DW: Οικονομική συνεργασία Κοζάνης-Μπάουτσεν
Οι δυνατότητες της ελληνογερμανικής συνεργασίας σε επίπεδο δήμων και περιφερειών είναι πολλαπλές. Στη Δυτική Μακεδονία φαίνεται να είναι αρχικά προπαντός οικονομικού χαρακτήρα.
Τι κάνει κανείς σε περιοχές όπου έχει εξορυχθεί ο λιγνίτης και μοιάζουν με κρατήρες; Στο Μπάουτσεν της ανατολικής Γερμανίας τις έχουν μετατρέψει σε λίμνες και τις αξιοποιούν τουριστικά. Αυτό ήταν ένα από τα σχέδια που παρουσίασε και συζήτησε πρόσφατα στην Κοζάνη, μια περιοχή με ανάλογο πρόβλημα, 20μελής γερμανική αποστολή υπό τον γερμανό υφυπουργό Εργασίας Χανς Γιοάχιμ Φούχτελ, εντεταλμένου της καγκελαρίου Μέρκελ για θέματα ανταλλαγής τεχνογνωσίας με την Ελλάδα σε επίπεδο δήμων.
Ο Χανς Γιοάχιμ Φούχτελ στην Κοζάνη
Εκτός αυτού, οι Γερμανοί κατέθεσαν την πρόταση να δεχθούν έλληνες νέους στην περιοχή του Μπάουτζεν, για να ολοκληρώσουν εκεί την επαγγελματική τους εκπαίδευση. Θα μπορούσε να υποθέσει κανείς ότι η πρόταση αυτή θα έπρεπε να είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη Δυτική Μακεδονία, μια περιοχή όπου η νεανική ανεργία ξεπερνά το 70%.
Όμως, ούτε το ένα ούτε το άλλο θέμα απασχόλησε σε αυτή τη φάση ιδιαίτερα τη συζήτηση. Όπως διαπίστωσε στο τέλος της συνάντησης ο κ. Φούχτελ, «καταφέραμε να ανοίξουμε το δρόμο μιας συγκεκριμένης συνεργασίας, η οποία θα έχει κυρίως οικονομικό χαρακτήρα. Μας παρουσιάστηκαν με πειστικό τρόπο οι οικονομικές δυνατότητες της ελληνικής περιοχής, και αυτές ταιριάζουν με αυτές της γερμανικής περιοχής».
Το πλαίσιο της οικονομικής συνεργασίας
Σε μια συνάντηση στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Κοζάνης, επιχειρηματίες και εκπρόσωποι εταιριών και συνεταιρισμών της περιοχής παρουσίασαν τα προϊόντα τους. Το γεγονός ότι στην αντιπροσωπεία του κ. Φούχτελ ήταν δύο ανώτατα στελέχη της γερμανικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ ΕDEKA ενέπνευσε πολλούς από τους τοπικούς επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στον τομέα των τροφίμων να αξιοποιήσουν την ευκαιρία γνωριμίας που τους δόθηκε. Μόνο που στην προκειμένη περίπτωση επρόκειτο για μια παρεξήγηση. Με 12.000 παραρτήματα ο όμιλος EDEKA έχει διαφορετικές ανάγκες από αυτές που είναι σε θέση να ικανοποιήσουν οι μικρές ελληνικές επιχειρήσεις και οι μεμονωμένοι συνεταιρισμοί.
Μια ρεαλιστική ευκαιρία θα προέκυπτε αν π.χ. οι συνεταιρισμοί της Δυτικής Μακεδονίας συνεργαζόταν και συμφωνούσαν να προωθήσουν τα αγροτικά τους προϊόντα με ενιαία τυποποίηση. Αυτή η επιλογή, που θα διασφάλιζε μια βιώσιμη λύση για την περιοχή, προϋποθέτει όμως πολύ δουλειά και πριν από όλα τη διάθεση για να υλοποιηθεί. Ως τότε ο στόχος των οικονομικών παραγόντων της Κοζάνης θα πρέπει να είναι άμεσος, υποστήριξε ο αντιδήμαρχος της πόλης, Μάρκος Φλώρος εξηγώντας ότι «ο στόχος είναι να βρουν νέες αγορές, να έχουν μια εξωστρεφή δραστηριότητα, η οποία θα στηρίξει τους ίδιους οικονομικά, αλλά κυρίως για να αναπτυχθούν και να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας».
Εξελίξεις ήδη εντός του καλοκαιριού;
Η περιοχή της Κοζάνης έχει αρκετά προϊόντα που προσφέρονται για εξαγωγές: τον περίφημο κρόκο της, αρωματικά φυτά, τη φέτα, τα παραδοσιακά ζυμαρικά και τα προϊόντα ζύμης, τα οπωροκηπευτικά. Αλλά μπορεί να βοηθήσει για την εξαγωγή τους η περιοχή του Μπάουτσεν; Μπορεί, διαβεβαίωσε ο διοικητής της Μίχαελ Χάριγκ, υπογραμμίζοντας ότι «το πρώτο που θα κάνω μόλις επιστρέψω, είναι να επικοινωνήσω με το επιμελητήριο για να δω ποιες από τις επιχειρήσεις μας βρίσκονται ήδη σε επαφή με την Ελλάδα ή ποιες ενδιαφέρονται να συνεργαστούν με ελληνικές. Κατόπιν θα ενημερώσω το επιμελητήριο στην Κοζάνη για να δουν και αυτοί ποιες από τις ελληνικές επιχειρήσεις ενδιαφέρονται για συνεργασία. Στη συνέχεια θα διοργανώσουμε ένα ταξίδι των ελλήνων επιχειρηματιών σε εμάς. Πιστεύω ότι αυτό θα πραγματοποιηθεί στα μέσα του καλοκαιριού».
Στη συνέχεια θα ακολουθήσει επίσκεψη γερμανών επιχειρηματιών, δήλωσε ο πρόεδρος του ΕΒΕ Κοζάνης Κώστας Κυριακίδης. Προηγουμένως ελληνικές και γερμανικές εταιρείες θα πρέπει ανταλλάξουν πληροφορίες με το προφίλ τους, προκειμένου να διευκολυνθούν οι συνεργασίες μεταξύ τους όταν θα συναντηθούν. Ο κ. Κυριακίδης θα ήθελε εκτός αυτού να προωθήσει τη συγκεκριμένη διαπεριφερειακή ελληνογερμανική συνεργασία σε επίπεδο επιμελητηρίων Δυτικής Μακεδονίας και της περιοχής Μπάουτσεν. Για τον καλύτερο συντονισμό πρότεινε ότι «θα πρέπει να υπάρχει ένας συνδετικός κρίκος, μια ομάδα εργασίας που θα αποτελείται από την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, τα επιμελητήρια και οι δήμοι, οι οποίοι στοχευμένα και μεθοδευμένα θα μπορέσουν να δώσουν φτερά στις ελληνικές επιχειρήσεις για περαιτέρω συνεργασίες».