Θερινές εκπτώσεις 2018: Σήμερα (9/7) η πρεμιέρα των εκπτώσεων - Δείτε όλες τις πληροφορίες
Θερινές εκπτώσεις 2018 - Όλες οι ειδήσεις: Ξεκινούν σήμερα Δευτέρα (9/7) οι φετινές θερινές (καλοκαιρινές) εκπτώσεις. Οι εκπτώσεις θα διαρκέσουν μέχρι και την Παρασκευή, 31 Αυγούστου.
Σε διευκρινίσεις και οδηγίες για την έναρξη των θερινών εκπτώσεων, τη Δευτέρα 9 Ιουλίου, και για τη λειτουργία των καταστημάτων την Κυριακή 15 Ιουλίου προχώρησε η ΕΣΕΕ (Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας), με επιστολή προς τις εμπορικές ομοσπονδίες και όλους τους εμπορικούς συλλόγους της χώρας.
Η ΕΣΕΕ έθεσε, επίσης, στη διάθεση των εμπορικών συλλόγων και των ομοσπονδιών 50.000 οικολογικές τσάντες, προκειμένου να διανεμηθούν σε επιχειρήσεις και κατ' επέκταση στους καταναλωτές την περίοδο των εκπτώσεων.
Η συγκεκριμένη κίνηση εντάσσεται στο πλαίσιο σχετικής πρωτοβουλίας της ΕΣΕΕ για τη μείωση της χρήσης της πλαστικής σακούλας και του περιβαλλοντικού αποτυπώματος που αυτή αφήνει.
Συγκεκριμένα, η Συνομοσπονδία επισημαίνει:
«Οι εκπτώσεις θα διαρκέσουν από τη Δευτέρα, 9 Ιουλίου έως και την Παρασκευή, 31 Αυγούστου. Κατά τη διενέργεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.
Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία, ενώ στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση, θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής. Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.
Η αναγραφή παλιάς και νέας τιμής είναι επιβεβλημένες, ενώ συμπληρωματικά μόνο δίνεται η δυνατότητα αναγραφής ποσοστού έκπτωσης. Κατά τους ελέγχους που πραγματοποίησε η Γενική Γραμματεία Εμπορίου στις χειμερινές εκπτώσεις διαπιστώθηκε ότι πολλοί επιχειρηματίες, στην προσπάθειά τους να αποφύγουν τον σχετικό φόρτο εργασίας, δεν αναγράφουν στα υπό έκπτωση προϊόντα διπλές τιμές, αλλά καταφεύγουν στη χρήση γενικευμένου ποσοστού μείωσης. Αυτή η πρακτική, όσο και αν γίνεται καλοπροαίρετα, παραβιάζει τον νόμο και επισύρει αυστηρές κυρώσεις. Μέχρι στιγμής, οι ελεγκτικές αρχές, αντιλαμβανόμενες ότι δεν υπάρχει δόλος εξαπάτησης του καταναλωτή, έχουν προχωρήσει σε απλές συστάσεις, ωστόσο αυτό δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι θα ισχύει για πάντα. Επιβάλλεται, λοιπόν, προσοχή από τους καταστηματάρχες που θα συμμετάσχουν στις εκπτώσεις, ώστε να αναγράφουν πρώτα απ' όλα την παλιά και νέα τιμή των προϊόντων και κατόπιν, εάν το επιθυμούν, ποσοστό έκπτωσης.
Σύμφωνα με το άρθρο 21 ν. 4177/2013, σε όσους παραβαίνουν τις διατάξεις περί εκπτώσεων επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 0,5% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 5.000 ευρώ. Σε περίπτωση που επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο για την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε ετών, το πρόστιμο αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Στην επιβαρυντική περίπτωση που οι εκπτώσεις είναι ανακριβείς ή παραπλανητικές ως προς το ποσοστό τους ή ως προς την ακρίβεια των αναγραφόμενων τιμών ή ως προς την ποσότητα των προσφερόμενων με έκπτωση προϊόντων ή ενέχουν οποιασδήποτε μορφής απόκρυψη ή παραπλάνηση του καταναλωτή, επιβάλλεται πρόστιμο ποσού ίσου με το 1% του ετήσιου κύκλου εργασιών και πάντως όχι κατώτερο από 10.000 ευρώ. Εφόσον το σχετικό πρόστιμο επιβληθεί για δεύτερη φορά πρόστιμο ως προς την ίδια παράβαση μέσα σε διάστημα πέντε ετών, τότε αυτομάτως αυξάνεται στο 3% του ετήσιου κύκλου εργασιών της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Σύμφωνα με τον ν. 4177/2013, τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν την Κυριακή 15 Ιουλίου 2018. Το πλαίσιο ωραρίου για τη συγκεκριμένη Κυριακή καθορίζεται από τις 11:00 έως τις 20:00.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης, δήλωσε σχετικά: «... Οι φετινές θερινές εκπτώσεις ελπίζουμε να αφήσουν θετικό πρόσημο σε αγοραστική κίνηση και τζίρο στην αγορά. Το κλίμα στον εμπορικό κόσμο είναι ανάμικτο με ελπίδες για αύξηση του τζίρου αλλά και έντονο προβληματισμό, καθώς οι θερινές εκπτώσεις πραγματοποιούνται σε περιβάλλον αυξημένων φορολογικών υποχρεώσεων όλων των καταναλωτών, με αποτέλεσμα οι αγορές να μπαίνουν σε "δεύτερη μοίρα". Οι έμποροι σε μεγάλο βαθμό εναποθέτουμε τις ελπίδες μας στην τουριστική κίνηση και την "εισαγόμενη κατανάλωση" που αυτήν την περίοδο εντείνεται, ωστόσο, όπως γνωρίζουμε, αυτή η βοήθεια υφίσταται, αλλά όχι για όλες τις πόλεις της χώρας και όχι για όλες τις περιοχές της Αθήνας. Οι καλοκαιρινές εκπτώσεις κυμαίνονται συνήθως σε επίπεδα λιανικών πωλήσεων της τάξης των 7 δισ. ευρώ και εφόσον επιτευχθούν αυτοί οι αριθμοί, θα δώσουν σημαντική ανάσα στα ταμεία των εμπορικών καταστημάτων, με τη προϋπόθεση ότι η ένταση του τουρισμού θα αποτυπωθεί με θετικά αποτελέσματα τουριστικών εσόδων στο σύνολο του ελληνικού εμπορίου».
Οι θερινές εκπτώσεις όπως ενημερώνει ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης (ΕΣΘ) θα διαρκέσουν έως και την Παρασκευή 31 Αυγούστου 2018.
Στη διάρκεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική επικοινωνία ποσοστού έκπτωσης.
«Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία, το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης και στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού ("από ...% έως ...%"). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό», υπογραμμίζει ο ΕΣΘ.
Τονίζει, δε, ότι, «ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να ανταποκρίνεται στην αλήθεια και να μην είναι ανακριβής. Οι καταστηματάρχες θα πρέπει, σε περίπτωση ελέγχου, να είναι σε θέση να αποδείξουν, ότι η παλαιά τιμή πώλησης που αναγράφεται στην πινακίδα, ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Οι πρακτικές επικοινωνίας μείωσης της τιμής διενεργούνται υποχρεωτικά στην ελληνική γλώσσα και προαιρετικά σε οποιαδήποτε άλλη γλώσσα».
Ο ΕΣΘ σημειώνει, επίσης, ότι, η διενέργεια εκπτώσεων είναι στη διακριτική ευχέρεια της κάθε επιχείρησης και υπενθυμίζει ότι, σύμφωνα με την παρ. 1 άρθρου 16 ν. 4177/2013, τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά την πρώτη Κυριακή, κατά την έναρξη της χρονικής περιόδου των εκπτώσεων, ήτοι την Κυριακή 15 Ιουλίου 2018 (προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας 11 το πρωί έως τις 6 το απόγευμα).
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδας, Μιχάλης Τσιφάκης συμβουλεύει τον καταναλωτή, ενόψει της έναρξης των εκπτώσεων:
- Να αγοράζει με βάση τις οικονομικές δυνατότητες και τις πραγματικές ανάγκες του νοικοκυριού.
- Να κάνει σύγκριση τιμών και ποιότητας, δηλαδή να διερευνήσει επισταμένως την αγορά. Αυτό σημαίνει ότι τα είδη που έχει «τσεκάρει» πριν την έναρξη των εκπτώσεων θα πρέπει να υπάρχουν στις βιτρίνες των καταστημάτων κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων και όπως ορίζει ο νόμος πρέπει στις πινακίδες να υπάρχει η αρχική τιμή πριν την έκπτωση και αυτή μετά την έκπτωση.
- Πριν ξεκινήσει τις αγορές πρέπει να ιεραρχήσει λίστα αγορών, έτσι ώστε να μην «'παρασυρθεί» από αγορές που δεν είναι απαραίτητες για το νοικοκυριό του.
- Να αγοράζει χωρίς χρονική πίεση, γιατί κερδισμένος καταναλωτής θα είναι αυτός που η αγοραστική του συμπεριφορά θα είναι ορθολογιστική και θα κάνει την πλέον σωστή επιλογή σύμφωνα με ό,τι «πρέπει» και όχι με το ότι «θέλει».
- Οι εκπτώσεις θα διαρκέσουν μέχρι τις 31 Αυγούστου κι αυτό αν μη τι άλλο σημαίνει ότι ο καταναλωτής δεν πρέπει να βιάζεται χρονικά. Απεναντίας, χρειάζεται μεγάλη προσοχή πριν επιλέξει τα απαραίτητα είδη για το νοικοκυριό του.
- Ο καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει ότι οι εκπτώσεις πρέπει να είναι απολύτως πραγματικές κι όχι πλασματικές. Ως εκ τούτου οι έμποροι οφείλουν να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στην αναγραφή των δύο τιμών (της αρχικής και της εκπτωτικής), καθώς, σύμφωνα με τη νομοθεσία, τα πρόστιμα για τους παραβάτες είναι «τσουχτερά».
- Ο καταναλωτής να ενημερώνεται από τους εμπόρους για το εάν δύνανται να πραγματοποιεί αλλαγές των ειδών που αγοράζει κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων.
- Ο καταναλωτής να ζητάει απόδειξη, γιατί αφενός αποδεικνύεται η αγορά του προϊόντος σε περίπτωση ελαττωματικού είδους και αφετέρου αποτρέπεται η φοροδιαφυγή.
- Να ζητάει πλήρη και επακριβή ενημέρωση όταν αγοράζει είδη με δόσεις.
- Να καταγγέλλει στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή [τηλ. 1520], όταν υπάρχουν αποδεικτικά στοιχεία, των περιπτώσεων αυτών, που κάποιοι θα προσπαθήσουν να τον παραπλανήσουν με πλασματικές εκπτώσεις.