koinonikomerisma.gr: Χρήσιμος οδηγός για το κοινωνικό μέρισμα μέσα από 32 ερωτήσεις - απαντήσεις
Κοινωνικό μέρισμα: Σε εξέλιξη είναι η διαδικασία υποβολής αιτήσεων για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος στο διαδικτυακό τόπο www.koinonikomerisma.gr, ο οποίος άνοιξε την Κυριακή 26 Νοεμβρίου 2017 και θα παραμείνει ανοιχτός, μέχρι τα μεσάνυχτα της Τρίτης 12 Δεκεμβρίου 2017.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης ΑΕ (ΗΔΙΚΑ ΑΕ) δημοσίευσε έναν χρήσιμο οδηγό, με ερωτήσεις και απαντήσεις σχετικά με το κοινωνικό μέρισμα του 2017.
1. Πού μπορώ να υποβάλω αίτηση για το κοινωνικό μέρισμα;
Για να διαπιστώσετε, αν είστε δικαιούχος του κοινωνικού μερίσματος, πρέπει να μπείτε στο διαδικτυακό τόπο www.koinonikomerisma.gr, χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς κωδικούς πρόσβασης στη φορολογική βάση δεδομένων TAXISnet της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Εάν είστε δικαιούχος του μερίσματος και συνταξιούχος ή λαμβάνετε το επίδομα ανασφάλιστων υπερηλίκων του ΟΓΑ, δείτε την ερώτηση 9.
2. Ποια στοιχεία πρέπει να συμπληρώσω στην αίτηση;
Με την είσοδό σας στο σύστημα, θα σας ζητηθεί να επιβεβαιώσετε τον ΑΜΚΑ σας και να εισάγετε ένα e-mail και τον αριθμό ενός κινητού τηλεφώνου που θα χρησιμοποιηθούν για αποστολή τυχόν ειδοποιήσεων. Θα σας ζητηθεί, επίσης, να συναινέσετε στην επεξεργασία των στοιχείων που απαιτούνται, δηλαδή των στοιχείων που αφορούν εσάς, την/τον σύζυγό σας και τα προστατευόμενα τέκνα σας. Επίσης, θα πρέπει να δηλώσετε έγκυρο και ενεργό IBAN, στον οποίο πρέπει να είστε υποχρεωτικά είτε αποκλειστικός δικαιούχος είτε συνδικαιούχος.
Σε αντίθετη περίπτωση, δεν θα πραγματοποιηθεί πληρωμή, ακόμα και αν πληρείτε τα κριτήρια. Για το λόγο αυτό, προτείνουμε να χρησιμοποιήσετε τυχόν δηλωμένο ακατάσχετο λογαριασμό, το λογαριασμό μισθοδοσίας ή είσπραξης σύνταξης ή επιδομάτων (ανεργίας, ΚΕΑ, κτλ), ώστε να είστε σίγουροι ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα με την πίστωση των χρημάτων στο λογαριασμό σας. Τα οικονομικά/περιουσιακά στοιχεία θα εμφανίζονται προσυμπληρωμένα στην αίτηση και η αλλαγή τους δεν είναι δυνατή.
3. Ποια βήματα πρέπει να ακολουθήσω, εάν προκύψει ανάγκη για ενημέρωση στοιχείων που εμφανίζονται στην αίτηση;
Αν εμφανίζονται λανθασμένα στο σύστημα τα στοιχεία σας, θα πρέπει να απευθυνθείτε στους παρακάτω φορείς:
Στα ΚΕΠ, εάν το πρόβλημα αφορά στον ΑΜΚΑ (για περισσότερες λεπτομέρειες, δείτε την ερώτηση 5)
Στον ΕΦΚΑ, εάν το πρόβλημα αφορά στο χρόνο ασφάλισης
Στον ΟΑΕΔ, εάν το πρόβλημα αφορά στο χρόνο ανεργίας (για περισσότερες λεπτομέρειες, δείτε την ερώτηση 6)
Στη συνέχεια, πρέπει να ξαναμπείτε στο διαδικτυακό τόπο www.koinonikomerisma.gr και να επαναλάβετε τη διαδικασία. Η διαδικασία θα πρέπει πάντως να ολοκληρωθεί εντός της σχετικής προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.
4. Ποια διαδικασία πρέπει να ακολουθήσω σε περίπτωση που εμφανίζονται λάθος κάποια από τα προσωπικά μου στοιχεία;
Στην περίπτωση αυτή και εφόσον εμφανιστεί αντίστοιχο μήνυμα, πρέπει να πάτε σε ένα ΚΕΠ και να διορθώσετε το στοιχείο που είναι λάθος, χρησιμοποιώντας οποιοδήποτε επίσημο έγγραφο μπορεί να αποδείξει την αλλαγή που θέλετε να κάνετε.
5. Ποια διαδικασία πρέπει να ακολουθήσω σε περίπτωση που δεν πιστοποιείται ο συνδυασμός ΑΦΜ και ΑΜΚΑ;
Στην περίπτωση αυτή και εφόσον εμφανιστεί αντίστοιχο μήνυμα, πρέπει να πάτε σε ένα ΚΕΠ και να ζητήσετε να ενημερώσετε την εγγραφή του ΑΜΚΑ σας ως προς το πεδίο του ΑΦΜ. Θα χρειαστείτε ένα έγγραφο που να αποδεικνύει ότι είστε εσείς (ΑΔΤ, Διαβατήριο, κτλ) και ένα έγγραφο που να αναγράφει το ΑΦΜ μαζί με τα προσωπικά στοιχεία σας (πχ εκκαθαριστικό εφορίας).
Στη συνέχεια, πρέπει να ξαναμπείτε στο διαδικτυακό τόπο www.koinonikomerisma.gr και να επαναλάβετε τη διαδικασία. Η διαδικασία θα πρέπει πάντως να ολοκληρωθεί εντός της σχετικής προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.
6. Είμαι άνεργος για περισσότερους από 6 μήνες το 2017, αλλά δεν έχει αφαιρεθεί το ποσό που προβλέπει η ΚΥΑ από τα εισοδήματά μου. Τι συμβαίνει;
Μπορεί να μην έχετε συμπληρώσει 6 συνεχόμενους μήνες ανεργίας, όπως προβλέπει η Κοινή Υπουργική Απόφαση, περίπτωση κατά την οποία δεν δικαιούστε μείωση των εισοδημάτων σας. Εάν έχετε συμπληρώσει 6 συνεχόμενους μήνες ανεργίας, υπάρχει κάποιο λάθος στα στοιχεία του ΟΑΕΔ, οπότε θα πρέπει να απευθυνθείτε στον ΟΑΕΔ για τη διόρθωση των στοιχείων σας. Στη συνέχεια, πρέπει να ξαναμπείτε στο διαδικτυακό τόπο www.koinonikomerisma.gr και να επαναλάβετε τη διαδικασία. Η διαδικασία θα πρέπει πάντως να ολοκληρωθεί εντός της σχετικής προθεσμίας υποβολής αιτήσεων.
7. Ήμουν άνεργος για τουλάχιστον 6 συνεχόμενους μήνες το 2017, αλλά όχι πλέον. Δικαιούμαι την έκπτωση από τα εισοδήματα του 2016;
Ναι. Δεν είναι απαραίτητο να είστε ακόμα άνεργος, εφόσον έχετε συμπληρώσει 6 συνεχόμενους μήνες ανεργίας εντός του έτους.
8. Ήμουν ελεύθερος επαγγελματίας κατά το έτος 2016, φορολογούμαι, όμως, ως μισθωτός και έχω τουλάχιστον 6 συνεχόμενους μήνες ανεργίας το 2017. Δικαιούμαι την έκπτωση στα εισοδήματα του 2016;
Ναι, τη δικαιούστε. Από τη ρύθμιση εξαιρούνται μόνο οι ελεύθεροι επαγγελματίες που δεν φορολογούνται ως μισθωτοί.
9. Εάν είμαι άνω των 70 ετών και δεν έχω πρόσβαση σε υπολογιστή, είναι απαραίτητο να κάνω αίτηση;
Εάν είστε άνω των 70 και λαμβάνετε σύνταξη ή το επίδομα των ανασφάλιστων υπερηλίκων του ΟΓΑ, δεν είναι απαραίτητη η υποβολή αίτησης. Εφόσον πληρείτε τα κριτήρια για την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος, το κοινωνικό μέρισμα θα σας καταβληθεί αυτόματα στο λογαριασμό στον οποίο λαμβάνετε τη σύνταξη ή το επίδομα ανασφάλιστων υπερηλίκων.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Η αυτόματη καταβολή σε τραπεζικό λογαριασμό, σύμφωνα με τα παραπάνω, αφορά μόνο σε όσα νοικοκυριά αποτελούνται από ένα μόνο άτομο ή από ένα ζευγάρι και δεν ισχύει όταν υπάρχουν και άλλα μέλη στο νοικοκυριό.
10. Στο νοικοκυριό μας εισπράξαμε κατά το έτος 2016 εισοδηματική ενίσχυση από το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης. Συνυπολογίζεται το ποσό αυτό ως εισόδημα στην αίτηση του κοινωνικού μερίσματος;
Ναι, το ποσό αυτό συνυπολογίζεται ως εισόδημα.
11. Το επίδομα ανεργίας συνυπολογίζεται στο εισόδημα;
Ναι, το επίδομα ανεργίας θεωρείται εισόδημα.
12. Είμαι δικαιούχος άλλου επιδόματος (οικογενιακού, ανεργίας, ΚΕΑ, κλπ). Μπορεί να διακοπεί η καταβολή των άλλων επιδομάτων, εάν λάβω το κοινωνικό μέρισμα;
Όχι. Το κοινωνικό μέρισμα δεν θα προσμετρηθεί στο εισόδημά σας για την καταβολή οποιουδήποτε επιδόματος.
13. Εξαιρούνται τα αναπηρικά επιδόματα και οι αναπηρικές συντάξεις από τον υπολογισμό του εισοδήματος;
Τα αναπηρικά επιδόματα και οι αναπηρικές συντάξεις συμπεριλαμβάνονται στον υπολογισμό του εισοδήματος. Ωστόσο, οι υψηλότερες ανάγκες των ατόμων με αναπηρία λαμβάνονται υπόψη κατά τον υπολογισμό του ισοδύναμου εισοδήματος. Συνεπώς, μεταξύ νοικοκυριών με την ίδια ακριβώς σύνθεση, ευνοούνται αυτά που περιλαμβάνουν μέλη με προβλήματα αναπηρίας.
14. Πώς προκύπτει ο αριθμός των ανάπηρων μελών;
Όπως και όλα τα υπόλοιπα στοιχεία, θα προκύπτει από την τελευταία εκκαθαρισμένη δήλωση φορολογίας εισοδήματος.
15. Τι λαμβάνεται υπόψη κατά τον υπολογισμό του εισοδήματος για το κοινωνικό μέρισμα;
Λαμβάνεται υπόψη το σύνολο των εισοδημάτων είτε αυτά φορολογούνται κανονικά είτε απαλλάσσονται από το φόρο είτε φορολογούνται με ειδικό τρόπο, καθώς και το σύνολο των επιδομάτων και των κάθε μορφής χρηματικών μεταβιβάσεων όλων των μελών του νοικοκυριού. Ο υπολογισμός γίνεται, αφού έχουν αφαιρεθεί οι εισφορές κοινωνικής ασφάλισης και προ φόρων.
16. Τι δεν θεωρείται εισόδημα για τον υπολογισμό του κοινωνικού μερίσματος;
Η αποζημίωση απόλυσης, η διατροφή συζύγου και τέκνων για το νοικοκυριό που τη λαμβάνει, καθώς και οι περιπτώσεις που συμπληρώνονται στους κωδικούς 781-782 του εντύπου Ε1.
17. Τι συμβαίνει στην περίπτωση που πούλησα, μετά την 01/01/2017, ακίνητη περιουσία την οποία κατείχα το 2016;
Η αίτηση απεικονίζει όλα τα στοιχεία της τελευταίας εκκαθαρισμένης φορολογικής δήλωσης και, συνεπώς, την περιουσιακή κατάστασή σας κατά το έτος 2016. Η περιουσιακή κατάσταση δεν γίνεται να μεταβληθεί ακόμα και εάν έχει πραγματοποιηθεί πώληση περιουσίας, μετά την 1/1/2017.
18. Πώς θα υπολογιστεί το σύνολο των καταθέσεών μου;
Το ποσό των τόκων προκύπτει από την τελευταία εκκαθαρισμένη δήλωση φορολογίας εισοδήματος και δεν είναι δυνατό να αλλάξει. Βάσει του παραπάνω ποσού των τόκων, εκτιμάται το ύψος των καταθέσεων, χρησιμοποιώντας το μέσο καταθετικό επιτόκιο του έτους 2016, όπως έχει υπολογιστεί από την Τράπεζα της Ελλάδος.
19. Είμαι συνδικαιούχος σε τραπεζικό λογαριασμό. Πώς θα υπολογιστούν οι καταθέσεις μου;
Σε αυτή την περίπτωση, οι τόκοι που είναι προσυμπληρωμένοι στη φορολογική δήλωση, αφορούν το σύνολο του κατατεθειμένου ποσού, εκτός εάν σε συνεννόηση με τους λοιπούς συνδικαιούχους είχατε συμπληρώσει στη φορολογική δήλωση το ποσό που σας αναλογεί.
20. Τι σημαίνει η αναφορά σε όσους έχουν δαπάνες για οδηγούς, οικιακούς βοηθούς, δασκάλους και λοιπό προσωπικό;
Δεν δικαιούνται το κοινωνικό μέρισμα, όσοι δηλώνουν δαπάνες που καταβάλονται για οικιακούς βοηθούς, οδηγούς αυτοκινήτων, δασκάλους και λοιπό προσωπικό. Αυτό δεν ισχύει στην περίπτωση που ο φορολογούμενος απασχολεί έναν μόνο οικιακό βοηθό ή όταν ο φορολογούμενος ή πρόσωπο που συνοικεί με αυτόν και τον βαρύνει έχει αναπηρία 67% και πάνω ή είναι ηλικίας άνω των 65 ετών και απασχολεί έναν νοσοκόμο.
21. Οι αλλοδαποί που διαμένουν στην Ελλάδα, έχουν δικαίωμα υποβολής αίτησης για το κοινωνικό μέρισμα;
Ναι, αρκεί να πληρούν τα κριτήρια διαμονής.
22. Οι συνταξιούχοι που δεν έχουν ασφάλιση (π.χ. χήρες συνταξιούχων), δικαιούνται να υποβάλουν αίτηση;
Ναι, γιατί είναι δικαιούχοι σύνταξης.
23. Τι γίνεται στην περίπτωση που υπάρχουν φιλοξενούμενα μέλη στο νοικοκυριό;
Σε περίπτωση που το νοικοκυριό σας έχει και ενήλικα φιλοξενούμενα μέλη, για να δείτε, αν πληροίτε τα κριτήρια, απαιτείται η συγκατάθεση των φιλοξενούμενων ατόμων, μέσω των κωδικών τους στο Taxis-net, για την επεξεργασία των δεδομένων τους. Η θετική συγκατάθεση όλων των φιλοξενούμενων ενηλίκων εντός της προθεσμίας είναι απαραίτητη προϋπόθεση ολοκλήρωσης της αίτησης. Συνεπώς, πρέπει να επικοινωνήσετε άμεσα με τους φιλοξενούμενούς σας (στη φόρμα αναγράφονται τα στοιχεία των ατόμων, των οποίων η συναίνεση απαιτείται), ώστε να μπουν στο δικτυακό τόπο με τους δικούς τους κωδικούς και να συναινέσουν.
24. Μπορώ να αλλάξω τη σύνθεση του νοικοκυριού σε περίπτωση που είχα κάποιον φιλοξενούμενο, αλλά δεν τον φιλοξενώ πλέον;
Η αίτηση περιλαμβάνει τα στοιχεία που απεικονίζονται στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του οικονομικού έτους 2016. Εάν στην τελευταία δήλωση εμφανίζεται φιλοξενούμενο άτομο, ακόμα και αν αυτό έχει αποχωρήσει πλέον από το νοικοκυριό, δεν μπορεί να αφαιρεθεί από τη σύνθεση του νοικοκυριού. Η μοναδική εξαίρεση είναι αυτή που αναφέρεται στο επόμενο ερώτημα.
25. Τι μπορώ να κάνω στην περίπτωση που φαίνεται ως φιλοξενούμενός μου άτομο το οποίο μου είναι άγνωστο;
Αν διαπιστωθεί ότι άγνωστο σε εσάς άτομο απεικονίζεται ως φιλοξενούμενος, μπορεί να εξαιρεθεί, χρησιμοποιώντας την αντίστοιχη επιλογή που είναι διαθέσιμη δίπλα στο όνομά του. Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι αυτό συνιστά ουσιαστικά καταγγελία του προς την οικεία ΔΟΥ περί ψευδούς υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος του ατόμου που εμφανίζεται ως φιλοξενούμενος.
26. Ο αδερφός μου είναι φιλοξενούμενος από τους γονείς μας. Μπορεί να αιτηθεί για το κοινωνικό μέρισμα;
Οι φιλοξενούμενοι δεν μπορούν να αιτηθούν. Αυτό που μπορεί να γίνει, είναι να αιτηθεί για το κοινωνικό μέρισμα είτε ο πατέρας σας είτε η μητέρα σας και να τον συμπεριλάβουν στην αίτηση ως φιλοξενούμενο μέλος. Επίσης, στην αίτηση θα πρέπει να συμπεριληφθούν και όλα τα υπόλοιπα μέλη του νοικοκυριού, (αν υπάρχουν), που κατοικούν κάτω από την ίδια στέγη.
27. Τι γίνεται στην περίπτωση κατά την οποία κάποιος φαίνεται στην τελευταία φορολογική δήλωση φιλοξενούμενος, ενώ το τρέχον διάστημα μένει σε δικό του σπίτι ή σε δωρεάν παραχωρημένη κατοικία; Μπορεί να κάνει αίτηση μόνος του;
Οι φιλοξενούμενοι δεν μπορούν να αιτηθούν, εφόσον έχουν δηλώσει ότι φιλοξενούνται από άλλον φορολογούμενο στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος του έτους 2016, ακόμα και εάν τώρα δεν διαμένουν στο νοικοκυριό που είχαν δηλώσει.
28. Όσοι σπουδάζουν μπορούν να υποβάλουν αίτηση μόνοι τους ή θεωρούνται προστατευόμενα μέλη;
Όσοι σπουδάζουν, μέχρι την ηλικία των 25 ετών, θεωρούνται προστατευόμενα μέλη και συμπεριλαμβάνονται στη φορολογική δήλωση των γονέων τους, ανεξαρτήτως τόπου διαμονής. Συνεπώς, δεν μπορούν να υποβάλουν ξεχωριστή αίτηση.
29. Παντρεύτηκα το 2017, αλλά έμενα μόνος το 2016. Μπορώ να κάνω αίτηση μαζί με τον/την σύζυγο;
Δεν μπορεί να γίνει κοινή αίτηση για το κοινωνικό μέρισμα, αφού η αίτηση απεικονίζει την εικόνα του φορολογούμενου, σύμφωνα με την τελευταία εκκαθαρισμένη δήλωση φορολογίας εισοδήματος.
30. Μπορεί να μεταβληθεί η σύνθεση του νοικοκυριού;
Η μόνη δυνατή μεταβολή της σύνθεσης είναι η περίπτωση γέννησης τέκνου, μετά την 31/12/2016. Το τέκνο μπορεί να προστεθεί, εισάγοντας τον αριθμό ΑΜΚΑ. Καμία άλλη αλλαγή στη σύνθεση του νοικοκυριού δεν είναι δυνατή.
31. Πώς μπορεί ο αιτών να διαπιστώσει, εάν το νοικοκυριό του είναι επιλέξιμο για το κοινωνικό μέρισμα;
Εφόσον έχουν δοθεί όλες οι τυχόν απαιτούμενες συναινέσεις των ενήλικων μελών του νοικοκυριού σας, εμφανίζεται η πληροφορία του αν πληροίτε τα κριτήρια ή όχι. Εάν τα κριτήρια ικανοποιούνται, εμφανίζεται και το ποσό του κοινωνικού μερίσματος που αντιστοιχεί στο νοικοκυριό σας. Στην αντίθετη περίπτωση, εμφανίζονται αναλυτικά οι λόγοι μη εκπλήρωσης των κριτηρίων.
32. Για ποιον λόγο μπορεί να μην εμφανιστεί το αποτέλεσμα της αίτησης;
Αν δεν βλέπετε την πληροφορία για το αν πληροίτε τα κριτήρια ή όχι, κάποιο από τα μέλη του νοικοκυριού δεν έχει δώσει ακόμα την συναίνεσή του.
Δείτε ΕΔΩ όλες τις ειδήσεις για το κοινωνικό μέρισμα
Υπενθυμίζεται ότι, για την υποβολή των αιτήσεων, πρέπει να ακολουθηθούν τα εξής έξι βήματα:
Βήμα 1. Με την είσοδό σας στο σύστημα, θα σας ζητηθεί να επιβεβαιώσετε τον ΑΜΚΑ σας και να συναινέσετε στην επεξεργασία των στοιχείων που απαιτούνται (τα δικά σας, του/της συζύγου και των προστατευόμενων τέκνων σας).
Βήμα 2. Μετά την συναίνεσή σας, εμφανίζεται φόρμα που αναφέρει κάποια προσωπικά στοιχεία σας (το ονοματεπώνυμο, ημερομηνία γέννησης, φύλο, κτλ), οικονομικά στοιχεία (φορολογητέο και αφορολόγητο ετήσιο εισόδημα), περιουσιακά στοιχεία (αξία ακίνητης περιουσίας, τόκους καταθέσεων) και μία λίστα με τα μέλη του νοικοκυριού σας.
Βήμα 3. Απαραίτητη είναι η συμπλήρωση αριθμού λογαριασμού (IBAN) στον οποίο είστε δικαιούχος ή συνδικαιούχος. Εισαγωγή ενός e-mail και του αριθμού ενός κινητού τηλεφώνου που θα χρησιμοποιηθούν για αποστολή τυχόν ειδοποιήσεων.
Βήμα 4. Σε περίπτωση που το νοικοκυριό σας έχει και ενήλικα φιλοξενούμενα μέλη, για να δείτε, αν πληροίτε τα κριτήρια, απαιτείται η συγκατάθεση των φιλοξενούμενων ατόμων, μέσω των κωδικών τους Taxisnet, για την προσπέλαση των στοιχείων τους από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Αν για κάποιο άτομο απαιτείται συναίνεση, αναφέρεται ευκρινώς.
Βήμα 5. Εφόσον έχουν δοθεί όλες οι τυχόν απαιτούμενες συναινέσεις των ενήλικων μελών του νοικοκυριού σας, εμφανίζεται η πληροφορία αναφορικά με το εάν πληροίτε τα κριτήρια ή όχι.
Βήμα 6. Για να καταστείτε δικαιούχος, πρέπει να πατήσετε το κουμπί [Έγκριση-Συναίνεση]. Εάν πληροίτε τα κριτήρια του κοινωνικού μερίσματος 2017, εμφανίζεται και το ποσό του κοινωνικού μερίσματος που αντιστοιχεί στο νοικοκυριό σας. Στην αντίθετη περίπτωση, εμφανίζονται οι λόγοι αναλυτικά.
Έχετε απορίες για το κοινωνικό μέρισμα; Στείλτε email ΕΔΩ
Σημειώνεται πως για όσους επιθυμούν διευκρινίσεις αναφορικά με την απόδση του κοινωνικού μερίσματος, το e-mail επικοινωνίας είναι το info@koinonikomerisma.gr, όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα για το κοινωνικό μέρισμα www.koinonikomerisma.gr.
Οι ερωτήσεις θα ομαδοποιούνται και οι απαντήσεις θα προστίθενται στη σελίδα των Συχνών Ερωτήσεων.
Δεν έχω κωδικούς πρόσβασης στο TAXISnet - Τι πρέπει να κάνω;
Η διαδικασία εγγραφής ολοκληρώνεται σε 3 βήματα:
Α. Αίτηση εγγραφής ηλεκτρονικά
Β. Αυτοπρόσωπη παρουσία στη Δ.Ο.Υ. για έγκριση της αίτησης
Γ. Ενεργοποίηση λογαριασμού ηλεκτρονικά
1. Αίτηση εγγραφής ηλεκτρονικά
Περιγραφή Βήματος: Συμπληρώνετε ηλεκτρονικά την αίτηση εγγραφής, δηλώνοντας το όνομα (username) και τον κωδικό (password) που επιθυμείτε να έχετε ως χρήστης του συστήματος. Με την επιτυχή ολοκλήρωση των ελέγχων του συστήματος καταχωρείται η αίτηση λαμβάνετε σημείωμα στο οποίο αναγράφονται ο Α.Φ.Μ., η ημερομηνία και η ώρα υποβολής της αίτησης καθώς επίσης και η προθεσμία μέσα στην οποία πρέπει να μεταβείτε στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. για να παραλάβετε τον κλειδάριθμο και να ολοκληρώσετε το δεύτερο βήμα.
Αναλυτικά: Πηγαίνετε στην ιστοσελίδα https://www1.gsis.gr/registration/chooseRegistrationType.htm όπου βρίσκονται οι υπηρεσίες πιστοποίησης της εφαρμογής TAXISnet και επιλέξτε «Αρχική Εγγραφή». Εναλλακτικά μπορείτε να πάτε στην ιστοσελίδα www.gsis.gr και να επιλέξετε «Υπηρεσίες προς την Δημόσια Διοίκηση» και στην συνέχεια «Εγγραφή Νέου Χρήστη» και «Αρχική Εγγραφή» .
Επιλέξτε «Φυσικό Πρόσωπο».
Συμπληρώστε τα απαιτούμενα στοιχεία και επιλέξτε «Υποβολή»:
Τα απαιτούμενα στοιχεία που πρέπει να συμπληρωθούν στη φόρμα εγγραφής είναι:
Username
Κωδικός
Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ)
Επώνυμο
Όνομα
Όνομα Πατρός
Ηλεκτρονική διεύθυνση (e-mail)
Αριθμός τηλεφώνου
Αριθμός κινητού τηλεφώνου (προαιρετικά)
Φαξ (προαιρετικά)
Πληροφορίες για τα πεδία: Συμπληρώστε υποχρεωτικά τα πεδία που σημειώνονται με αστερίσκο (*).
o Username: Πρέπει να αποτελείται από 3-20 λατινικούς χαρακτήρες ή νούμερα. Πατώντας το πεδίο συμπληρώνεται αυτόματα με μια προτεινόμενη τιμή.
o Κωδικός (password): Πρέπει να αποτελείται από τουλάχιστον 5 χαρακτήρες και να περιέχει και νούμερα. Συμπληρώστε την ίδια τιμή και στο πεδίο Επιβεβαίωση κωδικού. Θα πρέπει να θυμάστε τα δύο αυτά στοιχεία γιατί θα τα χρησιμοποιήσετε στο Βήμα 3
o Τα πεδία Αρ. τηλεφώνου, Αρ. κινητού τηλεφώνου και Fax δέχονται από 10- ψήφιους έως 20-ψήφιους αριθμούς (χωρίς κενά και παύλες). Επιπλέον, για διεθνείς αριθμούς γίνεται δεκτό το σύμβολο + στην αρχή του αριθμού το οποίο μετατρέπεται σε 00. Δηλώστε το κινητό σας τηλέφωνο αν επιθυμείτε να λαμβάνετε ενημερωτικά μηνύματα
o Στο πεδίο Γράμματα εικόνας συμπληρώστε τα γράμματα που διακρίνετε στην εικόνα. Εάν τα γράμματα δεν είναι ευδιάκριτα πατήστε το για να δοκιμάσετε μια άλλη εικόνα.
o Υποβολή: Πατώντας "Υποβολή", οι τιμές που συμπληρώσατε στα πεδία θα ελεγχθούν ως προς την εγκυρότητά τους. Σε περίπτωση λανθασμένης εισαγωγής, θα εμφανιστεί κατάλληλο μήνυμα λάθους δίπλα στο αντίστοιχο πεδίο. Σε περίπτωση επιτυχημένης εισαγωγής η αίτηση εγγραφής σας θα καταχωρηθεί.
o Επιστροφή: Πατώντας "Επιστροφή", θα μεταβείτε στο βήμα 1 της διαδικασίας εγγραφής. Μετά την υποβολή: Εμφανίζεται στην οθόνη ενημερωτικό μήνυμα για την επιτυχή ολοκλήρωση της αίτησης.
Στο μήνυμα, που μπορείτε αν θέλετε να το εκτυπώσετε επιλέγοντας «Εκτύπωση», αναφέρεται ότι για να ολοκληρώσετε την διαδικασία θα πρέπει να πάτε σε οποιαδήποτε Δ.Ο.Υ. εντός 3 μηνών από την ημερομηνία που υποβάλλατε την ηλεκτρονική αίτηση.
Επίσης, σας ενημερώνει ότι σε περίπτωση που έχουν μεταβληθεί τα προσωπικά σας στοιχεία (π.χ. αστυνομική ταυτότητα) και δεν έχετε ενημερώσει την Δ.Ο.Υ., θα πρέπει να πάτε στην Δ.Ο.Υ. όπου ανήκετε.
2. Αυτοπρόσωπη παρουσία στη Δ.Ο.Υ. για έγκριση της αίτησης
Περιγραφή Βήματος: Μεταβαίνετε στο τμήμα Μητρώου οποιασδήποτε Δ.Ο.Υ. και ζητάτε να λάβετε τον κλειδάριθμο. Απαιτείται η αυτοπρόσωπη παρουσία σας στη Δ.Ο.Υ. Το μόνο στοιχείο που απαιτείται είναι ο Α.Φ.Μ. και το έγγραφο ταυτοποίησης (αστυνομική ταυτότητα, διαβατήριο, ταυτότητες των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας, κέντρο αλλοδαπών, ταυτότητα Ευρωπαϊκής Ένωσης, ταυτότητα Ομογενούς, Ειδικά Δελτία Πολιτικών Προσφύγων κ.λπ.) το οποίο πρέπει να είναι καταχωρημένο στο ΜΗΤΡΩΟ TAXIS. Αν τα προσωπικά σας στοιχεία έχουν μεταβληθεί, όπως για παράδειγμα η αστυνομική ταυτότητα, τότε θα πρέπει να μεταβείτε στην Δ.Ο.Υ. όπου ανήκετε. Για την περίπτωση που ένα Φυσικό Πρόσωπο αδυνατεί να προσέλθει στη Δ.Ο.Υ. για να παραλάβει τον κλειδάριθμο και να ολοκληρώσει τη διαδικασία πιστοποίησης, θα προσκομίζεται Ειδικό Πληρεξούσιο για τη συγκεκριμένη διαδικασία πιστοποίησης χρονικής διάρκειας τεσσάρων μηνών.
Ενέργειες Δ.Ο.Υ.: Ο υπάλληλος της Δ.Ο.Υ. ανακτά από το σύστημα την αίτηση του φορολογούμενου και τα στοιχεία που υπάρχουν καταχωρημένα στο ΜΗΤΡΩΟ TAXIS. Το σύστημα επαναλαμβάνει τους ελέγχους που εκτελούνται κατά την υποβολή της αίτησης εγγραφής. Αν κάποιος έλεγχος αποτύχει, η αίτηση απορρίπτεται υποχρεωτικά. Με την έγκριση της αίτησης εκτυπώνονται δύο βεβαιώσεις. Η Βεβαίωση για εσάς υπογράφεται από τον υπάλληλο της Δ.Ο.Υ. έγκρισης αίτησης εγγραφής και περιέχει έναν επιπλέον κωδικό (κλειδάριθμο), ο οποίος είναι απαραίτητος για την ενεργοποίηση του λογαριασμού σας. Η Βεβαίωση για τη Δ.Ο.Υ. έγκρισης αίτησης εγγραφής υπογράφεται από εσάς και τηρείται σε ειδικό φάκελο στο αρχείο της Δ.Ο.Υ. , ώστε σε περίπτωση που αμφισβητηθεί η υπογραφή του παραλήπτη να υπάρχει το πρωτότυπο έγγραφο. Στη Βεβαίωση για τη Δ.Ο.Υ. πιστοποίησης δεν αναγράφεται ο κλειδάριθμος.
Παράλληλα στην ηλεκτρονική διεύθυνση που δηλώσατε στο 1ο βήμα, σας έρχεται ενημερωτικό μήνυμα (e-mail) για την έκκριση της αίτησης σας.
3. Ενεργοποίηση του λογαριασμού ηλεκτρονικά
Περιγραφή Βήματος: Με τη χρήση του κλειδαρίθμου ενεργοποιείτε ηλεκτρονικά το λογαριασμό σας. Στο βήμα αυτό σας ζητείται να αλλάξετε τον αρχικό κωδικό πρόσβασης (password).
Η ενεργοποίηση του λογαριασμού απαιτεί τη γνώση 3 κωδικών: το όνομα χρήστη (username), τον κωδικό πρόσβασης (password) και τον κλειδάριθμο, ο οποίος παραλαμβάνεται μόνο από εσάς.
Αναλυτικά: Πηγαίνετε στην ιστοσελίδα https://www1.gsis.gr/registration/chooseRegistrationType.htm όπου βρίσκονται οι υπηρεσίες πιστοποίησης της εφαρμογής TAXISnet και επιλέξτε «Ενεργοποίηση Λογαριασμού». Εναλλακτικά μπορείτε να πάτε στην ιστοσελίδα www.gsis.gr και να επιλέξετε «Υπηρεσίες προς την Δημόσια Διοίκηση» και στην συνέχεια «Ενεργοποίηση Λογαριασμού» και ξανά «Ενεργοποίηση Λογαριασμού».
Συμπληρώστε τα απαιτούμενα στοιχεία και επιλέξτε «Επόμενο».
Πληροφορίες για τα πεδία: Συμπληρώστε υποχρεωτικά τα πεδία που σημειώνονται με αστερίσκο (*).
Username / Κωδικός: Συμπληρώστε το username και τον κωδικό (password) που επιλέξατε κατά την υποβολή της αίτησης εγγραφής στο TAXISnet.
Κλειδάριθμος: Ο αριθμός που σας δόθηκε κατά την πιστοποίησή σας στη ΔΟΥ. Συμπληρώστε τον με ακρίβεια, συμπεριλαμβάνοντας τις παύλες. Στο πεδίο Γράμματα εικόνας συμπληρώστε τα γράμματα που διακρίνετε στην εικόνα.
Εάν τα γράμματα δεν είναι ευδιάκριτα πατήστε το για να δοκιμάσετε μια άλλη εικόνα.
Επόμενο: Πατώντας "Επόμενο", μεταφέρεστε στην οθόνη αλλαγής του κωδικού πρόσβασης.
Επιστροφή: Πατώντας "Επιστροφή", θα μεταβείτε στην αρχική σελίδα της υπηρεσίας πιστοποίησης.
Στην συνέχεια θα πρέπει να αλλάξετε τον κωδικό πρόσβασης και να επιλέξετε ενεργοποίηση.
Ο κωδικός αυτός θα αντικαταστήσει τον προηγούμενο κωδικό σας και θα είναι αυτός με τον οποίον θα συνδέεστε στο σύστημα.
Πληροφορίες για τα πεδία: Συμπληρώστε υποχρεωτικά τα πεδία που σημειώνονται με αστερίσκο (*).
o Κωδικός (password): Πρέπει να αποτελείται από τουλάχιστον 5 χαρακτήρες και να περιέχει και νούμερα. Συμπληρώστε την ίδια τιμή και στο πεδίο Επιβεβαίωση κωδικού. Επιλέγοντας «Ενεργοποίηση» η επόμενη οθόνη σας ενημερώνει για την επιτυχή ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Παράλληλα στην ηλεκτρονική διεύθυνση που δηλώσατε, σας έρχεται ενημερωτικό μήνυμα (e-mail) για την ενεργοποίηση του λογαριασμού σας.
Με το username που δηλώσατε στο Βήμα 1 (Εικόνα 3) και τον νέο κωδικό που δηλώσατε στο Βήμα 3 (Εικόνα 9) μπορείτε πλέον να χρησιμοποιείται τις υπηρεσίες της εφαρμογής TAXISnet.
Φυλάξτε ασφαλή τον κλειδάριθμο που θα σας χρειαστεί σε περίπτωση που ξεχάσετε τον κωδικό σας.