Αρ. Μπαλτάς: Πιθανή μείωση της διδακτέας ύλης
Όπως σημειώνει σε συνέντευξή του στην Καθημερινή της Κυριακής, προκειμένου να αντικατασταθεί η παπαγαλία από τη «χαρά της γνώσης και της κατανόησης» και να γίνει το σχολείο «πολύπλευρα ελκυστικό», το υπουργείο εξετάζει το ενδεχόμενο να υιοθετήσει ένα ενιαίο βιβλίο για κάθε μάθημα, για όλες τις τάξεις του Γυμνασίου και του Λυκείου.
«Το βιβλίο θα καλύπτει τις βασικές έννοιες κάθε μαθήματος, μειώνοντας στο μέτρο του δυνατού την περίφημη «διδακτέα ύλη» και λαμβάνοντας υπόψη, ανάλογα με την ηλικία, τις προεκτάσεις και τις εφαρμογές στην καθημερινότητα. Μπορεί να ενσωματώνεται διαδικτυακό υλικό με τρόπο που να ανανεώνεται εύκολα».
Όπως τονίζει ο κ. Μπαλτάς, σήμερα «η ύλη παρουσιάζεται ξεκάρφωτα σε κάθε τάξη». Με το νέο σύστημα «ο μαθητής θα μπορεί να ανατρέχει σε προηγούμενα κεφάλαια για να καλύπτει τα κενά του, θα μπορεί να αφομοιώνει τις γνώσεις σε βάθος τριετίας και όχι όπως τώρα με απλή αποστήθιση της ύλης».
Όπως σημειώνει ο κ. Μπαλτάς, σε διάστημα λίγων μηνών αναμένεται να είναι έτοιμο ένα πρώτο σχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση «που θα τεθεί σε πλατιά και συστηματική διαβούλευση πριν λάβει την τελική του μορφή». «Θέλουμε ένα νόμο που θα λαμβάνει σοβαρά υπόψη τις διεθνείς εμπειρίες από τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου, αλλά και τις δικές μας όχι ευκαταφρόνητες παραδόσεις. Θέλουμε ένα πανεπιστήμιο καινοτόμο, δημιουργικό, εξωστρεφές, ακαδημαϊκό και δημοκρατικό» σημειώνει.
Σε ό,τι αφορά την αντίθεσή του στη Διακήρυξη της Μπολώνια -που αφορά τον ενιαίο ευρωπαϊκό χώρο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης- ο κ. Μπαλτάς σημειώνει ότι οι αρχές της «έτειναν να αντικαταστήσουν το πτυχίο που εδράζεται σε μια Επιστήμη, με έναν προσωπικό φάκελο εν πολλοίς ετερόκλητων προσόντων». «Ο λόγος; Ότι η πανεπιστημιακή εκπαίδευση είναι ακριβή και ότι η αγορά εργασίας χρειάζεται ευελιξία εις βάρος της εις βάθος γνώσης μιας Επιστήμης. Πρόκειται τελικά για τάση μετατροπής των πανεπιστημιακών σπουδών σε διαδικασία κατάρτισης». Γι αυτό, συμπληρώνει ο κ. Μπαλτάς και «τα εμβληματικά ΑΕΙ άλλων μεγάλων ευρωπαϊκών χωρών δεν ακολούθησαν τις βασικές προδιαγραφές της Μπολόνια».
Σε ό,τι αφορά τα πρότυπα, πειραματικά σχολεία, διευκρινίζει ότι «διακρίνουμε τα δυο, κρατάμε και τα δυο, θέλουμε να βελτιώσουμε τις παιδαγωγικές λειτουργίες και των δυο».
Σχετικά με τη φοιτητική ψήφο, σημειώνει ότι «εισάγουμε την καθολική ψηφοφορία των φοιτητών και συναρτούμε τη βαρύτητα της φοιτητικής ψήφου με το ποσοστό συμμετοχής. Σημαντικό είναι ότι στην πρόσφατη σύνοδο των 47 Ευρωπαίων υπουργών Παιδείας στο Ερεβάν, η συναφής αρχή υιοθετήθηκε στην τελική απόφαση».
Τέλος, σε ό,τι αφορά την κατάργηση της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας στις εκλογικές διαδικασίες των ΑΕΙ σημειώνει ότι προχώρησε στην κατάργηση, διότι «παραμένουν θέματα ασφάλειας των ηλεκτρονικών υπολογιστών». Και συμπληρώνει: «Οι αρπαγές κάλπης, που η Ιστορία μας λέει ότι δεν περιορίζονται σε φοιτητές, είναι φαινόμενα που συνδέονται με μεγάλες εντάσεις. Δεν δικαιούμαστε να νομοθετούμε με βάση τέτοιες εξαιρέσεις».