Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής – Ρεπορτάζ Newsbomb.gr: 1 στους 3 δεν θα συμπληρώσει μηχανογραφικό για ΑΕΙ
Μια νέα πραγματικότητα επιφύλαξαν οι φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις καθώς εισήχθη για πρώτη φορά ο θεσμός της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.
Η ανακοίνωσή τους τη Δευτέρα έδωσε και το «εναρκτήριο λάκτισμα» για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού προς όλους τους υποψήφιους που στοχεύουν στην είσοδό τους σε κάποιο πανεπιστημιακό τμήμα ή σχολή.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας η διαδικασία υποβολής λήγει την Τετάρτη 28 Ιουλίου 2021.
Διαβάστε ΕΔΩ όλη τη διαδικασία για την υποβολή μηχανογραφικού
Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, όμως, δημιουργεί διαφορετικά δεδομένα για τους υποψήφιους και ο διευθυντής σπουδών του Φροντιστηρίου «Νέο» κ. Γιάννης Νταρίδης σκιαγραφεί στο Newsbomb.gr τις επιπτώσεις την εισαγωγή της ΕΒΕ και τη δυνατότητα για συμπλήρωση μηχανογραφικό για είσοδο σε κάποιο δημόσιο ΙΕΚ.
Διαβάστε ΕΔΩ το άρθρο του Γιάννη Νταρίδη για τις Βάσεις 2021
Οι επιπτώσεις της ΕΒΕ - Άρθρο του Γιάννη Νταρίδη
Η αλήθεια είναι ότι μεσούσης της πανδημίας ελήφθη μια πολύ γενναία απόφαση για το μέλλον των μαθητών. Μετά την «απολυτότητα» της βάσης του 10, τα πανεπιστημιακά τμήματα για πρώτη φορά όρισαν για πρώτη φορά και το καθένα ξεχωριστά τη δική τους Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ).
Καταρχάς λόγω της ΕΒΕ αποδυναμώνεται το φαινόμενο εισαγωγής υποψηφίων σε πανεπιστήμια με πολύ χαμηλές βαθμολογίες. Η αλήθεια είναι ότι η πρόσβαση τα τελευταία χρόνια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ήταν ιδιαίτερα εύκολη για τα μεσαία και ιδιαίτερα για τα χαμηλόβαθμα τμήματα. Το δικαίωμα, βέβαια, πρόσβασης δεν πρέπει να αφαιρείται από κανέναν. Ωστόσο, πόσο εύκολα θα ολοκληρώσει και πότε τις σπουδές του ένας υποψήφιος που εισήλθε π.χ. στο τμήμα μαθηματικών Σάμου με λιγότερα από 4000 μόρια, πράγμα που σημαίνει ότι ενδεχομένως έγραψε μαθηματικά λιγότερο από 5;
Από την άλλη, προφανές είναι ότι η πληθώρα των παραπλήσιων τμημάτων οδηγούσε στην πτώση των βάσεων. Πολύ απλά έχουμε αναρωτηθεί από πόσα παρόμοια τμήματα διεκδικεί ο υποψήφιος δικαιώματα φιλολόγου, οικονομολόγου, «πληροφορικάριου»; Εν τέλει ποια είναι η οικονομία της Ελλάδας που θα στηρίξει εν μέσω της ψηφιακής επανάστασης περισσότερους από 2000 αποφοίτους φιλολογικών τμημάτων κάθε χρόνο, όταν οι πρώτοι διορισμοί μετά το 2010 έγιναν το 2020; Ποια η αξία του πτυχίου στην αγορά εργασίας; Μήπως αυτό το γεγονός αποτελεί και τη βασική αιτία της έκρηξης εδώ και δύο δεκαετίες των μεταπτυχιακών σπουδών;
Σε κάθε περίπτωση, όσων τμημάτων η περυσινή τους βάση κυμάνθηκε από 8000 μόρια και λιγότερα θα δυσκολευτούν να υποδεχτούν πρωτοετείς – ή τουλάχιστον τον ίδιο αριθμό πρωτοετών – εκτός και αν τελικά επιλεγούν από έναν απροσδόκητα υψηλό αριθμό υποψηφίων. Υπολογίζεται περίπου ότι 1/3 υποψήφιους (συνολικά οι υποψήφιοι των πανελληνίων εξετάσεων του 2021 ήταν περισσότεροι από 93000) δε θα έχει δικαίωμα να συμπληρώσει το μηχανογραφικό για την εισαγωγή στα ελληνικά πανεπιστήμια. Βέβαια, και στο παρελθόν, περίπου το 1/10 δεν είχε δικαίωμα, ενώ δεν ήταν καθόλου ευκαταφρόνητο εκείνο το ποσοστό υποψηφίων που δεν ήταν ικανοποιημένο από την «επιτυχία» του και ξαναέμπαινε στη διαδικασία των εξετάσεων για δεύτερη φορά.
Ουσιαστικά, η ΕΒΕ ωθεί στην αμεσότερη αντίληψη της δυσκολίας εισαγωγής στα ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας και στην ανάγκη λήψης αποφάσεων για την εκπαιδευτική και επαγγελματική πορεία των νέων αρκετά πρώιμα και χωρίς την απαραίτητη βοήθεια (π.χ. επαγγελματικός προσανατολισμός).
Προφανώς τίθεται και το ερώτημα για τη συνέχεια της ύπαρξης κάποιων τμημάτων. Μία εκ των πιθανοτήτων είναι η συνέχιση της λειτουργίας τους. Αυτή, βέβαια, απαιτεί την προσέλκυση φοιτητών με νέα προγράμματα σπουδών, με τη διασύνδεση των σπουδών τους με την (τοπική) οικονομία κ.ά. Εξίσου πιθανή είναι η συνέχιση της λειτουργίας τους μέχρι τη συγχώνευση με γειτονικά ή παραπλήσιων σπουδών τμήματα. Η τρίτη πιθανότητα – η άμεση παύση της λειτουργίας τους και η ταυτόχρονη μετακίνηση των φοιτητών σε τμήματα που σχετίζονται με παραπλήσιο αντικείμενο σπουδών – δε φαίνεται να είναι επιλογή.
Υπάρχει, όμως, μακροχρόνιος προγραμματισμός; Μπορεί να υπάρξει συμφωνία – εφόσον αυξηθούν οι εναλλακτικές επιλογές των αποφοίτων λυκείου – για την ανάγκη μείωσης του αριθμού των εισακτέων και της ταυτόχρονης μείωσης των τμημάτων μετά και την «ανωτατοποίηση» των ΤΕΙ;
Εκτίμηση του γράφοντος είναι ότι κινούμαστε στη σωστή κατεύθυνση με την επιλογή συμπλήρωσης μηχανογραφικού για τα δημόσια ΙΕΚ. Προσδίδει ουσιαστικά ένα επιπλέον – αλλά καθ΄ όλα απαραίτητο – κύρος στη μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση. Συνδέονται παράλληλα και με τον πιο άμεσο τρόπο οι βαθμίδες εκπαίδευσης. Εξίσου θετικό είναι το γεγονός της σύνδεσης της εισαγωγής των υποψηφίων στα δημόσια ΙΕΚ με τον βαθμό του απολυτηρίου. Και αυτό γιατί ενισχύει ενδεχομένως το εσωτερικό κίνητρο των μαθητών για μεγαλύτερη και ουσιαστικότερη προσπάθεια. Όλοι, βεβαίως, αναγνωρίζουμε ότι αυτό δεν είναι η μοναδική λύση.
Συμπερασματικά, είναι άλλο το δικαίωμα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και άλλο η «υποχρέωση» πρόσβασης. Ποιο είναι τελικά αυτό που λέμε στους μαθητές-υποψήφιους; «Μην αγχώνεσαι, κάπου θα περάσεις» (!); Προφανώς και η απάντηση είναι αρνητική. Αντίθετα: «Θέλεις να εκπληρώσεις τα όνειρά σου»; «Θέλεις να ικανοποιήσεις τις φιλοδοξίες σου»; «Θέλεις να σπουδάσεις κάτι που σου αρέσει»; Αν ναι (που δεν είναι απαραίτητη ούτε υποχρεωτική αυτή η επιλογή), τότε απαιτείται πνευματική εργασία και μόχθος.
Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.
Διαβάστε επίσης:
Υποχρεωτικός εμβολιασμός: «Δεύτερες σκέψεις» μετά τους υγειονομικούς - Ορόσημο η 1η Σεπτεμβρίου