Έδεσσα: Δράσεις για τη μείωση της χρήσης της πλαστικής σακούλας
"Μπαίνεις σε ένα φαρμακείο για να αγοράσεις ένα κουτί ασπιρίνες. Η φαρμακοποιός το βάζει σε σακούλα. Παίρνεις τη σακούλα; Δεν παίρνεις τη σακούλα και βάζεις το κουτί στην τσέπη;" Στο ερώτημα αυτό, μεταξύ άλλων, απάντησαν πάνω από 800 μαθητές και μαθήτριες γυμνασίων και λυκείων της Πέλλας, στο πλαίσιο έρευνας που διενεργήθηκε από τον περασμένο Δεκέμβριο μέχρι και το Μάρτιο από το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Έδεσσας – Γιαννιτσών.
"Οι μαθητές διαπιστώθηκε ότι έχουν μια αρκετά θετική στάση απέναντι στο θέμα της μείωσης της χρήσης της πλαστικής σακούλας, καθώς στην πρώτη φάση της έρευνας απάντησαν σε ποσοστό 67,3% ότι δεν θα έπαιρναν τη σακούλα ενώ μόλις σε ποσοστό 32,7% ότι θα την έπαιρναν", επισημαίνει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ η υπεύθυνη λειτουργίας του Κέντρου, Σοφία Θεοδωρίδου, με αφορμή την έρευνα που πραγματοποιήθηκε ηλεκτρονικά σε δύο φάσεις. Η πρώτη έγινε στα τέλη του περασμένου χρόνου και η δεύτερη μετά από μια παρέμβαση για την ευαισθητοποίηση των μαθητών, που διενεργήθηκε σε συνεργασία με τις σχολικές δραστηριότητες της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πέλλας.
Στην δεύτερη φάση της έρευνας, που έγινε μετά την παρέμβαση, τα ποσοστά διαφοροποιήθηκαν σε μικρό βαθμό προς το θετικότερο και αυτό, κατά την κ. Θεοδωρίδου, οφείλεται στο γεγονός ότι μικρής διάρκειας παρεμβάσεις, όπως αυτές που έγιναν, δεν οδηγούν σε καλλιέργεια συμπεριφορών και στάσεων, καθώς για κάτι τέτοιο απαιτούνται συστηματικές και διαρκείς στο χρόνο δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης προς την κατεύθυνση της διαμόρφωσης μιας περιβαλλοντικής κουλτούρας.
Αντίστοιχα ερωτήματα υποβλήθηκαν στους μαθητές για τη χρήση της πλαστικής σακούλας στο μανάβικο, ή το σούπερ μάρκετ, την χρήση των κάδων ανακύκλωσης, για τα πλαστικά μπουκάλια του νερού, τη διάθεση των μαθητών να μειώσουν τη χρήση της πλαστικής σακούλας και να ενημερώσουν για το θέμα αυτό τους φίλους, τους συγγενείς και την οικογένειά τους.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει, άλλωστε, το γεγονός ότι και στις δύο φάσεις της έρευνας τα παιδιά αναγνωρίζουν, σε ποσοστά άνω του 76%, ότι ευθυνόμαστε όλοι μας για την ευρεία χρήση του πλαστικού. Ακολουθούν το κράτος, με ποσοστά περίπου στο 15% και ο δήμος, με ποσοστά κοντά στο 8%.
Τα παιδιά, όμως, δεν έμειναν εκεί καθώς προχώρησαν στη διατύπωση προτάσεων στις οποίες περιλαμβάνονται η χρήση εναλλακτικών του πλαστικού υλικών που είναι κατά 100% ανακυκλώσιμα, όπως το χαρτί, το γυαλί και το ύφασμα, η χρήση σακούλας πολλαπλών χρήσεων, η συγκέντρωση πλαστικών καπακιών, αλλά και η ανακύκλωση πλαστικού σε ειδικό κάδο, που θα υπάρχει έξω από το προαύλιο του σχολείου, η συμμετοχή των σχολείων σε διαγωνισμό δημιουργίας αφίσας με σκοπό την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας, η κρατική επιχορήγηση, για τη χρήση φυσικών υλικών όπως το μπαμπού, η επιβολή υψηλού φόρου, για την κατασκευή και χρήση πλαστικών υλών και η ενημέρωση για την ολοκληρωτική ανακύκλωση πλαστικών υλών.
"Στο πλαίσιο του προγράμματος που αναπτύσσουμε είχαμε μια αποσπασματική παρέμβαση. Κάναμε μια ημερίδα σε κάθε τόπο της Πέλλας όπου ενημερώσαμε έναν εκπρόσωπο από κάθε σχολείο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και τρεις μαθητές του δεκαπενταμελούς που μαζί με υλικό παιχνίδια και links ενημέρωσαν τη σχολική κοινότητα. Στο μεταξύ, κάποια σχολεία της Πέλλας τρέχουν 5μηνα προγράμματα ώστε να έχουν το χρόνο να ασχοληθούν και να παράγουν αποτελέσματα σε μια πιο παγιωμένη νέα συμπεριφορά. Ωστόσο, το πρωτόγνωρο είναι ότι για πρώτη φορά στην Έδεσσα ζητήσαμε τη συνεργασία όλων των φορέων και των τοπικών αρχών που εμπλέκονται στο μοντέλο ανάπτυξης της "Aτζέντα 21", που συνυπέγραψε η Ελλάδα με άλλες 178 χώρες του ΟΗΕ, με στόχο να διαβουλευτούν για το θέμα", υπογραμμίζει η κ. Θεοδωρίδου.
Μέχρι τώρα, αναδείχτηκε μια συντονιστική επιτροπή με εκπροσώπους των φορέων, αποφασίστηκε να γίνει μια πολύ μεγάλη εκδήλωση σε κάθε δήμο, βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνισμός αφίσας και φωτογραφίας από τα παιδιά για τη μείωση της πλαστικής σακούλας, ενώ αναζητείται σλόγκαν για την εκστρατεία που θα γίνει και προβλέπεται η διανομή τσαντών πολλαπλών χρήσεων. Παράλληλα, τα σούπερ μάρκετ, ο ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας και πολλοί ακόμη φορείς αναμένουν τις προτάσεις που θα προκύψουν από την εν λόγω διαδικασία, καθώς το ζητούμενο δεν είναι απλώς η εκπαίδευση των παιδιών, αλλά η ευαισθητοποίηση όλων από το επίπεδο της οικογένειας. Από την άλλη πλευρά οι καταστηματάρχες της Πέλλας θα ενημερωθούν για τις σχετικές δράσεις από το ίδιο το επιμελητήριο της περιοχής.
Σύσκεψη μεταξύ των φορέων πραγματοποιήθηκε στο διοικητήριο της περιφερειακής ενότητας Πέλλας υπό την αντιπεριφερειάρχη Αθηνά Αηδονά, η οποία τόνισε ότι "η διαβούλευση επί των προτάσεων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πέλλας και του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Έδεσσας – Γιαννιτσών είναι μια δράση ενίσχυσης του διαλόγου μεταξύ των φορέων".