Κόκκινα δάνεια: «Κόλλησε»...και ο εξωδικαστικός συμβιβασμός
Κολλημένες, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για τις ρυθμίσεις των κόκκινων δανείων, παραμένουν οι διαπραγματεύσεις κυβέρνησης και θεσμών αναφορικά με το θέμα του εξωδικαστικού συμβιβασμού.
ΒΑΛΤΩΣΑΝ ΟΙ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ - ΟΛΟΙ ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ - ΟΙ ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΙ - ΠΟΙΟΙ ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ
Οι διαπραγματεύσεις που ξεκίνησαν από το περασμένο καλοκαίρι ήταν αναμφισβήτητα σκληρές. Ωστόσο, όπως είχαν δηλώσει κυβερνητικά στελέχη τον περασμένο Δεκέμβριο, όταν οι θεσμοί είχαν έρθει στην Αθήνα, οι διαπραγματεύσεις αυτές είχαν σχεδόν ολοκληρωθεί και έμεναν κάποιες λεπτομέρειες που θα έκλειναν σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων προκειμένου εν συνεχεία να πάει στη Βουλή ο εξωδικαστικός συμβιβασμός και να γίνει νόμος του κράτους.
Σήμερα, Φεβρουάριος 2017, ο εξωδικαστικός συμβιβασμός παραμένει στον πάγο, με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει για τις τράπεζες, τις επιχειρήσεις και γενικότερα για την ελληνική οικονομία.
Οι εκπρόσωποι των τραπεζών όπως γράφουν Τα Νέα, ανησυχούν καθώς όλα τα σενάρια για τη μείωση των κόκκινων επιχειρηματικών δανείων - στόχος που έχει τεθεί από τον SSM - είχαν γίνει με δεδομένο ότι το θέμα θα είχε κλείσει από τον Δεκέμβριο και ότι πλέον θα ήταν νόμος του κράτους. Κάτι τέτοιο όμως δεν συμβαίνει. Αντίθετα, ακόμα και επιχειρήσεις που θέλουν να προχωρήσουν σε ρυθμίσεις κρατούν στάση αναμονής περιμένοντας τον νόμο και ελπίζοντας ότι θα είναι ευνοϊκός για αυτές, μιας και θα μπορούν να ρυθμίζουν σε πακέτο τις οφειλές τους προς τράπεζες, Εφορία, ασφαλιστικά ταμεία και λοιπούς πιστωτές.
Αγκάθι, ως φαίνεται, συνεχίζει να είναι το θέμα των οφειλών που θα μπορούν να κουρεύονται και συγκεκριμένα του ΦΠΑ και των παρακρατηθέντων φόρων καθώς και των ασφαλιστικών εισφορών που παρακρατούνται από εργαζομένους. Παράλληλα και το θέμα της ασυλίας των στελεχών τραπεζών και Δημοσίου που θα διαχειρίζονται τις διαγραφές παραμένει σε εκκρεμότητα και γίνεται προσπάθεια να ξεπεραστεί.
Στην κατεύθυνση αυτή η πρόταση που υπάρχει στο τραπέζι είναι να μη δίνεται γενική ασυλία, αλλά να υπάρχει ακαταδίωκτο υπό συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις. Μάλιστα, αρμόδιοι που θα επιλαμβάνονται των υποθέσεων που θα χρήζουν διερεύνησης θα είναι για μεν τους δημοσίους λειτουργούς ο γενικός επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης για δε τους υπαλλήλους των τραπεζών η Τράπεζα της Ελλάδος.
Επιπλέον, μια τρίτη εκκρεμότητα είναι το πότε το νομοσχέδιο αυτό θα τεθεί σε εφαρμογή, μιας και στο προσχέδιο της κυβέρνησης φαίνεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να ορίζεται ότι θα ξεκινήσει να παράγει αποτελέσματα δύο μήνες μετά την ψήφισή του στη Βουλή. Αρα, άγνωστο πότε.
Ηδη ο χρόνος μετρά ανάποδα για τις ελληνικές τράπεζες ακόμα και εάν ο εξωδικαστικός συμβιβασμός ψηφιστεί τις επόμενες ημέρες, θα χρειαστεί ένα μεγάλο διάστημα μέχρι να λειτουργήσει και να παραγάγει αποτελέσματα.
Πόσω μάλλον όταν έως το τέλος του 2017 τα μη εξυπηρετούμενα επιχειρηματικά ανοίγματα από τα 63,9 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο 2016 θα πρέπει να έχουν μειωθεί στα 59,8 δισ. ευρώ, ενώ τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια από τα 43,6 δισ. στα 36,9 δισ. ευρώ.
Ηδη βρισκόμαστε στο πρώτο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου και δεν υπάρχει ένδειξη ότι θα κατατεθεί το νομοσχέδιο. Απώτερος στόχος που έχει θέσει ο SSM στις τράπεζες είναι έως τα τέλη του 2019 τα μη εξυπηρετούμενα επιχειρηματικά ανοίγματα να έχουν πέσει στα 40,5 δισ. ευρώ και τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια στα 22,7 δισ. ευρώ, στόχος ιδιαίτερα δύσκολος να επιτευχθεί εάν υπάρξει περαιτέρω καθυστέρηση.
ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, στις βασικές διατάξεις του προσχεδίου του νομοσχεδίου που διαπραγματεύεται η κυβέρνηση προβλέπεται ότι θα ρυθμίζονται εξωδικαστικά οφειλές προς οποιονδήποτε πιστωτή, οι οποίες προέρχονται από την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας του οφειλέτη.
Από τις ρυθμίσεις αυτές φαίνεται να εξαιρούνται ελεύθεροι επαγγελματίες, όπως π.χ. γιατροί, δικηγόροι κ.ά., κάτι που έχει προκαλέσει και αντιδράσεις. Απαραίτητη προϋπόθεση για ένταξη στη ρύθμιση είναι η επιχείρηση να έχει κριθεί βιώσιμη. Θα υπάρχει διαχωρισμός των επιχειρήσεων σε μικρές και μεγάλες, για τις οποίες από ένα σημείο και μετά θα ακολουθούνται διαφορετικές διαδικασίες στις διαπραγματεύσεις μεταξύ των πιστωτών:
* Μεγάλες θα θεωρούνται όσες κατά την τελευταία χρήση πριν από την υποβολή της αίτησης είχαν κύκλο εργασιών υψηλότερο από 2,5 εκατ. ευρώ ή έχουν συνολικές υποχρεώσεις (ληξιπρόθεσμες ή μη) μεγαλύτερες από 2 εκατ. ευρώ.
* Μικρές θα θεωρούνται όσες στην τελευταία χρήση πριν από την υποβολή της αίτησης είχαν κύκλο εργασιών μέχρι 2,5 εκατ. ευρώ και συνολικές υποχρεώσεις (ληξιπρόθεσμες ή μη) έως 2 εκατ. ευρώ.
ΟΙ ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΙ ΤΗΣ ΡΥΘΜΙΣΗΣ
Κριτήριο για ένταξη στις ρυθμίσεις θα είναι έως τις 31 Δεκεμβρίου 2016 ο ενδιαφερόμενος να είχε οφειλές σε καθυστέρηση τουλάχιστον 90 ημερών ή οφειλή που ρυθμίστηκε μετά την 1η Ιουλίου 2016 ή είχε ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη φορολογική διοίκηση ή δεν είχε ασφαλιστική ενημερότητα λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών προς Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης ή είχαν σφραγιστεί επιταγές του λόγω μη επαρκούς υπολοίπου ή είχαν εκδοθεί διαταγές πληρωμής ή δικαστικές αποφάσεις λόγω ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων εις βάρος του.
Οι συνολικές οφειλές προς ρύθμιση θα πρέπει ξεπερνούν το ποσό των 20.000 ευρώ. Για να ξεκινήσει η διαδικασία υπαγωγής του οφειλέτη στον εξωδικαστικό μηχανισμό θα απαιτείται το ποσοστό απαρτίας των συμμετεχόντων πιστωτών να συγκεντρώνει τουλάχιστον το 50% του συνολικού χρέους, ενώ στη συνέχεια θα πρέπει να υπάρχει συμφωνία του οφειλέτη και πλειοψηφία των 3/5 των συμμετεχόντων.
Τις διαδικασίες του εξωδικαστικού συμβιβασμού θα εποπτεύει η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ). Μάλιστα ο νόμος θα έχει συγκεκριμένη ισχύ η οποία αναμένεται να είναι έως το 2018, ημερομηνία άλλωστε που θα τεθεί σε αναδιαπραγμάτευση και ο νόμος για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά.