Τρίτη αξιολόγηση: Στο δρόμο της τεχνικής συμφωνίας κυβέρνηση και Θεσμοί
ΟΛΑ ΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟ EUROGROUP ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ (04/12) – ΟΙ ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΤΑ «ΑΓΚΑΘΙΑ»
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δύο πλευρές εμφανίζονται αισιόδοξες για την έκβαση των συζητήσεων, ενώ υψηλόβαθμο στέλεχος της ΕΕ εμφανίστηκε ικανοποιημένο επισημαίνοντας ότι «μέχρι στιγμής εξελίσσεται εντυπωσιακά ομαλά η τρίτη αξιολόγηση».
Στο θετικό αυτό κλίμα συνετέλεσε, όπως ήταν λογικό και η συμφωνία που επιτεύχθηκε αργά το βράδυ της Παρασκευής (01/12/2017) μεταξύ του υπουργού Περιβάλλοντος, Γιώργου Σταθάκη, και των Θεσμών για τα ενεργειακά και ειδικότερα για το θέμα της πώλησης των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ. (Διαβάστε περισσότερα ΕΔΩ)
Χαμόγελα και αισιοδοξία για την εν γένει πορεία του ελληνικού ζητήματος έκρυβε και η συνάντηση του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, με τον Γάλλο Επίτροπο Οικονομικών Υποθέσεων της Κομισιόν, Πιερ Μοσκοβισί, στη Λισαβόνα. Αμφότεροι φάνηκαν να συμφωνούν ότι η Ελλάδα θα πρέπει να βγει έως τον Αύγουστο του 2018 από τα Μνημόνια, αλλά με προστασία της κοινωνίας και ανάπτυξη. (Δείτε περισσότερα ΕΔΩ)
Το Σάββατο (02/12/2017) ο τελικός γύρος της διαπραγμάτευσης ξεκίνησε στις 12:00 το μεσημέρι, με «κυρίως πιάτο» τα δημοσιονομικά, ενώ μία ώρα αργότερα είχε προγραμματιστεί αναλυτική συζήτηση επί των φορολογικών, ενώ στις 14:30 επρόκειτο να γίνουν συζητήσεις επί των χρηματοπιστωτικών.
Από την έκβαση των παραπάνω συζητήσεων εξαρτάται η απόφαση που θα λάβει το Eurogroup, το οποίο συνεδριάζει τη Δευτέρα (04/12/2017) στις Βρυξέλλες. Με απλά λόγια, η «Ευρωομάδα» είναι εκείνη που θα δώσει ή όχι το τελικό «ok» για το κλείσιμο της συμφωνίας σε τεχνικό επίπεδο, λαμβάνοντας υπ’ όψη τις εισηγήσεις των κλιμακίων των Θεσμών.
Ωστόσο, η συζήτηση δεν σταματά εκεί: Η ελληνική κυβέρνηση έχει, ουσιαστικά, διορία, κάτι περισσότερο από ενάμιση μήνα, για να υλοποιήσει έναν ορυμαγδό από προαπαιτούμενα, τα οποία απορρέουν από τις συμφωνίες της με τους δανειστές. Και τούτο, για να μπορέσει, τελικώς, να κλείσει στις 22 Ιανουαρίου 2018 οριστικά η τρίτη αξιολόγηση.
«Αγκάθια» και παγίδες
α. Προσλήψεις στο Δημόσιο
Ακόμη ένα σημαντικό σημείο διαφωνίας ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους Θεσμούς έχει να κάνει με τις προσλήψεις μόνιμου προσωπικού στο δημόσιο τομέα.
Σύμφωνα με πληροφορίες από το Capital.gr, τα ανώτατα κλιµάκια των δανειστών ζητούν από την κυβέρνηση να συνεχίσει να ισχύει έως και το 2021 ο κανόνας της µίας πρόσληψης µόνιµου υπαλλήλου για κάθε πέντε αποχωρήσεις, ο οποίος ίσχυε έως πέρσι.
Όπως αναφέρει η ίδια πηγή, ασκούνται παράλληλα, πιέσεις για το πλήθος των µόνιµων υπαλλήλων του Δηµοσίου, το οποίο εκτιμούν πως έχει αυξητική τάση κατά τον τελευταίο χρόνο, ενώ η µέχρι πρότινος µείωσή του έχει αντισταθµιστεί από την αύξηση των συµβασιούχων, όπως έχει ήδη επισηµάνει το Διεθνές Νοµισµατικό Ταµείο σε θερινή έκθεσή του για την Ελλάδα.
Υπενθυµίζεται πως το Μνηµόνιο απαγορεύει να αυξηθούν οι κρατικά επιχορηγούµενοι συµβασιούχοι του Δηµοσίου φέτος, αλλά και το 2018, πάνω από το επίπεδο του 2016.
β. Προστασία πρώτης κατοικίας
Εξάλλου, την αναδιαπραγμάτευση των ορίων προστασίας της πρώτης κατοικίας στο πλαίσιο του νόμου Κατσέλη αλλά και των πωλήσεων μη εξυπηρετούμενων (κόκκινων) δανείων σε ξένα funds ζητούν οι δανειστές, ώστε να μπει ένας φραγμός στη δράση των λεγόμενων στρατηγικών κακοπληρωτών.
Σκοπός των Θεσμών είναι να εκτελεστεί κατά γράμμα η εντολή της ΕΚΤ και να αποφευχθεί ο κίνδυνος μιας νέας ανακεφαλαιοποίησης από πλευράς ελληνικών τραπεζών. Στο πλαίσιο αυτό, βάζουν στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης την αυστηρότερη αντιμετώπιση των οφειλετών του νόμου Κατσέλη και τα όρια της προστασίας της πρώτης κατοικίας.
Διαβάστε εδώ περισσότερες ειδήσεις για τη διαπραγμάτευση