Εκπαιδευτήρια Δούκα: Η Ελένη Ι.Δούκα μιλά στο Newsbomb.gr για το «Real World - Real Education»
Μετά την επιτυχημένη διοργάνωση του διαδικτυακού διεθνούς συνεδρίου “Real World – Real Education”, η Γενική Διευθύντρια Εκπαίδευσης των Εκπαιδευτηρίων Δούκα, Ελένη Ι. Δούκα, αναφέρεται στα συμπεράσματα του Συνεδρίου και στην πραγματική εκπαίδευση που πρέπει να παρέχουμε στα παιδιά μέσα στον πραγματικό σύγχρονο κόσμο.
Κυρία Δούκα, μετά από ένα στοχευμένο και πρωτοποριακό συνέδριο, θα θέλαμε μια πρώτη δική σας αποτύπωση. Τι ήταν εκείνο που προσέφερε τελικά στο εκπαιδευτικό μας τοπίο;
Το Σάββατο ζήσαμε την έναρξη μιας νέας εποχής στα εκπαιδευτικά συνέδρια και στο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι εν γένει, θα έλεγα.
Τα Εκπαιδευτήρια Δούκα που γιορτάζουν φέτος τα 105 χρόνια τους, είχαν ηθική υποχρέωση στην ελληνική κοινωνία να φέρουν τους ουσιαστικούς πρωταγωνιστές και διαμορφωτές της νέας εκπαιδευτικής πραγματικότητας στο Συνέδριό “Real World – Real Education” με ελεύθερη πρόσβαση σε όλους.
Κοιτάξαμε ως σχολείο με θάρρος τη νέα παγκόσμια πραγματικότητα και οργανώσαμε ένα συνέδριο με 30 κεντρικές και παράλληλες παρουσιάσεις, προσκαλώντας έγκριτους επιστήμονες, visionary leaders, θεσμούς και ανθρώπους του επιχειρείν, χωρίς δεσμεύσεις και με ενεργό εμπλοκή της εκπαιδευτικής κοινότητας για να μιλήσουμε για την αληθινή εκπαίδευση.
Εκπαιδευτικοί από τον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα συμμετείχαν ενεργά και είχαν την ευκαιρία, στην κεντρική εναρκτήρια ομιλία, μετά την Υπουργό που μας τίμησε με την παρουσία της, να ακούσουμε για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον Andreas Schleicher, Διευθυντή του ΟΟΣΑ, να μιλάει για την ελληνική πραγματικότητα σε σχέση με τις παγκόσμιες εξελίξεις.
Πώς επιλέξατε το συγκεκριμένο θέμα για το συνέδριό σας;
Ο κόσμος μας, ο πραγματικός κόσμος, και όχι ο εικονικός, διαμορφώνει συνθήκες και αλλάζει δεδομένα.
Το εργασιακό περιβάλλον, οι οικονομικές συγκυρίες, το περιβαλλοντικό και ενεργειακό αποτύπωμα, η υγειονομική αβεβαιότητα, οι κοινωνικές σχέσεις, είναι πραγματικά στοιχεία του κόσμου μας.
Φαίνονται απειλητικά, δυσοίωνα και ανατρεπτικά; Σίγουρα. Εν μέρει, έτσι μπορεί να είναι. Ωστόσο, όλοι εμείς, που παρακολουθήσαμε το συνέδριο καταφέρουμε να βρούμε θετική πλευρά των πραγμάτων και να μετατρέψουμε τις δυσκολίες σε ευκαιρίες.
Ποια θέματα καλύφθηκαν;
Οι ομιλητές έδωσαν όχι απλά απόψεις αλλά τα «κλειδιά» για τη νέα πραγματικότητα σε σχέση με την τεχνολογική έκρηξη και την τεχνητή νοημοσύνη, τις νέες συνθήκες της αγοράς εργασίας, τη βία και τον εκφοβισμό που μετά την πανδημία βρίσκονται σε έξαρση, τη συμπερίληψη, την τέχνη και τον πολιτισμό ως βασικά συστατικά της εκπαίδευσης για τον αληθινό κόσμο που έχει ανάγκη όσο ποτέ την ενσυναίσθηση και την ανθεκτικότητα.
Όλοι μας, εκπαιδευτικοί, γονείς, αρμόδιοι φορείς, decision makers της εκπαίδευσης, έχουμε ευθύνη απέναντι στα παιδιά. Έχουμε την ευθύνη να τους παρέχουμε πραγματική εκπαίδευση για τον πραγματικό κόσμο. Γνωρίζουμε ότι η Εκπαίδευση, σε παγκόσμιο επίπεδο, εκτός από ελάχιστες φωτεινές εξαιρέσεις, κινείται με ρυθμούς αργούς, αντιστρόφως ανάλογους προς την ταχύτητα με την οποία αλλάζει ο κόσμος και τα δεδομένα.
Στο συνέδριο του Σαββάτου δώσαμε απαντήσεις στα ερωτήματα: Πώς θα μπορέσει λοιπόν, το σχολείο να προχωρήσει παράλληλα, αν όχι να βγει μπροστά, με όλες τις αλλαγές που συντελούνται;
Τα Εκπαιδευτήρια Δούκα έχουν ταυτιστεί με την τεχνολογία και την καινοτομία καθώς έχουν εισάγει από τους πρώτους -ακόμη και στον κόσμο- το μοντέλο του Μαθητικού Υπολογιστή 1:1 και πολλές ακόμη καινοτόμες παιδαγωγικές πρακτικές. Αλλάζετε στρατηγική και χαρακτήρα ως σχολείο;
Κάθε άλλο. Στο DNA του σχολείου μας είναι και η Καινοτομία και θα είμαστε πάντα πρωτοπόροι τολμώντας συχνά και ανοίγοντας νέους δρόμους. Η τεχνολογία είναι η σταθερή κινητήριος δύναμη που δεν φοβηθήκαμε ποτέ και την φέραμε δημιουργικά και χρήσιμα στη μαθησιακή διαδικασία. Αυτό εξακολουθούμε να κάνουμε και σήμερα. Τώρα που όλοι «ανακαλύπτουν» τον μαθητικό υπολογιστή και τους διαδραστικούς πίνακες εμείς έχουμε ήδη προχωρήσει στους digital assistants in class και στη διδασκαλία της υπολογιστικής σκέψης και λογικής από την προσχολική ηλικία, ώστε τα παιδιά μας να είναι έτοιμα για τον κόσμο της τεχνητής νοημοσύνης. Η τεχνολογία είναι παντού στο σχολείο μας αλλά δεν είναι τα πάντα. Τα πάντα είναι το παιδί και εκεί εστιάζουμε.
Πώς πιστεύετε ότι πρέπει να εκσυγχρονιστεί το σχολείο, ώστε να προλαβαίνει τις εξελίξεις και να προετοιμάζει τα παιδιά για όσα μελλοντικά θα αποτελούν τον αληθινό τους κόσμο;
Ενισχύοντας τις δεξιότητες, κοινωνικές και συναισθηματικές, τη συναισθηματική νοημοσύνη, την ενσυναίσθηση αλλά και την περιέργεια, την ανακαλυπτική ικανότητα, την κριτική σκέψη. Η απάντηση βρίσκεται στις αξίες και τη Στάση Ζωής που υιοθετεί ο καθένας μας για να προχωρήσει στη ζωή του.
Τα παιδιά χρειάζονται τη βοήθειά μας για να ανακαλύψουν τι είναι αυτό που τους αρέσει. Ποια είναι η κλίση και το ταλέντο τους από μικρή ηλικία αλλά και αργότερα, πώς να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση, πώς να διαχειρίζονται την αποτυχία, πώς να μαθαίνουν και να βρίσκουν τις κατάλληλες πληροφορίες, πώς να θέτουν στόχους και με ποιον σταδιακό και προσεκτικά σχεδιασμένο βηματισμό να τους επιτυγχάνουν.
Μήπως για να τα προετοιμάσουμε καλύτερα, πρέπει να επανασχεδιάσουμε τον ρόλο του εκπαιδευτικού, τους στόχους των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, δηλαδή, την ίδια την αποστολή του σχολείου;
Μήπως πρέπει να βοηθάμε κάθε παιδί να ανακαλύψει τι χρειάζεται για να πραγματοποιήσει τα σχέδια και τα όνειρά του;
Μήπως τελικά η αναζήτηση της ευτυχίας για μια ισορροπημένη ζωή είναι το ζητούμενο;
Το συνέδριο έστειλε αυτό το μήνυμα. Ανέδειξε ότι οι λύσεις υπάρχουν όταν υπάρχει η θέληση, η φαντασία και ο ενθουσιασμός. Ως ο καινοτόμος ηγέτης στην εκπαίδευση δείξαμε τον δρόμο για να γίνει το σχολείο πιο δημιουργικό, πιο ευχάριστο, πιο χρήσιμο και πιο αποτελεσματικό.
Διαβάστε επίσης:
Εκπαιδευτήρια Δούκα: Συνέδριο για την Εκπαίδευση πέρα από το σχολικό περιβάλλον