Αυτόφωρο και δίκες εξπρές για τους φοροφυγάδες
Ενεργοποιείται το αυτόφωρο για τους φοροφυγάδες...
Την ενεργοποίηση της αυτόφωρης διαδικασίας για τους μεγαλοφοροφυγάδες, την κατ’ απόλυτη προτεραιότητα εκδίκαση των σοβαρότερων πράξεων φοροδιαφυγής, τη σύσταση ειδικών Τμημάτων στα δικαστήρια όλης της χώρας για το χειρισμό των σχετικών υποθέσεων, αλλά και τον έλεγχο των ίδιων των δικαστών για την απόλυτη τήρηση των διαδικασιών αυτών, περιλαμβάνει εγκύκλιος της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου.
Με την εγκύκλιο που υπογράφει ο αντεισαγγελέας Α.Π. κ. Νίκος Παντελής ο οποίος εποπτεύει το έργο των οικονομικών εισαγγελέων δίνονται λεπτομερείς κατευθυντήριες γραμμές για την ταχεία εκδίκαση των υποθέσεων φοροδιαφυγής, κάτι άλλωστε που ζητείται μετ’ επιτάσεως και από την Τρόικα.
Χαρακτηριστική είναι η αναφορά του εισαγγελέα στο κείμενο της εγκυκλίου:
«Υπό την παρούσα χρονική συγκυρία και την χωρίς προηγούμενο οικονομική δυσπραγία της χώρας, επιβάλλεται εντατικοποίηση της προσπάθειας καταστολής του νοσηρού αυτού φαινομένου, ενόψει μάλιστα του ότι η προσπάθεια αυτή δεν αποτελεί συμμόρφωση σε απλή υπηρεσιακή υποχρέωση, αλλά αδήριτη ανάγκη που υπαγορεύεται από την διαμορφωθείσα κατάσταση».
Πάντως, ο κ. Παντελής με σαφείς αιχμές κατά των κυβερνώντων, επισημαίνει ότι: «Οι πολλές και συχνά αποσπασματικές νομοθετικές παρεμβάσεις, (είναι χαρακτηριστικό ότι τον τελευταίο μόλις χρόνο δημοσιεύθηκαν επί του θέματος οι νόμοι 3842/2010, 3888/2010 και 3943/2011), συνέτειναν στην δημιουργία ενός θολού και δυσερμήνευτου τοπίου, που δημιουργεί δυσκολίες εξοικείωσης, ακόμη και σε εκείνους που καλούνται να το εφαρμόσουν». Ωστόσο, «ο γενικός αφορισμός ότι ο Έλληνας δεν απέκτησε ποτέ φορολογική συνείδηση, γιατί η πολιτεία δεν τον έπεισε (ή μήπως ο ίδιος δεν ήθελε ποτέ να πεισθεί;) ότι τα φορολογικά έσοδα διατίθενται με διαφάνεια και καθαρότητα για την οργάνωση των δομών του κράτους και την εφαρμογή μιας δίκαιης κοινωνικής πολιτικής, έχει κάποια αξία, στο βαθμό που με αυτόν δεν επιχειρείται η ταύτιση της εξήγησης με την δικαιολογία».
Οι οδηγίες
Ειδικότερα, στην εγκύκλιο του κ. Παντελή προς τους Διευθύνοντες τις Εισαγγελίες Εφετών όλης της χώρας παρέχονται μεταξύ άλλων οι εξής οδηγίες:
* Σε ιδιαίτερα προκλητικές περιπτώσεις διακράτησης Φ.Π.Α κ.λ.π και μη καταβολής βεβαιωμένων στο δημόσιο χρεών (από οφειλέτες που προτιμούν να διατηρούν σε υψηλά επίπεδα τις τραπεζικές τους καταθέσεις, παρά να εκπληρώνουν τις προς το δημόσιο υποχρεώσεις τους, εμπαίζοντας τους συνεπείς φορολογούμενους), στα πλαίσια τόσο της γενικής όσο και της ειδικής πρόληψης, η εφαρμογή της αυτόφωρης διαδικασίας είναι και νόμιμη και επιβεβλημένη.
* Η εφαρμογή της διαδικασίας αυτής, δεν ενδείκνυται, όταν, ο υπαίτιος είναι οφειλέτης ποσών που μόλις υπερβαίνουν το ελάχιστο όριο πέραν του οποίου η πράξη καθίσταται αξιόποινη (5.000 ευρώ). Αντίθετα, η εφαρμογή της αυτόφωρης διαδικασίας είναι απολύτως επιβεβλημένη στις περιπτώσεις κατά τις οποίες το ύψος του διακρατηθέντος ποσού Φ.Π.Α , Φ.Κ.Ε, κ.λ.π, υπερβαίνει (σε ετήσια βάση) το ποσό των 75.000 ευρώ, πέραν του οποίου η πράξη καθίσταται κακούργημα, ή το ύψος του βεβαιωμένου χρέους που δεν έχει καταβληθεί, υπερβαίνει το ποσό των 150.000 ευρώ.
* Στις Εισαγγελίες Εφετών επιβάλλεται να οριστούν ιδιαίτερες δικάσιμοι του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων, στις οποίες θα προσδιορίζονται -κατά προτεραιότητα- υποθέσεις φορολογικών κακουργημάτων ( μαζί με τις υποθέσεις προσωρινά κρατούμενων κατηγορούμενων), ενώ στις Εισαγγελίες Εφετών Αθηνών, Πειραιώς και Θεσσαλονίκης, οι ιδιαίτερες αυτές δικάσιμοι , δεν μπορεί να είναι λιγότερες των τριών ανά μήνα. Το ίδιο επιβάλλεται να γίνει και στις Εισαγγελίες Πρωτοδικών της χώρας με τον ορισμό ειδικών δικασίμων στα Μονομελή και Τριμελή Πλημμελειοδικεία.
* Επί των εγκλημάτων έκδοσης ή αποδοχής πλαστών ή εικονικών φορολογικών στοιχείων κ.λ.π, προκειμένου το κλητήριο θέσπισμα (που συντάσσεται βάσει του σχεδίου κατηγορητηρίου) να είναι ορισμένο, πρέπει να εξατομικεύονται σ’ αυτό με σαφήνεια τα φερόμενα ως πλαστά, εικονικά ή νοθευμένα φορολογικά στοιχεία ως προς όλα τα χαρακτηριστικά τους, δηλαδή να προσδιορίζονται αυτά ως προς την χρονολογία έκδοσης, τα στοιχεία των συμβαλλόμενων (εκδότη και λήπτη), την συναλλαγή (είδος αγαθών, ποσότητα, μονάδα μέτρησης, την αξία και το είδος υπηρεσιών).
* Προκειμένου να υπάρχει διαρκώς σαφή εικόνα των εργασιών κάθε Εισαγγελίας στον τομέα της δίωξης της φοροδιαφυγής, θα πρέπει κάθε τρίμηνο, αρχής γενομένης από τον προσεχή Δεκέμβριο να υποβάλλονται στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου αναλυτικοί πίνακες οι οποίοι θα συμπεριλαμβάνουν: α) τα ονοματεπώνυμα των κατηγορουμένων, τις υποθέσεις (αριθμητικά) των φορολογικών κακουργημάτων, με ειδική αναφορά σε κάθε κατηγορία χωριστά, β) τις δικασίμους (εγγύτερη και απώτερη ) στις οποίες προσδιορίστηκαν, τον αριθμό των εκδοθεισών γι’ αυτές καταδικαστικών αποφάσεων, καθώς και τον αριθμό των αναβλητικών.