Η επέλαση των Κινέζων
Μισό αιώνα μετά το «Καλώς ήλθε το δολάριο» το νέο σενάριο γράφει «Κάλως όρισε το γουαν»... Στο πλαίσιο της διάσκεψης «One Belt – One Road» την περασμένη βδομάδα στο Πεκίνο υπογράφηκε από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα 3ετές μνημόνιο επενδυτικής συνεργασίας Ελλάδας – Κίνας.
Ξεπουλούν τα «ασημικά» της χώρας η Κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ για να κρατήσουν τις καρέκλες τους
Του Βαγγέλη Μπότσαρη
Οι Κινέζοι επιλεγούν στοχευμένες επενδυτικές κινήσεις σε μια βεντάλια επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που περιλαμβάνουν τομείς ενεργείας, ορυκτών, ναυπηγεία, δίκτυα, logistics και βεβαία τον τουρισμό. Η γεωγραφική θέση της Ελλάδας ως πύλη εισόδου στην δυτική και ανατολική Ευρώπη, η συμμετοχή της στον σκληρό πυρήνα της Ευρωπαϊκής Νομισματικής Ένωσης αλλά πρώτα από όλα τα υποτιμημένα assets λόγο της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης αποτελούν «μαγνήτη» για κινεζικούς επενδυτικούς κολοσσούς που μετά την Cosco θέλουν να πατήσουν και αυτοί πόδι.
Ήδη η State Grid απέκτησε το 24% του ΑΔΜΗΕ έναντι 320 εκ ευρώ αποκτώντας πρόσβαση σε περαιτέρω επιχειρηματική διείσδυση. Στο Πεκίνο έγινε γνωστή η σύμπραξη της China Shenhua Group – από τις ισχυρότερες εταιρείες εμπορίας άνθρακα και ενεργείας στην Κίνα και τζίρο 10 δις – με τον όμιλο Κοπελούζου προκείμενου να μπει στο παιχνίδι των λιγνιτών μονάδων στο Αμύνταιο που θα βγάλει στο σφυρί η ΔΕΗ.
Γύρω από την επικείμενη πώληση της Εθνικής Ασφαλιστικής ξεδιπλώνεται μια σκληρή αντιπαράθεση ανάμεσα σε κινεζικούς κολοσσούς και αμερικάνικα επενδυτικά σχήματα. Η «μάχη» ανάμεσα στην Κινεζική Fosun - και στην Calamos Investments (Ελληνοαμερικανικών συμφερόντων) και EXIN Partners μαίνεται ενώ στο θέμα παρενέβει με επιστολή του στην ελληνική κυβέρνηση και ο υπουργός Εμπορίου των ΗΠΑ Γουίλμπουρ Ρος ο οποίος ευθέως προμοτάρει τις 2 εταιρείες.
Ο τουρισμός έχει μπει και αυτός στο στόχαστρο των Κινέζων καθώς η Dalian Wanda ισχυρότατη εταιρεία στον χώρο ξεκίνησε διερευνητικές επαφές για την ανάπτυξη τουριστικών πάρκων και επενδύσεων (κινηματογραφικοί παραγωγοί και στελέχη στον χώρο του θεάματος ήδη έχουν επισκεφθεί νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου και σε επαφές με του κατατοπους Δήμους π.χ. Λευκάδα βρίσκονται σε προχωρημένες επαφές).
Παράλληλα με παρέμβαση της Cosco η Air China θα ξεκινήσει απευθείας πτήσεις που θα συνδέουν την Κίνα με την Ελλάδα ενώ η ίδια έκλεισε συμφωνία με τις κινέζικες Ανατολικές Αερογραμμές προκείμενου να έρχονται group Κινέζων τουριστών στην Ελλάδα οι οποίοι θα επιβιβάζονται σε κρουαζιερόπλοια τα οποία θα ξεκινούν κρουαζιέρες από τον Πειραιά στο Αιγαίο την Ανατολική Μεσόγειο και την Αδριατική. Ήδη η πρώτη οργανωμένη κρουαζιέρα πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της «Celestial Cruises» και στόχος είναι να προσεγγίσουν τα 50.000 άτομα ετησίως μέχρι το 2021.
Η Cosco επίσης προπαρασκευάζει το έδαφος για την ανάπτυξη μιας μεγάλης επισκευαστικής βάσης πλοίων στην Ανατολική Μεσόγειο και ήδη παρασκηνιακά ξεκίνησαν οι συζητήσεις για τα ναυπηγεία Ελευσίνας, Σκαραμαγκά αλλά και του Νεωρίου στη Σύρο.
Από τις πλέον γρήγορα εξελισσόμενες επενδυτικές προθέσεις είναι αυτή του Κινεζικού ομίλου Shenzhen Airport Group για το 30% των μετόχων του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ.