Σοφοκλής Ξυνής: Με όραμα για την Ελλάδα και την εξωστρέφεια στην εκπαίδευση

Στο κατάμεστο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής, πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του νέου βιβλίου του καθηγητή, συγγραφέα και προέδρου του Εκπαιδευτικού Ομίλου ΞΥΝΗ, Σοφοκλή Ξυνή, «Ελλάδα, Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης».
6'

Με πολυετή εμπειρία στο χώρο της εκπαίδευσης, ο κ. Σοφοκλής Ξυνής κατάφερε μετά από συστηματική μελέτη να συγκεντρώσει –για πρώτη φορά σε ένα επιστημονικό σύγγραμμα!– όλα τα στατιστικά στοιχεία από χώρες που επενδύουν στην εκπαίδευση και στην υποδοχή αλλοδαπών φοιτητών, όπως η Ολλανδία και η Αυστραλία, καταδεικνύοντας πως το άνοιγμα των συνόρων της Ελλάδας στην εκπαίδευση θα έχει καταλυτικά θετικά αποτελέσματα στην οικονομία και στην πολιτιστική διπλωματία της χώρας μας.

Με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου, o κ. Ξυνής μίλησε για το όραμά του και για το βιβλίο.

– Το βιβλίο «Ελλάδα, Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης» βασίζεται σε ένα όραμα. Ποιο ήταν αυτό το όραμα;

– Το βιβλίο αυτό δεν δημιουργήθηκε ξαφνικά. Είναι απόσταγμα τριάντα πέντε χρόνων δουλειάς. Έχουμε δουλέψει τριάντα πέντε χρόνια για δύο θέματα. Το πρώτο είναι «Ελλάδα, Διεθνές Πνευματικό Κέντρο» και το δεύτερο «Ελλάδα, Διεθνές Εκπαιδευτικό Κέντρο». Πάνω σε αυτούς τους δύο τομείς έχουμε κάνει πολλές ενέργειες, με αποκορύφωμα το Συνέδριο που διοργανώσαμε το 1995 στους Δελφούς, παρουσία μεγάλων προσωπικοτήτων. Παράλληλα, όλα αυτά τα χρόνια κάναμε έρευνα, τυπώναμε έντυπα, διοργανώναμε εκδηλώσεις και κάναμε πάρα πολλά ταξίδια στο εξωτερικό. Μαζί με τον τότε υφυπουργό εξωτερικών και υπεύθυνο για τον απόδημο Ελληνισμό, πήγαμε στην Ουκρανία, στη Γεωργία, στη Ρωσία, και σε πάρα πολλές άλλες χώρες. Τότε υπήρχε τομέας απόδημου Ελληνισμού, σήμερα δεν υπάρχει. Εκείνη την εποχή ήμουν στη διαδικασία του Σ.Α.Ε. ( Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού), και κάναμε ένα σωρό εκδηλώσεις: εκπαιδευτικά ταξίδια, συμμετοχή σε μεγάλες εκπαιδευτικές εκθέσεις του εξωτερικού, στο Ντουμπάι, στην Ταϊλάνδη, στην Κίνα, με στόχο να φέρουμε ξένους φοιτητές στην Ελλάδα. Και το είχαμε πετύχει.

– Ποιοι είναι οι άξονες στους οποίους κινείται το βιβλίο;

– Οι άξονες του βιβλίου είναι δύο: Ελλάδα, Διεθνές Πνευματικό Κέντρο (δηλαδή λίκνο του πολιτισμού). Αυτό υπάρχει και δεν το αμφισβητεί κανείς. Μέσα από το βιβλίο, προσπαθούμε απλά να το προβάλουμε, να το ανακινήσουμε, να το αναπτύξουμε, να το διατηρήσουμε. Ο δεύτερος άξονας είναι: Ελλάδα, Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης, που είναι και ο τίτλος του βιβλίου. Αυτό δεν υπάρχει και προσπαθούμε να το δημιουργήσουμε και να το αναπτύξουμε.

– Γιατί τώρα;

– Σε αυτό συνέβαλε η κρίση που διέρχεται η χώρα μας και παράλληλα η ραγδαία ανάπτυξη τα τελευταία 20 χρόνια της διεθνούς εκπαίδευσης και της μετακίνησης φοιτητών για σπουδές σε άλλα κράτη. Το 2000, οι διεθνείς φοιτητές ήταν 1,8 εκατομμύρια και το 2015 έφτασαν τα 4 εκατομμύρια. Η Ολλανδία, για παράδειγμα, από 13.000 αλλοδαπούς φοιτητές το 1999, το 2015 έφτασε τους 90.000, γεγονός που τις απέφερε έσοδα 3,2 δισ. ευρώ. Σε αυτή την κίνηση συμμετέχουν πολλές χώρες, οι οποίες έχουν αναπτύξει τον τομέα της εισροής ξένων φοιτητών με εκπληκτικά αποτελέσματα. Η Ελλάδα, δυστυχώς, υστερεί, γεγονός που υποβαθμίζει την εικόνα της διεθνώς, ως πνευματικής και πολιτιστικής κοιτίδας του κόσμου.

– Σε ποιους απευθύνεται το βιβλίο;

– Το βιβλίο απευθύνεται σε ένα ευρύ κοινό, το οποίο επιθυμεί να κατανοήσει τι συμβαίνει διεθνώς, αναφορικά με τη μετακίνηση φοιτητών. Απευθύνεται στους ιθύνοντες, οι οποίοι μπορούν μέσα από τα τεκμηριωμένα στοιχεία που παρουσιάζει, να το χρησιμοποιήσουν ως εργαλείο, για να δουν τι συμβαίνει και πώς επιτυγχάνεται. Μπορούν, διαβάζοντας τις σελίδες του να ανακαλύψουν νέα δεδομένα, να πουν: «Ρε συ, υπάρχει κι αυτό;» (γέλια)
Επίσης, το βιβλίο, το οποίο είναι αποτέλεσμα πολυετούς έρευνας και περιέχει επιστημονικά στοιχεία, μπορεί να αποτελέσει εργαλείο για τους ειδικούς, στους οποίους θα ανατεθεί αυτή η προσπάθεια ανάπτυξης της εισροής φοιτητών.

– Ποια θα είναι τα οφέλη της εισροής φοιτητών;

– Τα οφέλη για τη χώρα μας είναι πολλαπλά. Πρώτα από όλα, έχουμε άμεσα οικονομικά οφέλη: «Ζεστό χρήμα» από το περίφημο φοιτητικό συνάλλαγμα, το οποίο οι φοιτητές θα ξοδεύουν για δίδακτρα, σίτιση, διασκέδαση, ένδυση, διαμονή.
Έπειτα, είναι τα πολιτισμικά οφέλη τα οποία είναι ισχυρότερα των οικονομικών. Η χώρα μας θα αποκτήσει πρεσβευτές σε όλον τον κόσμο κι αυτή είναι τεραστίων διαστάσεων κατάκτηση. Οι φοιτητές που θα έχουν σπουδάσει εδώ, θα έχουν δει από κοντά την Ελλάδα και θα έχουν ζήσει μεγάλο διάστημα στη χώρα μας, θα γυρίσουν στις πατρίδες τους και θα συμβάλουν να διαδοθεί η γλώσσα, να αναπτυχθούν εμπορικοί δεσμοί, να διαδοθεί ο πολιτισμός, να αναπτυχθεί ο φιλελληνισμός.

Τέλος, η εισροή φοιτητών θα επιφέρει τεράστια ανάπτυξη στην ελληνική περιφέρεια. Οι φοιτητές που θα εισέλθουν στα ΤΕΙ της επαρχίας, θα φέρουν νέα κίνηση στις επαρχιακές πόλεις και οικονομική ανάπτυξη.

– Πώς μπορεί ένα βιβλίο να επιφέρει τόσο σημαντικές αλλαγές στον τομέα της εκπαίδευσης;

– Κάποτε, όταν ήμουν στο Τέξας, ο καθηγητής στο πανεπιστήμιο, κ. Σαγιαρέντα, μου έδειξε ένα χοντρό βιβλίο με εξώφυλλο έναν κύριο με μούσι και μου είπε: «Σε αυτό το βιβλίο στηρίζεται όλη η εκπαιδευτική φιλοσοφία της Αμερικής». Ωστόσο, δεν διεκδικώ ότι το βιβλίο μου θα επιφέρει θεμελιώδεις αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα. Όπως σας είπα, τα τελευταία τριάντα πέντε χρόνια έχουμε κάνει πολλές ενέργειες. Μάλιστα, με πρωτοβουλία μας, το 2000 ψηφίστηκαν οι σχετικοί νόμοι. Παρ’ όλα αυτά, δεν έχει γίνει κανένα ουσιαστικό βήμα.

– Φέτος κλείνετε 60 χρόνια παρουσίας στην εκπαίδευση. Μιλήστε μας για τους στόχους σας από εδώ και πέρα.

– Πάνω από πενήντα χρόνια θεωρείται αιωνόβια παρουσία! (γέλια). Ο πρώτος στόχος μας είναι να επιλύσουμε ένα θέμα που έχει δημιουργηθεί με τις άδειες λειτουργίας μας. Το θέμα ξεκίνησε με άδικες διαδικασίες και μας προβληματίζει ως γεγονός. Αν δεν επιλυθεί αυτό, όπως αντιλαμβάνεστε, δεν είμαστε σε θέση να μιλάμε για άλλους στόχους.
Ο κύριος στόχος που έχουμε από εκεί και πέρα, σαν όμιλος, είναι να συνεχίσουμε να παρέχουμε ποιότητα στην εκπαίδευση, τέτοια που να συμβάλλει στη δημιουργία ενεργών πολιτών, οι οποίοι πέραν της επαγγελματικής ένταξής τους θα προσφέρουν ενεργά στο κοινωνικό σύνολο και τη δεδομένη στιγμή θα συμβάλουν στο να βγει η χώρα μας από την κρίση, κινούμενοι σε διαφορετικές βάσεις από αυτές που εμείς κληρονομήσαμε και εν πολλοίς τις συνεχίσαμε.

Η ιδιωτική εκπαίδευση θέλει αρετή και τόλμη από όσους την θεραπεύουν. Ιδιώτες και πολιτεία.