Πανελλήνιες Πανελλαδικές 2018: Ποιος ήταν ο Δημήτρης Μαρωνίτης που «έπεσε» στην Έκθεση
Πανελλήνιες - Πανελλαδικές 2018: Ο μορφωτικός ρόλος του σχολείου είναι το θέμαστην Έκθεση, το οποίο κλήθηκαν να αναπτύξουνοι υποψήφιοι των ΓΕΛ στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας- Ποιος ήταν ο Δημήτρης Μαρωνίτης
Το κείμενο του Δ. Μαρωνίτη, πανεπιστημιακού δάσκαλου και αρθρογράφου στο Βήμα της Κυριακής, δημοσιεύθηκε το Μάρτιο του 2009, στην στήλη του Απολίτιστα Μονοτονικά, με τίτλο Παιδεία και Εκπαίδευση, είναι αυτό πάνω στο οποίο εξετάστηκαν οι μαθητές των Πανελληνίων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΤΩΝ ΓΕΛ
Ο λόγος για τα σχολικά εγχειρίδια στη Μέση Εκπαίδευση. Για τα οποία εισάγονται ρηξικέλευθες προτάσεις στον περί παιδείας διάλογο που άρχισε πρόσφατα, ανοίγοντας πόρτες και παράθυρα αδιακρίτως σε ενέχοντες και ενεχομένους. Εξ ου και η αισιόδοξη πρόβλεψη της εξάμηνης διάρκειάς του, που θα απολήξει μάλλον στα τέλη του τρέχοντος έτους, εφόσον εξαιρεθούν αυτομάτως οι πασχαλινές διακοπές και οι δύο τουλάχιστον έμπυροι μήνες του θέρους. Οπως κι αν έχει το πράγμα, αν δεν πρόκειται για ανταγωνιστικές φιλοδοξίες διορισμένων πρωταγωνιστών και δευτεραγωνιστών της μεταρρυθμιστικής μας παράστασης, δικαιολογείται ίσως κάποιος νηφάλιος έλεγχος της πρώιμης εξαγγελίας για προβλεπόμενη κατάργηση του ενός, και αποκλειστικού, σχολικού εγχειριδίου κατά μάθημα, τόσο στο Γυμνάσιο όσο και στο Λύκειο, εκτός αν συνυπολογίζεται και το ζεύγος «Νηπιαγωγείο-Δημοτικό». Με αυτούς τους όρους διατυπώνονται οι επόμενες απορίες:
Πρώτη απορία, ελαφρώς υποψιασμένη: τα περισσότερα του ενός κατά μάθημα εγχειρίδια θα είναι μονότροπα ή πολύτροπα, και σε ποιον βαθμό; Δηλαδή: θα προκηρύσσεται και θα εποπτεύεται, όπως σήμερα, η συγγραφή τους από το Υπουργείο Παιδείας και τα επιτελικά του όργανα; ή θα επιλέγονται από τα διαθέσιμα ήδη στην ευρύτερη εκδοτική αγορά; Ειδικότερα: θα πειθαρχούν, όπως σήμερα, τα διπλά ή πολλαπλά εγχειρίδια σε προγραμματικές εντολές των αναλυτικών προγραμμάτων; ή θα έχουν σχετική τουλάχιστον ελευθερία στις συντακτικές επιλογές τους από άποψη ύλης, μεθόδου, ύφους και ήθους; θα είναι ισότιμα; ή θα διαβαθμίζονται σε απαραίτητα και προαιρετικά; θα προκρίνονται από κάποια επιτροπή με επίλεκτα (από ποιόν;) μέλη; θα έχει η επιτροπή αυτή δικαίωμα και απόρριψης για προσφορές, που θα κρίνονται απρόσφορες για το σχολικό περιβάλλον;
Απορία δεύτερη, ίσως λίγο διεστραμμένη: θα καταργηθεί ή όχι στο μεταξύ η ισχύουσα διάκριση εγχειριδίου μαθητή και δασκάλου, πίσω και κάτω από την οποία λειτουργεί, για όσους παρακολουθούν εξ επαφής τα εκπαιδευτικά μας πράγματα, η φάμπρικα παρασχολικών βοηθημάτων και για τις δύο πελατείες; Πρόκειται για διπλή μέθοδο, με την οποία αυτομάτως το ένα σχολικό εγχειρίδιο διπλασιάζεται και πολλαπλασιάζεται σήμερα.
Απορία τρίτη, προφανώς κρίσιμη: η κατάργηση του ενός κατά μάθημα σχολικού εγχειριδίου προτείνεται για όλα τα μαθήματα, θεωρητικών και θετικών επιστημών; μήπως οι εισηγητές της νεωτερικής πρότασης έχουν κατά νου περισσότερο, ή προπάντων, εγχειρίδια μαθημάτων με φορτίο όχι μόνο γνωστικό αλλά και ιδεολογικό; Οπως συμβαίνει εξ ορισμού με τα κείμενα και τα αντικείμενα των ανθρωπιστικών σπουδών, εκείνα προπάντων που ορίζουν την περιοχή της αρχαιογνωσίας και της αρχαιογλωσσίας αφενός, της νεογνωσίας και νεογλωσσίας αφετέρου, στον ευρύτερο μάλιστα κύκλο της ιστορίας και των ιστορικών τους συμφραζομένων; Θα εφαρμοστεί στα κρίσιμα αυτά κεφάλαια η αρχή της πολυφωνίας ή της μονοφωνίας;
Απορία τέταρτη, πιθανόν απροσδόκητη: προκειμένου να ισχύσει και να ευοδωθεί το νεωτερικό σύστημα του διπλού ή και πολλαπλού σχολικού βιβλίου (το οποίο βέβαια συνεπάγεται αύξηση του κονδυλίου κρατικών δαπανών για την παιδεία) θα αντιγραφεί το αμφισβητούμενο ακόμη πανεπιστημιακό μοντέλο που εισηγήθηκε το νομοσχέδιο της Γιαννάκου; Οπου, αν είμαι καλά πληροφορημένος, ο φοιτητής επιλέγει ο ίδιος (θεωρητικά τουλάχιστον) από ένα κατάλογο δοτής βιβλιογραφίας εκείνο που του αρμόζει καλύτερα; Γενικότερα: με τίνων κριτήρια θα επιλέγονται και θα προσφέρονται στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο τα διπλά ή πολλαπλά ανά μάθημα σχολικά εγχειρίδια;
Απορία πέμπτη, προς το παρόν τελευταία: θα ζητηθεί επισήμως για τη σύνταξη των νεωτερικών εγχειριδίων η συνδρομή και πανεπιστημιακών δασκάλων; θα επιδιωχθεί στην προκειμένη περίπτωση έμπρακτος διάλογος πανεπιστημιακής παιδείας και σχολικής εκπαίδευσης, προκειμένου να διαρραγούν τα υφιστάμενα σήμερα στεγανά μεταξύ τους; Θα ληφθούν υπόψη και θα δοκιμαστούν κάποιες, σπάνιες έστω, εξαιρέσεις, στις οποίες πιστεύω πως ανήκει και το συστηματικό πρόγραμμα «Αρχαιογνωσίας και Αρχαιογλωσσίας στη Μέση Εκπαίδευση», όπου εκπονήθηκαν ήδη επτά πειραματικά εγχειρίδια;
Οι προηγούμενες ενδεικτικές απορίες δεν προκαταβάλλονται, για να υπονομεύσουν την, καλή σίγουρα, ιδέα για κατάργηση ανά μάθημα του ενός εγχειριδίου και στη Μέση Εκπαίδευση. Ο απορητικός ωστόσο λόγος σκοπεύει να θέσει κάποια, προηγούμενα της όποιας εφαρμογής, ερωτήματα, τα οποία, αν δεν διατυπωθούν και απαντηθούν εγκαίρως και επαρκώς, η εξαγγελία και του νέου αυτού ριζοσπαστικού μέτρου θα αποδειχθεί μάλλον προεκλογικό πυροτέχνημα.
Ποιός ήταν ο Δημήτρης Μαρωνίτης
Ο Δημήτρης Μαρωνίτης γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Περάτωσε τις εγκύκλιες σπουδές του στο Πειραματικό Σχολείο της Θεσσαλονίκης και συνέχισε σπουδάζοντας στη Φιλοσοφική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Συμπλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στη Δυτική Γερμανία Το διδακτορικό του δίπλωμα το έλαβε το 1962 από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο όπου και δίδαξε Αρχαία Ελληνικά από το 1963 έως το 1968 ως εντεταλμένος υφηγητής.
Κατά τη διάρκεια της επταετίας η δράση του ενοχλούσε το στρατιωτικό καθεστώς με αποτέλεσμα συχνά να φιλοξενείται στα κρατητήρια της συμπρωτεύουσας και της Αθήνας. Οι 8 μήνες του εγκλεισμού του από τις αρχές του 73 μέχρι της γενική αμνήστευση άφησαν το σημάδι τους στη Μαύρη γαλήνη, ένα κείμενο που γράφτηκε στο κελί, σε φθαρμένες χαρτοπετσέτες, όταν κατάφερε να βρει ένα μολύβι ο Δ.Ν.Μαρωνίτης. Το κείμενο πρωτοδημοσιεύτηκε τον Οκτώβριο του 1973 στο 8ο και τελευταίο τεύχος του περιοδικού Η Συνέχεια, και πρόσφατα, το 2007, στις εκδόσεις Το Ροδακιό.
Μετά την χούντα επανέρχεται και παραμένει καθηγητής από 1975 έως το 1996. Εκτός όμως από Πανεπιστημιακός δάσκαλος ο Δ.Ν Μαρωνίτης ήταν ιδιαίτερα γνωστός και σαν αρθρογράφος μιας και από το Φεβρουάριο του 1971 που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΒΗΜΑ το πρώτο του άρθρο με τίτλο «Σημείο αναφοράς» δεν σταμάτησε όλα αυτά τα χρόνια να δημοσιεύει ανελλιπώς άρθρα.
Κατεβάστε ΕΔΩ τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας - Έκθεση των ΓΕΛ
Το σχολείο και ο μορφωτικός ρόλος του ήταν το θέμα στο οποίο κλήθηκαν να αναπτύξουν τις ιδέες τους οι υποψήφιοι.
«Με αφορμή διάλογο που έχει ανοίξει στη σχολική κοινότητα σχετικά με τον μορφωτικό ρόλο του σχολείου στον 21ο αιώνα, γράφετε ένα άρθρο (500- 600 λέξεις) στη μαθητική εφημερίδα στο οποίο:
α) υποστηρίζετε την άποψη ότι το σχολείο οφείλει, παράλληλα με την εκπαιδευτική, να ασκεί και παιδευτική λειτουργία, και
β) προτείνετε, αιτιολογημένα, τρόπους με τους οποίους εκπαιδευτικοί και μαθητές/μαθήτριες μπορούν να συμβάλλουν στην ενίσχυση του παιδευτικού ρόλου του σχολείου»
Το Νewsbomb.gr, όπως κάθε χρόνο, θα ενημερώνει έγκυρα και έγκαιρα για τα θέματα των Πανελληνίων 2018 και τις απαντήσεις τους, καθώς και για όλες τις εκτιμήσεις για τις Βάσεις 2018, έως ότου ανακοινωθούν στα τέλη Αυγούστου.
Με την εγυρότητα και την εμπειρία των φροντιστηρίων ΠΟΥΚΑΜΙΣΑΣ θα μάθετε πρώτοι τα θέματα των Πανελληνίων και τις ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ.
Όπως προκύπτει από τα επίσημα στοιχεία, οι αιτήσεις των υποψηφίων για τις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις 2018 ανέρχονται στις 104.040, με τις 86.301 να προέρχονται από μαθητές των ημερήσιων ΓΕΛ, τις 914 από εσπερινά ΓΕΛ, τις 15.742 από ημερήσια ΕΠΑΛ, τις 405 από εσπερινά ΕΠΑΛ, καθώς επίσης και 678 από εσπερινά ΕΠΑΛ, που εξετάζονται μαζί με το ημερήσιο.
Τι θα πρέπει να έχουν μαζί τους οι υποψήφιοι
Οι εξεταζόμενοι για τις Πανελλήνιες 2018 πρέπει να έχουν μαζί τους:
- Το δελτίο του εξεταζόμενου
- Την αστυνομική του ταυτότητα ή διαβατήριο
- Δυο στυλό διαρκείας (μπλε ή μαύρο), μολύβι, γομολάστιχα, γεωμετρικά όργανα, μολύβι, γομολάστιχα
- Όποιος επιθυμεί μπορεί να έχει μαζί του ένα μπουκαλάκι νερό ή αναψυκτικό
- Στα εξεταστικά κέντρα θα υπάρχουν ειδικά μηχανήματα-«κόφτες» για τα κινητά. Αν εντοπιστεί μαθητής με κινητό τηλέφωνο, ακόμη και απενεργοποιημένο, το πιθανότερο είναι να μηδενιστεί το γραπτό του
- Δεν επιτρέπεται η χρήση υπολογιστικών μηχανών και διορθωτικού (blanco)
Αυτά είναι τα SOS για τη Νεοελληνική Γλώσσα
Σύμφωνα με πληροφορίες, ορισμένα θέματα αποτελούν SOS για τις φετινές εξετάσεις στην Έκθεση.
Αυτά είναι:
- Κοινωνικοποίηση των νέων και Social Media
- Προστασία των προσωπικών δεδομένων στο Διαδίκτυο
- Η ιστορία και η γνώση της από τους νέους
- Μάρτυρες δημοσίου συμφέροντος
- Ευθανασία
Φυσικά, τα παραπάνω θέματα αποτελούν απλώς προβλέψεις και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεωρήσει ο μαθητής ότι θα «πέσει» ένα από αυτά. Πρέπει οι υποψήφιοι να προετοιμαστούν πολύ καλά και να είναι έτοιμοι να αντιμετωπίσουν οποιοδήποτε θέμα, πάντα σε συνεργασία και συνεννόηση με τους καθηγητές τους.
Πανελλήνιες - Πανελλαδικές 2018: Αναλυτικά το πρόγραμμα
* Την Τρίτη 12-6-2018 στο μάθημα ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΤΕΧΝΩΝ - ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ εξετάζονται α) οι μαθητές/-τριες της Δ΄ τάξης εσπερινών ΕΠΑ.Λ σχ. έτους 2017-2018 και β) οι απόφοιτοι/-ες της Δ΄ τάξης εσπερινών ΕΠΑ.Λ. παρελθόντων ετών που διεκδικούν το ειδικό ποσοστό 1% επιπλέον των εισακτέων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (ΜΟΝΟ για ΤΕΙ, ΑΣΠΑΙΤΕ, ΑΣΤΕ, ΑΕΝ).
** Την Πέμπτη 14-6-2018 στο μάθημα ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΤΕΧΝΩΝ - ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ εξετάζονται οι μαθητές/-τριες της Γ΄ τάξης των Αυτοτελών Ειδικών Τμημάτων και των Τμημάτων Συνδιδασκαλίας ημερήσιων ΕΠΑ.Λ. σχ. έτους 2017-2018 στα ίδια θέματα με το μάθημα ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ στο οποίο εξετάζονται οι υποψήφιοι των ημερησίων ΕΠΑ.Λ.
ΜΠΕΙΤΕ ΕΔΩ ΣΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Σημείωση 1: Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08.00 π.μ. για τα μαθήματα με ώρα εξέτασης 08.30 π.μ., μέχρι τις 15:00 μ.μ. για το μάθημα με ώρα εξέτασης 15.30 μ.μ. και μέχρι τις 09:30 π.μ. για το μάθημα με ώρα εξέτασης 10:00 π.μ.
Σημείωση 2: Η διάρκεια εξέτασης για τα μαθήματα των ξένων γλωσσών και της Αρμονίας είναι τρεις (3) ώρες, των Σχεδίων (Ελεύθερο και Γραμμικό) είναι έξι (6) ώρες, του ειδικού μαθήματος «ΕΛΕΓΧΟΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ» είναι περίπου είκοσι (20) λεπτά.
Διαβάστε ΕΔΩ όλα τα τελευταία νέα για τις Πανελλήνιες 2018
Σημειώνεται πως η διάρκεια των Πανελληνίων 2018 θα είναι κατά δύο ημέρες μικρότερη, λόγω κατάργησης της εξέτασης στην Ιστορία και στα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας των Γενικών Λυκείων.
Τα 10 SOS!
Δώστε προσοχή στους ακόλουθους 10 κανόνες που δημοσίευσε το Έθνος:
1. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται κατά τον χρόνο αναμονής των θεμάτων,οπότε και η αγωνία των υποψηφίων κορυφώνεται. Συνήθης αντίδραση των υποψηφίων εκείνα τα λεπτά είναι η προσπάθεια και η αδυναμία ανάκλησης τυχαίων σημείων της ύλης. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει αυτό να επηρεάσει την ψυχολογία τους καθώς κατά τη γραπτή αξιολόγηση ο εγκέφαλος λειτουργεί αφαιρετικά, συνεπώς όταν έρθουν τα θέματα και ο υποψήφιος καταπιαστεί με ένα ένα από αυτά χωριστά, η ανάκληση μνήμης θα είναι πιο εύκολη.
2. Μόλις έρθουν τα θέματα ο υποψήφιος θα πρέπει να επικεντρωθεί σε αυτά και να μην επιτρέψει σε τίποτε να αποσπάσει την προσοχή του, να διαβάσει μία φορά προσεκτικά όλα τα ζητήματα, ενώ ταυτόχρονα να κρατά κάποιες πρόχειρες σημειώσεις, στις οποίες θα ανατρέξει αργότερα.
3. Ο μέσος όρος που πρέπει να αφιερώσει σε κάθε θέμα ο υποψήφιος είναι 45 λεπτά.4. Ο χρυσός κανόνας είναι να μην επιμείνει ο υποψήφιος για μεγάλο χρονικό διάστημα σε κάποιο θέμα που φαίνεται ότι δεν μπορεί άμεσα να επιλύσει, γιατί θα μειωθεί ο χρόνος που απομένει για να αφιερώσει στα άλλα θέματα.
5. Ό,τι ζητείται στις εκφωνήσεις θα πρέπει να αιτιολογηθεί.
6. Ξεκινήστε πάντα από τα θέματα που γνωρίζετε. Μην ξεκινήσετε από το 4ο θέμα που είναι και το πιο δύσκολο. Προσπαθήστε να συγκεντρώσετε τα περισσότερα δυνατά μόρια από τα 100 που υπάρχουν στα θέματα.
7. Αν δείτε ότι δεν ξέρετε κάποιο θέμα καλά, μην απογοητεύεστε. Μπορεί να είναι όντως πολύ δύσκολο και να μην το γνωρίζουν και οι υπόλοιποι και να ακυρωθεί. Έχει συμβεί και αυτό.
8. Πολλές φορές κάποιοι υποψήφιοι με πολύ υψηλούς στόχους όταν αντιλαμβάνονται ότι δεν μπορούν να προσεγγίσουν το άριστα καταρρέουν και γράφουν κάτω από τη βάση. Απαιτείται ψυχραιμία μέχρι το τέλος.
9. Μην ασχοληθείτε με τους φίλους σας που μπορεί να σας ζητούν βοήθεια. Μπορεί να χάσετε την συγκέντρωσή σας.
10. Να θυμάστε ότι έχετε για κάθε θέμα 45 λεπτά περίπου. Αν κολλήσετε , αφήστε το και θα επανέλθετε στο τέλος. Μη δημιουργήσετε την παραμικρή αμφιβολία στον διορθωτή για τις γνώσεις σας και τον αναγκάσετε να σας κόψει μόρια. Μπορεί ένα δεύτερο «χτένισμα» στο γραπτό σας να σας βοηθήσει να αποφύγετε λάθη που δεν είχατε δει.
Οι πρώτες εκτιμήσεις για τις βάσεις
Ο εκπαιδευτικός αναλυτής, Γιώργος Χατζητέγας δίνει τις πρώτες εκτιμήσεις για τις βάσεις 2018:
1ο επιστημονικό πεδίο – Ανθρωπιστικές Σπουδές
«Ανάσα» η απελευθέρωση των Παιδαγωγικών. Το 1ο επιστημονικό πεδίο είναι το πιο ανταγωνιστικό, όχι μόνο γιατί συγκεντρώνει το μεγαλύτερο μέρος των υποψηφίων – πέρυσι 32.732 το επέλεξαν – αλλά και γιατί έχει τις λιγότερες διαθέσιμες θέσεις. Πέρυσι, το 40% των υποψηφίων απέτυχαν λόγω της έλλειψης σχολών και τμημάτων σε αυτό το πεδίο. Το άνοιγμα των παιδαγωγικών απ’ όλες τις κατευθύνσεις χωρίς ειδικό μάθημα θα δώσει μία ανάσα, καθώς προσφέρει 4.000 επιπλέον θέσεις. Ο ανταγωνισμός αναμένεται και φέτος πολύ υψηλός, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει άνοδο των βάσεων. Αντίθετα, μικρή πτώση θα σημειωθεί λόγω της μεγάλης αύξησης του αριθμού εισακτέων. Ενδεικτικά, η Νομική Αθήνας κέρδισε φέτος επιπλέον 25 θέσεις, η Θεσσαλονίκης 21, ενώ συνολικά οι σχολές Ψυχολογίας, που είναι αρκετά δημοφιλείς εμπλουτίστηκαν με 129 θέσεις. Έκπληξη θα αποτελέσει το τμήμα Κοινωνικής Εργασίας του Πανεπιστημίου Δυτικής. Πέρσι, ως τμήμα ΤΕΙ εκτοξεύτηκε με 800 μόρια αύξηση στα 15.307, ενώ φέτος ως πανεπιστημιακό πολύ πιθανόν να διεκδικήσει γερή αύξηση.
2ο επιστημονικό πεδίο – Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών
Συνθήκες ελεύθερης πρόσβασης. Το μοναδικό πεδίο που ο αριθμός των υποψηφίων –πέρυσι ήταν 31.383 υποψήφιοι– αντιστοιχεί στις διαθέσιμες θέσεις. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος στις δημοφιλείς σχολές, όμως οι υποψήφιοι έχουν τη δυνατότητα, ακόμα κι αν δεν περάσουν σε σχολή της επιλογής τους, να ενταχθούν σε κάποιο άλλο τμήμα. Στα πολυτεχνικά τμήματα των κεντρικών Ιδρυμάτων οι αυξομειώσεις αναμένονται οριακές, καθώς κανένα δεν κερδίζει πάνω από 14 θέσεις. Εξαίρεση το τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών που στην Αθήνα είχε αύξηση 29 θέσεων (σ.σ. αναμένεται πτώση των βάσεων) και συνολικά σε όλη την Ελλάδα 159 επιπλέον θέσεις σε σχέση με πέρυσι. Πάντως, ακόμα κι αν ο ανταγωνισμός κρατήσει ψηλά τις πολυτεχνικές σχολές των κεντρικών Ιδρυμάτων, δεν φαίνεται να γίνεται το ίδιο για τις περιφερειακές, όπου η μείωση είναι σχεδόν δεδομένη.
3ο επιστημονικό πεδίο – Επιστήμες Υγείας
Οι επιδόσεις θα καθορίσουν την άνοδο της Ιατρικής. Εξίσου ανταγωνιστικό με το 1ο επιστημονικό πεδίο, οι επιστήμες Υγείας καταγράφουν εκτός από σφαγή των υποψηφίων για μια θέση στις πιο δημοφιλείς σχολές, και υψηλές επιδόσεις. Οι ιατρικές σχολές ξεχωρίζουν φέτος, καθώς ήταν οι μόνες που δεν είχαν αύξηση εισακτέων και αναμένεται είτε να παραμείνουν σταθερές είτε να εκτοξευτούν ανάλογα με τις επιδόσεις των υποψηφίων. Ενδεικτικά πέρυσι η βάση της Ιατρικής Αθήνας ανέβηκε στα 19.143 μόρια και της Θεσσαλονίκης στα 19.043 μόρια.
Περιορισμένες ήταν και οι επιπλέον θέσεις που δόθηκαν και στα υπόλοιπα τμήματα του εν λόγω πεδίου (σ.σ. δεν ξεπερνούσαν τις 10), επομένως θα πρέπει πρώτα να εξεταστεί η επίδοση των υποψηφίων ώστε να υπάρχει καθαρή εικόνα για την πορεία των βάσεων.
4ο επιστημονικό πεδίο – Σχολές Πληροφορικής και Οικονομίας
Εισαγωγή σε οικονομικά και πληροφοριακά τμήματα με μέτριες επιδόσεις. Ανήκει στην ίδια κατηγορία με το 2ο επιστημονικό πεδίο, όπου ο ανταγωνισμός είναι ήπιος. Μάλιστα οι υποψήφιοι του εν λόγω πεδίου έχουν κι ένα επιπλέον πλεονέκτημα, καθώς δεν σημειώνονται υψηλές επιδόσεις στις συγκεκριμένες σχολές. Φέτος ο αριθμός εισακτέων στα τμήματα Πληροφορικής εμπλουτίστηκε κατά 200 επιπλέον θέσεις, γεγονός που υποδηλώνει ότι οι βάσεις θα υποχωρήσουν κι άλλο φέτος. Χαμηλές πτήσεις σημειώνονται και στις οικονομικές σχολές, που πέρσι ενδεικτικά κατέρρευσαν με πτώση άνω των 1.000 μορίων τόσο στα περιφερειακά τμήματα όσο και στα κεντρικά.
Μετά από δύο χρόνια αποτυχημένης περιθωριοποίησης των παιδαγωγικών σε ένα ξεχωριστό πεδίο, φέτος τα τμήματα αυτά θα είναι ανοιχτά προς όλους και η άνοδος των βάσεών τους χαρακτηρίζεται νομοτελειακή.
Οι 4.000 θέσεις των παιδαγωγικών τμημάτων θα είναι διαθέσιμες απ’ όλα τα επιστημονικά πεδία και κυρίως θα απορροφήσουν υποψηφίους από το 1ο επιστημονικό πεδίο. Παράλληλα, η άνοδος των βάσεων θα καθοριστεί και από το γεγονός ότι φέτος δεν είναι υποχρεωμένοι οι υποψήφιοι που ενδιαφέρονται γι’ αυτές τις σχολές να εξεταστούν στα μαθήματα της Ιστορίας και των Μαθηματικών Γενικής Παιδείας, στα οποία κατέγραφαν πολύ χαμηλές επιδόσεις.
Τα τμήματα Χημείας, Δασοπονίας και τουριστικών αποτελούν τη μεγάλη έκπληξη φέτος. Αν και παρουσίασαν μεγάλη αύξηση του αριθμού εισακτέων, το άνοιγμα που έχει γίνει εδώ και δύο χρόνια για εισαγωγή από δύο επιστημονικά πεδία (σ.σ. το 2ο και το 3ο) έχει εκτοξεύσει τις βάσεις τους με αύξηση μορίων που αγγίζει ακόμα και τα 900.
Πανελλήνιες - Πανελλαδικές 2018: Πόσοι θα μπουν σε κάθε τμήμα
Σε ό,τι αφορά στο νεοσύστατο Παν/μιο Δυτικής Αττικής, ο συνολικός αριθμός εισακτέων φέτος είναι 4.633 άτομα. Πέρυσι, στα αντίστοιχα τμήματα των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά ήταν 4.557 άτομα. Συνεπώς, στις Πανελλήνιες 2018 υπάρχει αύξηση του αριθμού των θέσεων κατά 76 θέσεις.
Σε ό,τι αφορά στα Πανεπιστήμια (εκτός του Παν/μίου Δυτ. Αττικής), ο συνολικός αριθμός εισακτέων φέτος είναι 46.663 άτομα, ενώ πέρυσι στα αντίστοιχα τμήματα ήταν 43.758 άτομα. Συνεπώς, φέτος υπάρχει αύξηση του αριθμού των θέσεων κατά 2.905 θέσεις.
Συγκεκριμένα, έμεινε σταθερός ο αριθμός εισακτέων στις Ιατρικές Σχολές, ενώ μειώθηκε στις Εκκλησιαστικές Ακαδημίες. Αυξήθηκε ο αριθμός εισακτέων κατά 6% στα υπόλοιπα Τμήματα, ενώ σε συγκεκριμένα Τμήματα (Ναυτιλιακά, Πληροφορικής, Τουριστικά, Ψυχολογίας, Γεωπονίας, Χημείας κλπ) αυξήθηκε κατά 12,5%.
Ο αριθμός στα ΤΕΙ
Σε ό,τι αφορά στα ΤΕΙ (εκτός των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά), ο συνολικός αριθμός εισακτέων φέτος είναι 23.396 άτομα, ενώ πέρυσι στα αντίστοιχα Τμήματα ήταν 22.411 άτομα. Συνεπώς, φέτος υπάρχει αύξηση του αριθμού των θέσεων κατά 985 θέσεις.
Συγκεκριμένα, ο αριθμός εισακτέων αυξήθηκε κατά 12,5% σε συγκεκριμένα Τμήματα (Πληροφορικής, Τουριστικά, Γεωπονίας, Φυσιοθεραπείας, Εργοθεραπείας, κλπ), ενώ στα υπόλοιπα Τμήματα έμεινε ίδιος με το 2017.
Επομένως, συνολικά για το 2018 οι θέσεις εισακτέων για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είναι 74.692, ενώ για το 2017 ήταν 70.726. Κατά συνέπεια, η αύξηση ανέρχεται σε 3.966 θέσεις.
Χρήσιμες συμβουλές για τα θέματα και τις εξετάσεις στις Πανελλήνιες 2018
Διαβάζουμε τα θέματα αργά και προσεκτικά, ώστε να κατανοήσουμε πλήρως τι ζητείται, και ξεκινάμε από αυτά που γνωρίζουμε καλύτερα. Αφού απαντήσουμε κάποιο ερώτημα, καλό θα ήταν να διαβάσουμε άλλη μία φορά την εκφώνηση.
Ακόμη και αν κάποιο από τα θέματα δεν μας θυμίζει κάτι, δεν πρέπει να απογοητευτούμε, καθώς μπορεί στη συνέχεια της εξέτασης να «καθαρίσει» το μυαλό μας και να το κατανοήσουμε. Χρησιμοποιούμε, όπου χρειάζεται, το πρόχειρο (τις τελευταίες σελίδες του τετραδίου).
Γράφουμε ό,τι γνωρίζουμε, ακόμη και αν δεν είμαστε σίγουροι· δεν αφήνουμε κανένα μόριο που να μην το διεκδικήσουμε! Προσέχουμε την εμφάνιση του γραπτού μας, ώστε να είναι ευανάγνωστο. Ένα καλά δομημένο και καθαρογραμμένο γραπτό είναι βέβαιο πως προκαταβάλλει θετικά τον διορθωτή.
Διαβάστε ΕΔΩ όλες τις ειδήσεις για τις Πανελλήνιες 2017
Σύμφωνα με τα όσα ισχύουν για την ομαλή διεξαγωγή των Πανελληνίων Εξετάσεων, οι υποψήφιοι κατά την είσοδο τους στην αίθουσα της εξέτασης δεν επιτρέπεται να φέρουν μαζί τους βιβλία, τετράδια, σημειώσεις, διορθωτικό υγρό ή ταινία, κινητά τηλέφωνα, υπολογιστικές μηχανές, ηλεκτρονικά μέσα μετάδοσης πληροφοριών ή επικοινωνίας, ή αλλά αντικείμενα, εκτός από αυτά που επιτρέπονται συμφώνα με τις οδηγίες της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων (Κ.Ε.Ε.) ή της Διεύθυνσης Εξετάσεων και Πιστοποιήσεων. Για τον έλεγχο υπεύθυνοι είναι οι επιτηρητές.
Κατά τη διάρκεια της εξέτασης, δεν επιτρέπεται στους εξεταζόμενους να βγουν από την αίθουσα, εκτός από εξαιρετικές περιπτώσεις. Στην περίπτωση αυτή καλείται ο εφεδρικός-αναπληρωματικός επιτηρητής, ο οποίος συνοδεύει τον εξεταζόμενο έξω από την αίθουσα, ελέγχοντας τους χώρους που αυτός επισκέπτεται για την αποφυγή περίπτωσης δολίευσης των εξετάσεων.
Αν ο υποψήφιος φέρει στην αίθουσα στην οποία εξετάζεται αντικείμενο ή κινητό ή αντιγράφει κατά τη διάρκεια της εξέτασης από βιβλίο ή οποιουδήποτε είδους σημειώσεις ή από γραπτό δοκίμιο αλλού εξεταζόμενου, ή θορυβεί και δεν συμμορφώνεται με τις υποδείξεις των επιτηρητών επιχειρώντας να αντιγράψει ή εμποδίζοντας την εξέταση άλλων εξεταζομένων ή δολιεύεται με άλλο τρόπο την εξέτασή του, απομακρύνεται από την αίθουσα εξέτασης με αιτιολογημένη απόφαση της Λυκειακής Επιτροπής και το γραπτό του μηδενίζεται.
Διαβάστε επίσης:
Πανελλήνιες 2018: Σε αυτές τις σχολές θα μπαίνουν οι υποψήφιοι χωρίς εξετάσεις
Πανελλήνιες 2018: Αυτός είναι ο ανεξέλεγκτος παράγοντας που επηρεάζει την απόδοση των υποψηφίων
Πανελλήνιες 2018: Πιο νωρίς φέτος η ανακοίνωση της βαθμολογίας