Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων: Ανησυχία για το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας

Η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων

Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων: Ανησυχία για το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
3'

Η προοπτική η διδασκαλία του «πλήρους λογοτεχνικού βιβλίου» να γίνε ανεξάρτητο μάθημα, ποια θα είναι η τύχη του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, το οποίο, με τις συνεχείς μεταρρυθμίσεις, έχει τεθεί στο περιθώριο του Προγράμματος Σπουδών.

Μεγάλη ανησυχία της για το μέλλον του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, αλλά και της Λογοτεχνίας γενικότερα εκφράζει η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων καθώς με τις συνεχείς μεταρρυθμίσεις, έχει τεθεί στο περιθώριο του Προγράμματος Σπουδών.

Η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων

Η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων, μετά την αναγγελία του Υπουργού Παιδείας ότι θα ενταχθεί «ένα πλήρες λογοτεχνικό βιβλίο» στο ωρολόγιο πρόγραμμα των Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων, χωρίς να είναι καταρχήν αντίθετη, θέτει υπόψη του Υπουργείου τα παρακάτω ερωτήματα:

Εφόσον η διδασκαλία του «πλήρους λογοτεχνικού βιβλίου» ενταχθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, με ποιους τρόπους συνδέεται με τους σκοπούς και τους στόχους των Προγραμμάτων Σπουδών και τη δομή τους;

Υπάρχει περίπτωση να αποτελέσει ανεξάρτητο μάθημα με κύριο στόχο τη φιλαναγνωσία; Στην περίπτωση αυτή επισημαίνουμε ότι η φιλαναγνωσία δεν αφορά μόνο λογοτεχνικά κείμενα και δεν συνδέεται αποκλειστικά και μόνο με την απόλαυση, αλλά προϋποθέτει και τη γνώση.

Αν ενταχθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, ποια ήταν τα κριτήρια επιλογής των συγκεκριμένων κειμένων (παιδαγωγικά, αισθητικά, ιδεολογικά κ.λπ.) και τι είδους σχέση έχουν, αν έχουν, με τον ισχύοντα λογοτεχνικό κανόνα; Με άλλα λόγια, λαμβάνοντας υπόψη τον ισχύοντα λογοτεχνικό κανόνα, με ποια κριτήρια επιλογής προτείνονται τα συγκεκριμένα λογοτεχνικά κείμενα τα οποία ανήκουν στο μεγαλύτερο ποσοστό στην ξένη λογοτεχνία; Χωρίς να είμαστε αντίθετοι, καταρχήν, στη διδασκαλία έργων της ξένης λογοτεχνίας, πιστεύουμε ότι η διδασκαλία τους θα πρέπει να συνδέεται δημιουργικά με τη διδασκαλία των νεοελληνικών λογοτεχνικών κειμένων. Π.χ. η συγκριτική ανάγνωση της Φόνισσας του Αλ. Παπαδιαμάντη με το Έγκλημα και Τιμωρία του Φ. Ντοστογιέφσκι. Θα πρέπει, επίσης, να επισημάνουμε ότι, παρά την αμφισβήτηση του λογοτεχνικού κανόνα από σημαντικούς θεωρητικούς της λογοτεχνίας, η κατάργησή του, η οποία επίσης έχει αμφισβητηθεί από άλλους εξίσου σημαντικούς θεωρητικούς, σημαίνει αναγκαστικά αλλαγή εκ θεμελίων των Προγραμμάτων Σπουδών.

Αν αποτελέσει ανεξάρτητο μάθημα, ποια θα είναι η τύχη του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, το οποίο, με τις συνεχείς μεταρρυθμίσεις, έχει τεθεί στο περιθώριο του Προγράμματος Σπουδών.

Η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων, εκπροσωπώντας τους φιλολόγους της χώρας, εκφράζει τη μεγάλη ανησυχία της για το μέλλον του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, αλλά και της Λογοτεχνίας γενικότερα, και, αφού επεξεργαστεί τις προτάσεις του Υπουργείου, όταν αυτές κατατεθούν ολοκληρωμένα, θα καταθέσει τις επιστημονικές της απόψεις σχετικά με ένα μείζον ζήτημα το οποίο απασχολεί όλους τους φιλολόγους, τη θέση της Λογοτεχνίας στην εκπαίδευση.

Σχετικές ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή