Γιατί δεν πήραν το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης χιλιάδες δικαιούχοι
Ειδήσεις | Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης: «Αλαλούμ» έχει δημιουργηθεί τις τελευταίες ημέρες με την καταβολή του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ), καθώς χιλιάδες πολίτες, αν και δικαιούχοι, δεν το έλαβαν ποτέ, με αποτέλεσμα το υπουργείο Εργασίας να κατακλυστεί από παράπονα και διαμαρτυρίες.
Από την πλευρά του, το υπουργείο εξέδωσε διευκρινιστική ανακοίνωση, καλώντας τους δικαιούχους είτε να διορθώσουν τα λάθη στις αιτήσεις που είχαν κάνει, είτε να επικαιροποιήσουν τα στοιχεία τους.
Για παράδειγμα, μεγάλα λάθη εντοπίζονται ως προς την ακριβή δήλωση των στοιχείων της τράπεζας, όπου πιστώνεται το ποσό του ΚΕΑ. Ειδικότερα, διαπιστώθηκε πως πολλοί από τους δικαιούχους είτε είχαν δηλώσει λάθος IBAN, είτε λανθασμένο ΑΦΜ, ενώ δεν έλειψαν και οι περιπτώσεις, κατά τις οποίες δεν υπήρχε ο δικαιούχος του ΚΕΑ στον δηλωμένο τραπεζικό λογαριασμό.
Πρόβλημα, εξάλλου, δημιουργείται και με τη διασταύρωση των στοιχείων σε συνολικά 10.000 εγκεκριμένους δικαιούχους του ΚΕΑ. Από τη διασταύρωση των στοιχείων προέκυψε ότι λίγο πριν από την πληρωμή είχαν παραλείψει να υποβάλουν σημαντικά στοιχεία, όπως, για παράδειγμα, χρηματικά ποσά που είχαν εισπράξει το τελευταίο εξάμηνο και δεν τα είχαν δηλώσει. Άλλοι πάλι, υπέβαλαν διπλή αίτηση και ως μονοπρόσωπα νοικοκυριά και ως μέλη νοικοκυριού.
Αυτούσια η ανακοίνωση του Υπουργείου Εργασίας έχει ως εξής:
«1. Κάποιοι που έκαναν αίτηση το Μάρτιο 2017, θεωρούν ότι θα πληρώνονταν τον ίδιο μήνα. Επαναλαμβάνουμε οι εγκεκριμένες αιτήσεις κάθε μήνα πληρώνονται τον επόμενο, όπως προβλέπει ο νόμος. Και αυτό έχει να κάνει με τον απαραίτητο χρόνο για τον πλήρη έλεγχο των στοιχείων των δικαιούχων, την προετοιμασία και μεταφορά προς τις τράπεζες των αρχείων πληρωμών και τις διαδικασίες στις τράπεζες που τηρούνται οι λογαριασμοί και εκδίδονται οι κάρτες.
2. Οι δηλωμένοι τραπεζικοί λογαριασμοί παρουσίαζαν μια σειρά προβλημάτων:
-λάθος IBAN
-δεν υπήρχε ο δικαιούχος του ΚΕΑ στο δηλωμένο λογαριασμό
-δεν υπήρχε το σωστό ΑΦΜ του δικαιούχου στο δηλωμένο λογαριασμό.
Όσοι δικαιούχοι του ΚΕΑ επικοινώνησαν με τα help desk του υπουργείου και της ΗΔΙΚΑ ενημερώθηκαν σχετικά και έρχονται σε επαφή με τις τράπεζες που τηρούν το λογαριασμό τους για τη διόρθωση ή την επικαιροποίηση των στοιχείων τους.
3. 10.000 εγκεκριμένοι δικαιούχοι του ΚΕΑ που στην τελευταία διασταύρωση των στοιχείων τους, λίγο πριν την πληρωμή, βρέθηκαν να έχουν παραλείψει την υποβολή ουσιωδών στοιχείων λ.χ. χρήματα που εισέπραξαν το τελευταίο 6μηνο και δεν τα δήλωσαν είτε ότι υπέβαλλαν διπλή αίτηση και ως μονοπρόσωπα νοικοκυριά και ως μέλη νοικοκυριού.
Το γεγονός ότι εμπιστευόμαστε τον πολίτη στα όσα κατ’ αρχάς δηλώνει δεν σημαίνει ότι δεν κάνουμε τους ελέγχους όπως έχουμε υποχρέωση για να διασφαλίσουμε την ισοτιμία και τη καλή διαχείριση του δημοσίου χρήματος. Σε όσους κατ’ αρχάς εγκεκριμένους δικαιούχους «πάγωσε» η πληρωμή τους προκειμένου να ξαναδούν την αίτησή τους, εστάλησαν μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e mail) στις διευθύνσεις που οι ίδιοι υποχρεωτικά δήλωσαν προκειμένου να προχωρήσει η αίτησή τους.
Μια δεύτερη, μικρότερη, ομάδα ερωτημάτων αφορά στην αντίρρηση των δικαιούχων για το ύψος του ποσού που εισπράττουν.
4. Να γίνει σαφές ότι ουδείς πειράζει αυθαίρετα το ποσό της επιδοματικής ενίσχυσης, είτε μειώνοντας είτε αυξάνοντας. Για παράδειγμα: δεν αυξάνουμε το ποσό που αντιστοιχεί σε τέκνα όταν ενηλικιώνονται (από 50 σε 100 ευρώ). Πρέπει ο πολίτης να επικαιροποιήσει την αίτηση του κάνοντας νέα τροποποιητική αίτηση.
5. Το εγγυημένο ποσό του νοικοκυριού δεν είναι ίδιο με το Ποσό Εισοδηματικής Ενίσχυσης. Αυτό που θα πάρει ο πολίτης είναι το Ποσό Εισοδηματικής Ενίσχυσης. Και τα δυο αναγράφονται στο τέλος της εκτύπωσης της αίτησης. Μόνο αν έχει μηδέν εισόδημα, το εγγυημένο ποσό είναι ίδιο με το ποσό εισοδηματικής ενίσχυσης.
Θυμίζουμε ότι την ώρα της υποβολής της αίτησης, ενημερώνουμε τον πολίτη για το αν εγκρίνεται η αίτησή του και το ποσό της εισοδηματικής ενίσχυσης. Είναι το συμβόλαιο μας με τον πολίτη. Αυτό είναι το ποσό που δικαιούται και το γνωστοποιούμε.
Τέλος, υπάρχουν και ερωτήματα κυρίως από ενδιαφερόμενα ΜΜΕ που (καλώς!) επιθυμούν να ελέγχουν την ορθότητα του προγράμματος, την ευκολία στις διαδικασίες κ.λπ.
Για παράδειγμα γιατί νομοθετήσαμε την ελάχιστη υποχρέωση των δικαιούχων του ΚΕΑ ή των παιδιών τους να ολοκληρώσουν τη βασική εκπαίδευση. Μα ακριβώς διότι η βασική εκπαίδευση είναι υποχρεωτική στη χώρα και είναι η ελάχιστη υποχρέωση όλων. Δεν απορρίφθηκε κανένας από το ΚΕΑ λόγω μορφωτικού επιπέδου.
Σε τέτοια ερωτήματα απαντούμε αμέσως μόλις τεθούν, επιδιώκοντας τις καθαρές εξηγήσεις κυρίως για λόγους ενημέρωσης και εκπαίδευσης των πολιτών.
Για τις διασταυρώσεις των στοιχείων
Οι διασταυρώσεις που κάνουμε επεκτείνονται συνεχώς. Επειδή κάτι δεν το προσυμπληρώσαμε στην αίτηση του πολίτη, δεν σημαίνει ότι δεν έχουμε την πληροφορία ή ότι δεν θα τη βρούμε. Το ελάχιστο που απαιτούμε είναι ειλικρίνεια προκειμένου να επιτύχουμε μια άλλη σχέση του πολίτη με την πολιτεία: εκείνη του αμοιβαίου σεβασμού.
Οι διασταυρώσεις που κάνουμε είναι και απολογιστικές. Για παράδειγμα, θα ελέγξουμε αν οι φορολογικές δηλώσεις που θα κατατεθούν το 2018 για τα εισοδήματα του 2017 θα συνάδουν με αυτά που έχουν δηλώσει μέσω των αιτήσεων τους οι δικαιούχοι του ΚΕΑ μέσα στο 2017. Σκοπεύουμε να ελέγξουμε αυτά που δηλώθηκαν στις αιτήσεις της πρώτης φάσης (Ιούλιος - Δεκέμβριος 2016) σε σχέση με τις φορολογικές δηλώσεις που θα υποβληθούν τώρα για το 2016. Πρέπει να γίνει κοινή συνείδηση ότι οι έλεγχοι γίνονται για την προστασία του κοινού συμφέροντος και ιδιαίτερα των ευάλωτων.
Τέλος, υπάρχουν διασταυρώσεις που δεν μπορούν να γίνουν κατά την υποβολή της αίτησης.
Παράδειγμα: αν κάποιος συμμετέχει σε δύο αιτήσεις ταυτόχρονα. Οπότε γίνονται πριν από κάθε πληρωμή.
Τηρούμε τη δέσμευσή μας να τελειώνουμε με το πελατειακό κράτος -καταλήγει η ανακοίνωση του υπουργείου- και τις διαδικασίες συναλλαγής. Τα συστήματα και οι διαδικασίες του ΚΕΑ σχεδιάστηκαν για να λειτουργούν κατά της γραφειοκρατίας. Προτρέπουμε και τους πολίτες να μην επιτρέψουν σε κανέναν να τους πουλήσει εκδούλευση για το ΚΕΑ».