους διεθνείς οργανισμούς. Να βελτιώνει πολιτικές με γνώμονα το συμφέρον της κοινωνίας.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ελληνική πλοιοκτησία κατατάσσεται πρώτη σε επίπεδο χωρητικότητας, με την Ιαπωνία, την Κίνα και τη Γερμανία να υπολείπονται.

Τα μεγέθη είναι αν μη τι άλλο εντυπωσιακά. Ο ελληνικός πληθυσμός καταλαμβάνει ποσοστό μόλις 0,15% του παγκόσμιου πληθυσμού και παρόλα αυτά τα πλοία που ελέγχονται από Έλληνες διενεργούν το 25% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου.

Ένα μέγεθος που για μας έχει διπλή ανάγνωση. Πρωτίστως, η συνεισφορά της ελληνικής ναυτιλίας διεθνώς δεν θα πρέπει να εξετάζεται μόνο υπό το πρίσμα της ελληνικής οικονομίας, αλλά είναι επιτακτική ανάγκη να αναδεικνύεται και η συνεισφορά της στην βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο.

Ταυτόχρονα, στην Ελλάδα της κρίσης, όπου από το 2009 συντελέστηκε απoμείωση του ΑΕΠ κατά περίπου 25%, η παρακαταθήκη και η δυναμική της ελληνικής ναυτιλίας στην διεθνή σκακιέρα, το υψηλότατο επίπεδο των Ελλήνων ναυτικών αλλά και η ποιότητα όσων ολοκληρώνουν τις σπουδές τους στον χώρο των ναυτιλιακών υπηρεσιών γεννάει ελπίδα, αισιοδοξία και θετικές προοπτικές για το μέλλον.

Φίλες και φίλοι,

η ελληνική οικονομία μετά από 6 χρόνια βαθιάς κρίσης βρίσκεται επιτέλους στη φάση της ανάκαμψης. Όμως, τα προηγούμενα χρόνια και ιδιαίτερα κατά τη καταστροφική πενταετία της αποανάπτυξης, 2010-14: Χάσαμε το ένα τέταρτο του ΑΕΠ μας, εκτοξεύθηκε η ανεργία. Εξαϋλώθηκαν ολόκληροι κλάδοι της ελληνικής οικονομίας από την βίαιη μείωση των χρηματοδοτήσεων και την έλλειψη ρευστότητας.

Η ελληνική κοινωνία στο σύνολό της, βίωσε με τον πλέον βίαιο τρόπο την κρίση.

Τα τελευταία 2 χρόνια επιχειρούμε να διορθώσουμε χρόνιες στρεβλώσεις και να μεταρρυθμίσουμε την οικονομία μας. Να αλλάξουμε τα κακώς κείμενα του παρελθόντος. Να θεμελιώσουμε αναπτυξιακό υπόβαθρο στους κλάδους που διαθέτουμε συγκριτικό πλεονέκτημα. Να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητά μας.

Να επενδύσουμε στον Έλληνα ναυτικό και στη συνεχή βελτίωση της εκπαίδευσής του, με σεβασμό στις συνεχείς τεχνολογικές εξελίξεις και τις τάσεις της ναυτικής βιομηχανίας, εστιάζοντας ταυτόχρονα στην καινοτομία και στη συνεχή ανάπτυξη και υλοποίηση έργων εντάσεως ανθρώπινου κεφαλαίου.

Το 2016 είναι το έτος σταθεροποίησης. Δημιουργήθηκαν οι προϋποθέσεις για την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας. Έγιναν σημαντικές μεταρρυθμίσεις και μια αξιόπιστη δημοσιονομική προσαρμογή. Η ανεργία μπήκε σε τροχιά σταθερής απομείωσης.

Το 2017 θα βρει την Ελλάδα να αναπτύσσεται με υψηλούς ρυθμούς μεγέθυνσης, να συμμετέχει στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ και να επιστρέφει αυτοδύναμη στις αγορές. Αυτό εκτιμούν οι περισσότεροι αναλυτές αλλά και οι επίσημοι θεσμικοί φορείς της Ευρώπης και του ΔΝΤ.

Απαραίτητη όμως προϋπόθεση για να διατηρηθεί αυτή η θετική δυναμική είναι αποσαφήνιση της στρατηγικής γύρω από τη διαχείριση του ελληνικού χρέους.

Η ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης έπεισε και τους πλέον δύσπιστους ότι κάτι έχει αλλάξει στη χώρα. Η Ελλάδα μπορεί πλέον να βάζει στόχους και να τους εκπληρώνει.

Ωστόσο, η συμφωνία μας με τους εταίρους προβλέπει αμοιβαίες δεσμεύσεις και πλέον έφτασε η στιγμή να αναγνωριστούν οι προσπάθειες μας μέσω της λήψης των απαραίτητων μέτρων για την ελάφρυνση του χρέους.

Με το κλείσιμο και της δεύτερης αξιολόγησης που βρίσκεται σε εξέλιξη θα καθοριστούν άμεσα και εντός Δεκεμβρίου τα βραχυπρόθεσμα μέσα διευθέτησης του ελληνικού χρέους.

Επιδιώκουμε ταυτόχρονα, από την αρχή του νέου έτους, να ξεκινήσει ο καθορισμός και των μεσοπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων παρεμβάσεων. Ο οικονομικός ορίζοντας πρέπει να γίνει ξεκάθαρος. Το έχει ανάγκη η οικονομία μας, οι αγορές αλλά και η ίδια η Ευρωζώνη.

Ιδιαίτερα σε μια ρευστή διεθνή συγκυρία, όλοι πια συνειδητοποιούν ότι δεν υπάρχει πια κανένας λόγος να διαιωνίζεται το ελληνικό ζήτημα. Πόσο μάλλον όταν η Ελλάδα αποτελεί τελευταίο οχυρό σταθερότητας σε μια ευρύτερα αποσταθεροποιημένη περιοχή.

Οι τελευταίες εξελίξεις θα πρέπει να μας οδηγήσουν όχι σε μοιρολατρία αλλά σε δράση ώστε να μετατρέψουμε τη κρίση σε ευκαιρία. Για παράδειγμα η κρίση του Brexit, πρέπει να μετατραπεί σε επενδυτική ευκαιρία για τον ναυτιλιακό κλάδο.

Η γεωστρατηγική θέση της χώρας μας παρέχει:

την προοπτική αναβάθμισης των λιμένων με πρότυπο την ποιοτική αναβάθμιση του Πειραιά,

• την εκμετάλλευση μαρίνων,

• την ανάδειξη επιχειρήσεων που θα εξειδικεύονται στην ανάπτυξη καινοτόμων σχεδίων με εφαρμογή στον χώρο της ναυτιλίας,

• την ανάπτυξη της κρουαζιέρας,

• την εμβάθυνση της εμπιστοσύνης και της συνεργασίας που έχουμε αναπτύξει με την Cosco στο λιμάνι του Πειραιά,

• την εκμετάλλευση των συνεργιών που δημιουργεί η παράλληλη ενεργειακή αναβάθμιση της χώρας μας χάρη στα σημαντικά έργα
σε εξέλιξη όπως ο Trans-Adriatic Pipeline (TAP) και ο Interconnector Greece-Bulgaria (IGB), η αναβάθμιση του τερματικού LNG στη Ρεβυθούσα και ο σχεδιαζόμενος FSRU στην Αλεξανδρούπολη.

Τα παραπάνω αποτελούν ελπιδοφόρες ενδείξεις ότι υπάρχουν οι ευκαιρίες που θα δώσουν το έναυσμα για την αλλαγή σελίδας στην οικονομία.

Και επικαλούμενος τη γνωστή σε όλο τον κόσμο επιχειρηματική οξυδέρκεια των Ελλήνων πλοιοκτητών και τη συνήθεια που έχουν να παίρνουν τη σωστή απόφαση, στη σωστή στιγμή, δρώντας κόντρα στο ρεύμα ή όπως λένε οι οικονομολόγοι αντικυκλικά:

Σας προσκαλώ να επενδύσετε και να αξιοποιήσετε τις ευκαιρίες που αναδύονται στην χώρα μας.

Σας ευχαριστώ πολύ».

Σχετικές ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή