Πανελλήνιες 2016: Έρχονται σαρωτικές αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
ΣΥΝΟΛΙΚΑ 86 ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΕΩΣ ΤΟ 2022 ΦΕΡΝΕΙ ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ – ΠΩΣ ΕΠΗΡΕΑΖΕΤΑΙ Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΩΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ – ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΟΛΕΣ ΟΙ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ
Σύμφωνα με πληροφορίες, αύριο Πέμπτη (19/05/2016) αναμένεται να συζητηθούν στη Βουλή τόσο τα πορίσματα της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου υπό τον Αντώνη Λιάκο καθώς και η εκατοντασέλιδη πρόταση του προέδρου της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων Κώστα Γαβρόγλου.
Όπως αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στο κείμενο που έχει ετοιμάσει ο κ. Γαβρόγλου, σε βάθος τριετίας μπορεί να διαμορφωθεί νέος τρόπος εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας, Ιδρύματα με διαδικασίες που δεν θα εξαρτώνται αποκλειστικά από την απομνημόνευση και θα εγγυώνται ότι οι μαθητές θα σπουδάζουν τα γνωστικά αντικείμενα που τους ενδιαφέρουν.
«Αποσυνδέονται οι ενδοσχολικές εξετάσεις από την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και δημιουργούνται προϋποθέσεις ώστε οι μαθητές να σπουδάζουν τα γνωστικά αντικείμενα που τους ενδιαφέρουν. Επίσης διαμορφώνονται προϋποθέσεις για τον σταδιακό περιορισμό του ρόλου της παραπαιδείας που λειτουργεί απαξιωτικά ως προς το σύνολο του εκπαιδευτικού μας συστήματος», επισημαίνεται χαρακτηριστικά στην εισήγηση του επικεφαλής της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων.
Κατά τα λοιπά, βάσει των πορισμάτων της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, προκύπτουν συνολικά 86 αλλαγές, οι οποίες αφορούν – μεταξύ άλλων – στη μείωση της διδακτέας ύλης, ώστε οι μαθητές να μπορούν να έχουν ουσιαστική γνώση από το σχολείο και να απαλλαχθούν από το άγχος και την υπερβολική κούραση.
Όλες οι αλλαγές
Οι προτάσεις για τις ριζικές αλλαγές στην Παιδεία χωρίζονται σε τρία επίπεδα: βραχυπρόθεσμο, μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο.
Οι μεταρρυθμίσεις, οι οποίες τοποθετούνται χρονολογικά από τον Ιούνιο του 2016 και με ορίζοντα το 2022, έχουν ως εξής:
ΒΡΑΧΥΠΡΟΘΕΣΜΟ ΕΠΙΠΕΔΟ: ΙΟΥΝΙΟΣ - ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2016
• Ενίσχυση της παιδαγωγικής αυτονομίας των σχολικών μονάδων.
• Ενίσχυση του ρόλου των Συλλόγων Διδασκόντων ή και των Σχολικών Συμβουλίων στη διοίκηση των σχολικών μονάδων.
• Επαναπροσδιορισμός πλαισίου-νομοθεσίας για την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας.
• Μείωση-αναδιαμόρφωση της ύλης των υπαρχόντων σχολικών εγχειριδίων.
• Ενθάρρυνση της αυτενέργειας από εκπαιδευτικούς και μαθητές.
• Καθιέρωση της πιστοποίησης της γλωσσομάθειας στο σχολείο.
• Πρόβλεψη για τη διαμόρφωση μέσα στο σχολείο χώρου ειδικά διαμορφωμένου για τα μαθήματα τέχνης.
• Εισαγωγή στο σχολικό πρόγραμμα και άλλων τεχνών, όπως θέατρο/οπτικοακουστική παιδεία, χορός, δημιουργική ανάγνωση, γραφή.
• Πιστοποίηση βασικών γνώσεων πληροφορικής στο σχολείο (Κρατικό Πιστοποιητικό βασικής Πληροφορικής).
• Γενίκευση του ολοήμερου σχολείου.
• Αναδιαμόρφωση της ύλης σε σχέση με τα Προγράμματα Σπουδών.
ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΟ ΕΠΙΠΕΔΟ: ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2016 - ΜΑΪΟΣ 2018
• Ενίσχυση της διοικητικής αυτονομίας των σχολικών μονάδων.
• Υλοποίηση διαδικασιών αξιολόγησης της σχολικής μονάδας.
• Ανανέωση-ριζική αναμόρφωση σχολικών εγχειριδίων.
• Επιμόρφωση εκπαιδευτικών με βιωματικές μεθόδους.
• Δημιουργία πιλοτικού προγράμματος σε σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στις οποίες τα Καλλιτεχνικά Μαθήματα θα διδάσκονται περισσότερες ώρες από τις προβλεπόμενες και επιπλέον θα ενταχθούν στο σχολικό πρόγραμμα και άλλες Τέχνες, όπως θέατρο / πολυμέσα, οπτικοακουστική έκφραση, χορός, δημιουργική ανάγνωση/γραφή.
• Ιδρυση καλλιτεχνικών σχολείων και σε περιοχές μη προνομιούχες.
• Επιμόρφωση εκπαιδευτικών στα νέα Προγράμματα Σπουδών και στις νέες διδακτικές προσεγγίσεις.
• Ενίσχυση των εκπαιδευτικών των Λυκείων με επιμόρφωση.
• Διαμόρφωση νέου συστήματος εισαγωγής, αρχικά με χρήση των συμπερασμάτων του εθνικού και κοινωνικού διαλόγου.
• Διαμόρφωση Πρότασης για Πειραματικά Επαγγελματικά Λύκεια.
• Επαναφορά της προετοιμασίας των εκπαιδευτικών για το τουρκόφωνο πρόγραμμα των μειονοτικών σχολείων στο ΑΠΘ με τη δημιουργία Τομέα Μειονοτικής Εκπαίδευσης
ΜΑΚΡΟΠΡΟΘΕΣΜΟ ΕΠΙΠΕΔΟ: ΙΟΥΝΙΟΣ 2018 - ΜΑΪΟΣ 2022
• Διοικητική αυτονομία των σχολικών μονάδων. • Σταθερή και επαναλαμβανόμενη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
• Ανάδειξη καλών πρακτικών των σχολείων.
• Έγκαιρη ολοκλήρωση του συνόλου των υπηρεσιακών μεταβολών (μεταθέσεις και αποσπάσεις) των μόνιμων εκπαιδευτικών, βάσει των ανωτέρω.
• Έγκαιρος επανυπολογισμός και επικαιροποίηση δεδομένων του Πληροφοριακού Συστήματος σχετικά με τα οργανικά και λειτουργικά κενά και προσδιορισμός του βέλτιστου δυνατού τρόπου κάλυψης των αναγκών με αναπληρωτές (ή και μόνιμους εφόσον είναι δημοσιονομικά εφικτό) εκπαιδευτικούς βάσει των διαθεσίμων πόρων/ πιστώσεων.
• Θέσπιση νέου συστήματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και υλοποίησή του με διαδικασίες που δεν θα εξαρτώνται αποκλειστικά από την απομνημόνευση και θα εγγυώνται ότι οι μαθητές θα σπουδάζουν τα γνωστικά αντικείμενα που τους ενδιαφέρουν.